omdat mijn paard wat onrustig in de aanleuning is heb ik gisteren een keer een ander bit geprobeerd
ik rij normaal met een standaard k&k watertrens en nu heb ik een k&k dynamic watertrens geprobeerd. dit bit heeft een ergonomische vorm en zou beter in de mond liggen en is ook iets dunner als de trens die ik normaal gebruik.
hij liep hier gisteren niet fijn op, nog onrustiger in de aanleuning als voorheen
wanneer kun je zeggen dat een ander bit wel of niet goed werkt ? moet je hem daarvoor een aantal keer met het nieuwe bit rijden of moet je direct bij de 1e keer positief verschil voelen ?
Ik heb geen ervaring met bit wisselen. Maar wat ik me afvraag: Heb je les? Heb je zelf een goede aanleuning? Want het hoeft niet altijd aan het bit te liggen.
ik weet dat de aanleuning ook bij de ruiter niet goed kan zijn maar mijn paard wil het bit niet altijd fijn aannemen ook al is er een stille hand. vandaar dat we eens wilde kijken of het verschil zou geven als hij een beter voorgevormd bit in zou hebben. aangezien ik nooit van bit gewisseld heb wil ik graag weten of het direct positief veschil zou moeten geven, anders kan ik vandaag net zo goed mijn oude bit er weer in doen ipv ermee door te rijden.
Het ene paard pakt het nieuwe bit direct fijn aan, en de ander niet.. Ikzelf longeer(met touwtjes) altijd eerst even wanneer ik een nieuw bit probeer. Als ze dit na 3 dagen nog niet fijn aanpakken, pak ik het oude bit weer.
ik had eerst voor mijn jonge paard een dubbelgebroken bitje van aurigan. bleef kauwen en uit willen spugen. Nu heb ik 2 keer een HH africhtingsbitje ingehad en die accepteerd hij gelijk veel beter. Dus gewoon goed naar je paard kijken.
Mijn paard was ook altijd erg onrustig in de mond. Nu heb ik een ongebroken bustrens en hier loopt ze vanaf het eerste moment fijn op. Ligt mooi rustig in de mond
luvU
Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 09:40
dank je wel Daks, dat is ook nog een goed idee. ik heb eigenlijk altijd met een bit van Aurigan gereden, maar misschien is dat juist wat hij niet prettig vind
Wat bedoel je precies met onrustig in de aanleuning? Heb je een enkelgebroken bit? Misschien vindt hij het niet fijn dat ding in zijn gehemelte te voelen als jij goed contact hebt.
Ik raad je aan om een dubbelgebroken te hebben met een tussenstukje die kan draaien. Dus een Robart bit of een andere (ik ben de naam even vergeten) waarbij het kan draaien. Mijn paard was ook onrustig in de aanleuning omdat ze het bit niet goed aan durfde te nemen. Dit heeft mij goed geholpen.
@geryon ik heb nu een dubbel gebroken standaard bit van k&k van aurigan, en het "nieuwe" bit is van hetzelfde merk en materiaal, maar dan anders gevormd en iets dunner. mijn eigen bit is nl. nogal dik en zwaar. dank je wel voor je advies