Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:06

Mijn kwpn merrie is altijd al lastig in de mond geweest. Uiteraard tandarts er regelmatig bijgehad etc. Toch blijft het zo, dus wil nu toch eens bitloos proberen. Ben wat op internet aan het zoeken, maar zie dat er verschillende soorten bitloze hoofdstellen zijn.

Ik rij dressuur en spring wat voor de leuk, wel hoofdstel zou dan het geschikts zijn?

Geryon

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:40

Ik zou gewoon wat hoofdstellen uit proberen als je dat kan.

Zou zelf voor een sidepull gaan. Merk dat ik daar stelling en buiging veel duidelijker door kan geven.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:31

De Rambo Micklem Multi-Bridle is een geweldig hoofdstel. Ik zal zo even de link opzoeken naar het topic van dat hoofdstel.
Je kan én met bit rijden met dat hoofdstel, én op drie manieren bitloos.
Paar weken terug heb ik voor het eerst bitloos gereden en ik heb bij dat hoofdstel het bit eraf gehaald en de teugels aan de ringen die aan de zijkant zitten bevestigd. Ging geweldig. Heb helemaal geen verschil gevoeld met rijden met of zonder bit. Mijn paard was even wat hangerig op mijn handen, maar heeft dat al snel los gelaten. Gewone zachte "aanleuning" (klinkt raar zonder bit... ). Nu moet ik erbij zeggen dat ik stuur op mijn zit, geen idee wat het fijnste werkt als je de teugels gebruikt om (bij) te sturen.
Hoofdstel heeft al veel enthousiaste gebruikers/sters.

Edit: [HAR] Rambo Micklem competitie hoofdstel
Ondanks dat de titel de competition-uitvoering betreft wordt de Multi ook besproken in dit topic.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:39

Zo heb je ook deze, de countour 2-in-1 hoofdstel:
http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... anguage=nl

Maar die kan alleen met bit en bitloos als sidepull gebruikt worden.

Zelf heb ik de bloemhack. Die kan je als sidepull zetten, maar ook als (lichte) hackamore. Je hebt ook de bloemhack met nog een ring eronder, dan kan je hem op een zwaardere hefboomwerking zetten.
Ik rijd hiermee buiten op lichte hackamore stand, maar vind hem niet geschikt om dressuurmatig te rijden. In de oefeningen zoals wijken, sb enz. vind ik dat de bloem een beetje in de weg zit.
Deze raad ik je dus af.

Die Rambo Micklem Multi-bridle lijkt me wel een fijn hoofdstel! Maar zit zeker ook een goede prijs aan? Het lijkt mij zo irritant om te moeten wisselen. Zou liever een bithoofdstel willen en een bitloos hoofdstel (zoals ik nu heb).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:51

Ik heb zelf eerst een kaakgekruiste geprobeerd maar dit bracht mijn pony toch erg veel verwarring waar ze onrustig van werd. Ik gebruik nu een sidepull en daar reageert ze perfect op!
Ik heb de FRA Pardoes, deze dus: http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... ardoes.pdf

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:36

Ik heb voor mijn pony een sidepull en een kaakgekruisd hoofdstel. Voor ons werkt het kaakgekruisde hoofdstel het beste. De sidepull gebruik ik nu eigenlijk niet meer. Is denk ik per paard verschillend wat het beste werkt. Misschien kun je wat hoofdstellen lenen om uit te proberen wat voor jullie het beste werkt.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:55

Bedankt voor jullie reacties, nog best lastig als leek.

Ik mag eerst een hoofdstel lenen van een stalgenoot, wist niet dat er iemand op stal zo'n ding had maar toch :D. Geen idee wat voor iets dat is, maar we zien wel of dta werkt.