Frommelige haren onder het zadel na rijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Frommelige haren onder het zadel na rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 09:42

Zo'n 2,5 jaar terug heb ik een zadel laten maken voor mijn merrie.
Gedegen zadel van zeer goed bekend staande zadelmaker (waar ik zeer veel vertrouwen in heb).
Ik heb hier flink in geïnvesteerd.
Merrie is ietwat lastig gebouwd; lang gebouwd en zeer beweeglijk, wel licht week in de lendenen (alwaar het ook iets 'afloopt'... heeft ze al vanaf veulen en dit is gelukkig sterk verbeterd), weinig schoft en schouder, precies in het midden van de rug (waar mijn been overheen ligt/ waar ik zit) is het breedste punt... best een puzzeltje.
Maar goed, dit zadel lijkt erg goed te passen, in rust, in beweging, ik laat elk half jaar checken en soms zelfs vaker.

Maar wat maar niet over lijkt te gaan: frommelige haren in het midden van het zadel... het punt waar de ruiter zit dus. Haar breedste stuk feitelijk. Dat suggereert dat het zou 'bruggen'.
Dus wel draagt op schouder en achter, maar niet voldoende aansluit ih midden.
Maar wanneer je dat controleert, zelfs in rust (al het paard de rug niet 'bolt'), sluit het overal aan. In beweging blijft het ook liggen, en schuift het niet naar voren (zoals eerdere zadels nog wel eens deden).

Wanneer ik erop let dat ze alleen maar correct, in rust, nageeflijk loopt, duidelijk haar rug loslaat en achterhand gebruikt en dus correct draaft: zie ik dus toch die frommelige haren...
Paard is in vorm, mooi gespierd, loopt zoveel mogelijk correct (behalve wanneer ze even uit haar stekker gaat ;-) )...
Maar ik begrijp het dus niet.... die frommelige haren, en ik ben er dan dus niet helemaal gerust op... dat moet toch wrijving en onrust geven lijkt me.

Ik heb nu een Trekker flexibel zadel dat ik een week test; dit wil ik ernaast hebben.... ook om soms mijn andere paard mee te kunnen nemen.
Ik heb haar daar ook een paar keer mee gereden, en geen frommelige haren...
Maar juist door haar 'iets' wekere rug wil ik haar niet teveel boomloos rijden....

Ik ga ook weer overleggen met de zadelmaker, maar misschien is er iemand die dit herkent?
Het zit aan beide zijden na het rijden; grote cirkels ter grootte van een flinke vuist in het midden van het zadel waar de haren gefrommeld zijn..(aan weerszijden, onder de kussens).. iemand ideeën, tips, opmerkingen, dingen waar ik zelf niet aan denk?

Dank!!! :-)

Anoniem

Re: Frommelige haren onder het zadel na rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:43

Ligt het niet aan het dekje?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 09:52

Ik heb verschillende dekjes en ook nog zo'n siliconen gevalletje geprobeerd (alhoewel ik daar niet van overtuigd ben, maar toch maar eens getest).
Ik gebruik mooie dunne deukjes van Stubben... dus niets dat de pasvorm van het zadel kan beïnvloeden.
Eigenlijk wordt ik er een beetje kriegel van... ik kom er maar niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:06

Schuift het zadel niet tijdens het rijden?
Pff, lastig, zou het anders verder niet weten!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:24

Nee... schuift niet...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:26

Als ze niet gevoelig is als je op die plekken drukt zal het wel meevallen denk ik.

Misschien is haar vacht hier gewoon wat gevoeliger voor oid. Of heeft het met zweten&warmte te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:31

Met het boomloze zadel zie je het niet... is natuurlijk ook flexibeler, maar goed... dat 'volgt' de rug dus helemaal goed.
Ik vind het lastig, het is niet het meest eenvoudig gebouwde paard wanneer het niet overal correct draagt lijkt me dat niet optimaal...

