handdruk meter van EJ

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

handdruk meter van EJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:14

Kent iemand het? de handdruk meter, waarmee je de druk op je teugels kan bekijken, en kan zien of je gelijke druk hebt? :)
Zijn ze er nog van andere merken als bij EJ? en bevalt het? brand los :D

edit;
het gaat om dit product:

http://www.ej.nl/products/10000192/2190016/

Anoniem

Re: handdruk meter van EJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:15

Ik heb er nooit mee gereden en ken het product ook niet.

Maar ik zou er nooit mee willen rijden omdat je door zo'n veer heel je feeling met de mond van je paard verliest. Waardoor de signalen van je paard waziger worden en jij daar minder goed op kan reageren.

Investeren in een goede instructeur is veel handiger denk ik!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:28

Een vriendin van mij heeft het ding, en volgens haar gaaat het rijden veel beter omdat je gelijke teugeldruk hebt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus info uit eerste hand heb ik niet. Ik ben het overigens wel met niniroosje eens, plus dat je naar mijn idee continue naar beneden kijkt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:31

Ik denk dat je zelf zou moeten kunnen voelen wanneer de druk gelijk is, maar dat dat lang niet altijd gebeurd.
Ook een instructeur kan vanaf de kant moeilijk zien of de druk (en dan heb ik het over de constante druk wanneer er een contante aanleuning is) gelijk is of niet.
Zo reed ik vroeger standaard met meer druk op mijn linkerteugel, maar paard was er aan gewend geraakt en liep gewoon rechtuit.
Lijkt me interessant om dit eens uit te proberen!
Ben vooral benieuwd of je druk nu ook echt gelijk is, als je zelf het gevoel hebt dat dit het geval is.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:25

Anoniem schreef:

Maar ik zou er nooit mee willen rijden omdat je door zo'n veer heel je feeling met de mond van je paard verliest. Waardoor de signalen van je paard waziger worden en jij daar minder goed op kan reageren.

al die opmerkingen altijd van investeren in een goede instructeur, ik heb heel goed les. en ik was gewoon benieuwd naar dit product ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:39

Dniekje schreef:
Anoniem schreef:

al die opmerkingen altijd van investeren in een goede instructeur, ik heb heel goed les. en ik was gewoon benieuwd naar dit product ;)

Het punt is dat mensen (Jij niet gelukkig) vaak denken dat je met hulpmiddelen en bokt goed kan leren rijden. En word het nut van een instructeur onderschat.

Vandaar mijn opmerking ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:45

Dit is niet iets dat je continue moet gebruiken maar steekproefsgewijs om steeds te controleren of je niet te hard bent. Het is dus een controle middel, bijvoorbeeld handig bij de wat onervaren ruiters.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:18

Ik denk niet dat je een middel als dit nodig hebt om te controleren of je niet te hard bent...
Beginners zijn niet hard in de mond, die zijn 90% van de tijd juist heel voorzichtig en rijden met te lange teugels.

Als dit middel ergens nuttig voor is, dan is het imo wel zoals ik het heb omschreven in mijn post, ter controle om te bekijken of je teugeldruk gelijk is.

edit; en als je wel dit ding nodig hebt omdat je anders niet weet of je te hard "trekt" dan zit er imo iets niet goed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:54

Babel schreef:
edit; en als je wel dit ding nodig hebt omdat je anders niet weet of je te hard "trekt" dan zit er imo iets niet goed.

Als je überhaupt dit ding nodig denkt te hebben is het imo niet goed. Met behulp van of je eigen ervaring of goede begeleiding zou je dit aan moeten voelen, ik ben er niet van overtuigd dat dit middel zou kunnen helpen om dat gevoel te verbeteren.

