Enkele jaren geleden kreeg mijn paard het door hoe ze haar tong over het bit kon krijgen en dan niet meer moest luisteren (je kon er niets meer mee doen dan) . Vermits ze toen western gereden werd zonder neusriem hebben we eerst een rubbere tong gekocht voor aan het bit maar al snel beet ze deze kapot en tufte ze die gewoon weer uit. Ze hebben ons dan aangeraden om toch maar een hoofdstel te kopen met een neusriem en sperriem, dit liep helemaal fout af, mijn lesgever trok hem goed aan, mijn paard schiet in paniek en steigert en laat zich vallen op haar zijde met mij er op.
Na een tijdje had ik er terug vertrouwen in maar dan terug met vorig kopstuk zonder neusriem. Maar omdat ik zelf niet zo graag western rij en liever met haar ga springen en enkele wedstrijden wel zie zitten heb ik nu een bit gekocht met een vaste tonglepel nu ik heb dit bit al enkele keren aan gedaan samen met een Mexicaans hoofdstel. Tot nu toe is ze heel braaf maar ze draait de vaste tonglepel nog wel telkens weer om.. Is dit erg? Ze blijft wel goed luisteren en ik probeer elke keer mijn riempjes aan haar neus iets vaster te doen zodat ze er stilletjes aan kan wennen dat er iets rond haar mond zit.
Alvast bedankt
Tips zijn altijd welkom x Kimberly