Gedegen zadel van zeer goed bekend staande zadelmaker (waar ik zeer veel vertrouwen in heb).
Ik heb hier flink in geïnvesteerd.
Merrie is ietwat lastig gebouwd; lang gebouwd en zeer beweeglijk, wel licht week in de lendenen (alwaar het ook iets 'afloopt'... heeft ze al vanaf veulen en dit is gelukkig sterk verbeterd), weinig schoft en schouder, precies in het midden van de rug (waar mijn been overheen ligt/ waar ik zit) is het breedste punt... best een puzzeltje.
Maar goed, dit zadel lijkt erg goed te passen, in rust, in beweging, ik laat elk half jaar checken en soms zelfs vaker.
Maar wat maar niet over lijkt te gaan: frommelige haren in het midden van het zadel... het punt waar de ruiter zit dus. Haar breedste stuk feitelijk. Dat suggereert dat het zou 'bruggen'.
Dus wel draagt op schouder en achter, maar niet voldoende aansluit ih midden.
Maar wanneer je dat controleert, zelfs in rust (al het paard de rug niet 'bolt'), sluit het overal aan. In beweging blijft het ook liggen, en schuift het niet naar voren (zoals eerdere zadels nog wel eens deden).
Wanneer ik erop let dat ze alleen maar correct, in rust, nageeflijk loopt, duidelijk haar rug loslaat en achterhand gebruikt en dus correct draaft: zie ik dus toch die frommelige haren...
Paard is in vorm, mooi gespierd, loopt zoveel mogelijk correct (behalve wanneer ze even uit haar stekker gaat
)...Maar ik begrijp het dus niet.... die frommelige haren, en ik ben er dan dus niet helemaal gerust op... dat moet toch wrijving en onrust geven lijkt me.
Ik heb nu een Trekker flexibel zadel dat ik een week test; dit wil ik ernaast hebben.... ook om soms mijn andere paard mee te kunnen nemen.
Ik heb haar daar ook een paar keer mee gereden, en geen frommelige haren...
Maar juist door haar 'iets' wekere rug wil ik haar niet teveel boomloos rijden....
Ik ga ook weer overleggen met de zadelmaker, maar misschien is er iemand die dit herkent?
Het zit aan beide zijden na het rijden; grote cirkels ter grootte van een flinke vuist in het midden van het zadel waar de haren gefrommeld zijn..(aan weerszijden, onder de kussens).. iemand ideeën, tips, opmerkingen, dingen waar ik zelf niet aan denk?
Dank!!!