Bit met vaste tonglepel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimbb

Bit met vaste tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:52

hoyy

Enkele jaren geleden kreeg mijn paard het door hoe ze haar tong over het bit kon krijgen en dan niet meer moest luisteren (je kon er niets meer mee doen dan) . Vermits ze toen western gereden werd zonder neusriem hebben we eerst een rubbere tong gekocht voor aan het bit maar al snel beet ze deze kapot en tufte ze die gewoon weer uit. Ze hebben ons dan aangeraden om toch maar een hoofdstel te kopen met een neusriem en sperriem, dit liep helemaal fout af, mijn lesgever trok hem goed aan, mijn paard schiet in paniek en steigert en laat zich vallen op haar zijde met mij er op.

Na een tijdje had ik er terug vertrouwen in maar dan terug met vorig kopstuk zonder neusriem. Maar omdat ik zelf niet zo graag western rij en liever met haar ga springen en enkele wedstrijden wel zie zitten heb ik nu een bit gekocht met een vaste tonglepel nu ik heb dit bit al enkele keren aan gedaan samen met een Mexicaans hoofdstel. Tot nu toe is ze heel braaf maar ze draait de vaste tonglepel nog wel telkens weer om.. Is dit erg? Ze blijft wel goed luisteren en ik probeer elke keer mijn riempjes aan haar neus iets vaster te doen zodat ze er stilletjes aan kan wennen dat er iets rond haar mond zit.

Alvast bedankt :-) Tips zijn altijd welkom x
Kimberly
Laatst bijgewerkt door kimbb op 06-08-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Bit met vaste tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:07

ik word hier gewoonweg naar van, riempjes steeds strakker aantrekken? Lesgever die zo strak aantrekt dat een paard in paniek achteroverslaat? Andere instructie nemen die jou leert om zonder gewicht te rijden zodat het paard geen reden heeft om de tong over het bit te doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:01

Caira schreef:
ik word hier gewoonweg naar van, riempjes steeds strakker aantrekken? Lesgever die zo strak aantrekt dat een paard in paniek achteroverslaat? Andere instructie nemen die jou leert om zonder gewicht te rijden zodat het paard geen reden heeft om de tong over het bit te doen.

Heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Misschien een tijdje bitloos aan het werk gaan om ze zo goed voor elkaar te krijgen alvorens je weer een bit er in steekt.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:24

Misschien verstandig om eerst te achterhalen waaróm het paard de tong over het bit doet voordat dit soort middelen ingezet worden. Over het algemeen doen paarden dit niet voor niets. Heeft het paard misschien last van de tanden? Past het bit niet helemaal lekker? Prikt het bit in het gehemelte? Of misschien rijdt je zelf met een wat te harde hand.
Strakke sperriempjes en tonglepels zijn in mijn ogen symptoom bestrijding en al helemaal niet paardvriendelijk...

kimbb

Re: Bit met vaste tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:34

Het probleem is dat ik ze er vroeger maar enkele keren eens opgezeten heb .. omdat ze vroeger door iemand anders werd western gereden. Het is voor mij dus een heel ontdekking waarom ze dit nu net doet. Ik probeer alles zo rustig mogelijk te doen en tot nu toe doet ze het wel voorbeeldig. Ik kan zeker de tandarts nogmaals laten komen, we hebben hier aan ook al aan gedacht maar dit was toen zo niet het geval. Ik heb bit laten passen en het zou normaal niet moeten storen. Ik wou echt wel dat ze soms kon praten en het me gewoon kon zeggen, ik rij ze wel met een langere teugel. Ik ben eerst begonnen met grondwerk en daarna pas beginnen er mee te rijden. Momenteel doet ze echt niet raar met het bit ze speelt er echter heel fel mee wat ik niet zo erg vind.. Ik kan haar altijd thuis bitloos rijden, maar tijdens het springen wordt ze erg hevig en gaat ze steeds voor de snelste tijd .. Spijtig genoeg mag ik tijdens de dressuur wedstrijden hier niet bitloos rijden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:39

Een paard wat hevig speelt met het bit zie ik meer als een paard wat het toch niet voldoende accepteert en aanneemt.
Je zou andere materialen kunnen proberen of een ongebroken bit maar net wat het paard prettig vindt. Mijn paard was altijd lastig met bit in te doen en als het dan in zat was ze ook druk bezig met spelen/knabbelen. Nu heb ik vorige week een ongebroken kunststof bit gekocht. Was echt een wereld van verschil, ze neemt hem graag aan, was niet overijverig bezig met het bit.
Ondanks dat het bit zou moeten passen kan het natuurlijk altijd zo zijn dat het materiaal niet prettig is of dat het mondstuk niet fijn is te bewegelijk, niet bewegelijk genoeg.
Ik zou wat meer gaan experimenteren met verschillende bitten.

LikeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:42

Caira schreef:

+:)+

Mee eens.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:56

Idd een gaan kojken voor bitloos, er zijn tal van opties.
Jammer dat een ander je paard zo het vertrouwen heeft beschadigd...