Deze drukmeters ken ik eigenlijk dan ook alleen maar in de rol der wetenschap maar niet voor particulier gebruik.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-08-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:55

Ben ik met je eens, denk niet dat het een kwestie is van nodig hebben, maar interessant lijkt het me zeker!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:57

Interessant is het zeker, kijk maar naar de onderzoeken van drukmetingen bij diverse bit(loze) optomingen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:47

Ik zei het ook tegen mijn instructrice maar deze vertelde mij ook dat je gewoon moet kunnen voelen hoe je teugeldruk is!
Voor mij is het gewoon weer iets waarmee de fabrikanten hun zakken mee gaanb vullen!
Maar gelukkig niet uit mijn portomonee

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:05

joyce_eddy schreef:
Ik zei het ook tegen mijn instructrice maar deze vertelde mij ook dat je gewoon moet kunnen voelen hoe je teugeldruk is!
Voor mij is het gewoon weer iets waarmee de fabrikanten hun zakken mee gaanb vullen!
Maar gelukkig niet uit mijn portomonee

Ja daar zit het 'm nou juist, denk ik. Let's face it, niemand is perfect. Je zou ook moeten voelen of je recht zit, maar veel mensen hebben dat gewoon niet door. "Ik zit toch recht?!" "euh, nee, je hangt naar links"
De teugeldrukmeter is wat dat betreft, naar mijn mening een goed controlemiddel. Ik denk dat het een goed middel is om bewust te worden van de inwerking van je hand. Dan heb ik het niet over het gebruik om te zien of je te hard trekt maar gelijke inwerking/druk op alletwee teugels.

Mooie uitvinding hoor, maar niet voor dagelijks gebruik. Je zou 'm eigenlijk voor een aantal ruiters samen moeten aanschaffen. Dat iedereen hem af en toe eens pakt. Denk dat het voor manege's ed. erg interessant kan zijn.

Vind het zowel een hulpmiddel (zien of je gelijke druk hebt en wanneer & hoe je moet corrigeren) als een controlemiddel (wanneer je er vanuit gaat gelijke druk te hebben op je teugels, dat ding eraan hangen als extra controle zodat je weer verzekerd wordt van juiste inwerking, dat wat je voelt ook is wat er gebeurd ). Hulpmiddel voor het ontwikkelen van 'het gevoel' en controlemiddel om er zeker van te zijn dat 'het gevoel' klopt.

Eclare_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:33

Het lijkt wel interessant om is een keer met dit apparaat te rijden of het bijvoorbeeld te gebruiken bij lessen op een manege om mensen bewust te maken over hoeveel kracht ze soms wel niet gebruiken. Om het aan te schaffen als particulier nee. Zou er graag een keertje mee willen rijden, maar elke dag hoeft niet.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:58

Dit kan wel degelijk een goed hulpmiddel zijn.
'Je kunt zelf voelen of je recht zit' gaat niet altijd op. Je kan door een verkeerde houding scheef
zitten zonder dat je dat door hebt omdat je in het dagelijks leven ook zo zit.
Je bent aan bijde kanten ook niet altijd even goed ontwikkeld, ik kan me heel goed voorstellen dat een rechtshandige links minder druk heeft op de teugel

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:40

Lijkt me voor het fine-tunen best wel prettig om eens met zo'n drukmeter te rijden.
Natuurlijk moet een instructeur kunnen zien of je met gelijke druk rijdt, en natuurlijk moet je dat zelf kunnen voelen. Maar, was het maar zo simpel. Ik voel (denk ik) heel goed of ik met gelijke druk rijd of niet, ik zie het ook aan mijn paard. Echter als controle-middel zo af en toe, om te kijken of het klopt wat ik denk te voelen, zou ik dit wel eens willen gebruiken.
Het gaat me echter te ver om daar geld aan uit te geven. Maar mocht een stalgenoot bijvoorbeeld daarmee rijden, zou ik het best wel eens even willen lenen.

LikeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:44

Ik heb er nog nooit van gehoort.

Ik heb het niet nodig, je kijkt de hele tijd naar beneden en zonder dat ding moet je ook fatsoenlijk kunnen rijden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:48

Ik heb tijdens een bijscholing een aantal mensen zien rijden met zo'n druk meter.
Ik weet niet hoe het met deze staat maar degene die hun gebruikte viel vaak uit.

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:45

Marlies Staartjes geeft les met de teugeldrukmeter en ook clinics.