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:44

Heb je misschien een foto?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:13

Rommelige haren en grote droge of natte plekken zijn altijd lastig te beoordelen...vaak blijkt uit niets dat het paard ergens last van zou hebben ook al zitten die plekken er al jaren na het rijden en wordt de rug regelmatig gecontroleerd, het blijft een raar iets.

Kan het niet al bij het opstijgen ontstaan wellicht?

Als je echt zeker wilt weten hoe je zadel aansluit tijdens het rijden dan zou ik als ik jou was toch eens achter een digitale zadeldrukmeting aan gaan. Dat je een beeld te zien krijgt van jou aan het rijden, met daarnaast de drukmeting die hetzelfde tijdsspoor volgt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:19

Vandaag ga ik even met mijn instructrice het bos in.
Dan kan zij met dit zadel even op mijn merrie rijden, kijken wat haar opvalt, en in hoeverre mijn/ haar manier van rijden/ zitten van invloed is...
Ik leg het er maar eens kaal op.. helemaal niets, geen dekje.
Eens kijken wat er gebeurt....

Ze is vrij rondgeribt en heeft weinig schouder, daarom is 1 vd singelpunten iets naar voren geplaatst. Ik zal ook eens kijken wat er gebeurt wanneer ik haar 'normaal' singel... dus recht naar beneden.

Morgen weer les... duiken we dan het bos in en leggen we er een ander zadel op... kijken wat we dan zien.. in hoeverre het dus echt gerelateerd is aan dit specifieke zadel zeg maar....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 10:39

Het zadelverhaal heeft een vervolg..
We hebben mijn zadel zonder dekje getest. Iets steviger aangesingelt. Althans: dat deed mijn instructrice... ik doe dat blijkbaar allemaal iets te soft ;-)
Bij terugkomst (zowel ik als instructrice hebben erop gereden), zag het er glad uit.
Maar instructrice vond dat 'merrie' er toch niet goed goed mee tolte als met haar Topreiter (specifiek IJslander-zadel). Het was iets moeilijker om het ritme goed vast te houden.
Het lag op zich netjes... maar je zag toch in beweging dat het het 'net niet' was...

Volgende dag een Topreiter erop gelegd (lag netjes), een Piet Hoyos (lag voor geen meter), en een Trekker Flexible... (semi-boomloos).
Uiteindelijk de les gaan doen, met beide paarden naar buiten. Op ruin het zadel van merrie (zadelmaker had al getest op beide paarden), op merrie de Trekker.
Instructrice moest een beetje lachen om die Trekker, en iedereen die op dat moment op stal was vond het reuze grappig... ;-) (ziet er natuurlijk ook een tikkie vreemd uit).
Eenmaal onderweg had ik vanaf het begin ontspanning, een soepele losse rug, takt, en nageeflijkheid... wat een cadeautje.
De dag ervoor met dat andere zadel was het toch een beetje rommelig, en nu leek alles vloeiender te gaan.
Halverwege gewisseld, instructrice op het zadel.
Ze was oprecht verbaasd... en dus aangenaam verrast.
Ik kon nu ook mooi zien wat er gebeurde toen ik met ruin naast instructrice en merrie knorde... stabiel, rustig, soepel....
Mijn houding is in dit zadel ook het beste tot nu toe... Ontspannen, mooi afhangend been, ontspannen bekken en onderrug, en rechtop... en dat terwijl ik een zadel heb genomen met zo min mogelijk gedoe... Ik wilde nl geen wrongen enzo...
In 1 woord super!
Ook geen frommelharen, een hele nette gelijkmatige afdruk op de rug, ruggengraat mooi vrij, veel schoudervrijheid...

Dus: voor ruin het zadel van merrie, en voor merrie de Trekker. En als afwisseling voor ruin soms ook de Trekker.
Eerst maar eens lekker zo gaan trainen, kijken hoe dat gaat op de langere termijn... ik ben voor nu iig opgelucht en happy!

Dank voor jullie input!