bitloos hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordfreak1

bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:06

Ik zit er aan te denken om mijn paard bitloos te gaan beleren.
Nu heb ik zitten kijken en zie vele verschillende soorten hoofdstellen.
Nu wil ik graag weten welke het vriendelijkst is want ik heb gelezen dat de
hackamore best wel scherp kan inwerken.

Tammy_

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:33

ieder bitloos hoofdstel kan scherp inwerken, het is maar net hoe je er mee om gaat. Een hackamore werkt met een hefboom en gaat dus sneller scherp inwerken dan bijvoorbeeld een sidepull of kaakgekruist hoofdstel.
Ik denk dat je het meest zal hebben aan een sidepull, deze begrijpen alle paarden vrijwel direct, is in verschillende breedtes en diktes van de neusriem te krijgen, en valt later eventueel ook goed te combineren met een bit er bij.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:34

Hackamore met hefboomwerking is inderdaad vrij pittig. Ik denk dat je het beste wat dingetjes kunt uitproberen, je merkt aan je paard wel wat het beste werkt voor jullie :) Paarden hebben zo hun voorkeuren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:41

Ik zou voor een sidepull gaan :). Hackmore ben ik zelf niet zo'n voorstander voor, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Mocht je voor kaak/kin gekruist willen gaan moet je er goed opletten dat de release goed is. Dat is vaak niet zo en dat is niet fijn voor je paardje. Ook komen je hulpen daardoor niet goed door ;)