Waar opletten bij kopen uitrijdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Waar opletten bij kopen uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 08:12

Hoiii

Ik wil voor de herfst/winter een uitrijdeken aanschaffen voor een paard met actrose.

Ik heb nog nooit een uitrijdeken gehad wil graag weten waar ik op moet letten bij aanschaf.
Misschien koop ik hem wel 2ehands via de bokt markt of marktplaats.

Is zadeluitsparing makkelijk? Of juist niet doen en wel of geen bilkoorden nodig enz.
Wel of niet waterdicht of is een fleece zweet/uitrijdeken ook goed?

Alle tips en ervaringen zijn welkom

gr

just_kiki

Re: Waar opletten bij kopen uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:21

bilkoorden vond ik nooit handig, aangezien ik hem dan niet meer afkreeg als ik op me paard zit :+

heb je een buiten of binnenbak ?

ik heb altijd een fleece uitrijdeken gehad(binnenbak), maar sinds dit jaar heb ik alleen een buitenbak vandaar dat ik dit jaar een waterdichte haal :j

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:26

Af krijgen lukt mij wel altijd, alleen weer helemaal terug goed op niet als ik erop zit.
Ik ben voor een waterdichte gegaan, ondanks dat we daar toen ook een binnenbak hadden, reed ik ook regelmatig in de buitenbak. Nu hebben we alleen een buitenbak. Als mijn paard in de winter een deken op heeft, doe ik daarna ook nog een zweetdeken op. Heb er nu een met hals. Maar ik denk dat je waarschijnlijk al wel een zweetdeken zult hebben?

Edit: Ik zou ook zeker voor een met zadeluitsparing gaan, anders denk ik dat je zelf totaal niet stevig meer zit, mocht je paard ergens van schrikken en een pasje opzij zetten.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:35

Ik zou wel een waterdichte nemen, vind ik persoonlijk wel handiger als je een keer in een regenbui komt. Bij een fleecedeken wordt het toch wel nat en dan blijft je paard denk ook niet echt warm. Bilkoord is wel handig als je buiten aan het stappen bent terwijl het best wel waait, blijft de deken om zijn kont heen zitten. Zelf heb ik een waterdichte uitrijdeken en een zweetdeken. Bij regen gebruik ik de waterdichte maar anders de zweetdeken. De zweetdeken kan ik er dan gelijk opleggen als hij gezweet heeft. Rij trouwens wel in de binnenbak (winter) maar stap buiten meestal in/uit. Krijg trouwens beide dekens gewoon op/af als hij voor en achter vast zit terwijl ik er opzit.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:55

Ik heb een uitrijdeken met zadeluitsparing gekocht van fleece met bilkoord. Bilkoord gebruik ik zelf niet ivm het op doen van de deken terwijl ik op het paard blijf zitten. Dat is ook de reden waarom ik geen fleecedeken gebruik tijdens het het rijden omdat ik dan op- en af moet stappen om de deken er goed op te krijgen.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:58

ik heb een tijd geleden een rambo uitrijdeken gehad, is waterdicht en super pas vorm. ga die waarschijnlijk weer halen voor komend winter.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:10

Dankjewel voor de reacties!
Het gaat om een buitenbak er is geen binnenbak.

Inderdaad wel handig als je er niet af moet!
Nee ik heb ook nog geen zweetdeken.
Maar mag deze altijd lenen van mensen op de pension stal er liggen veel fleecedekens.
Dus daar is geen haast bij.

Ben nog dekens aan het zoeken. bv een onderdeken voor van de winter.
Heb ondertussen een vliegendeken die ik mag gebruiken van iemand ze had de deken over.
Een regendeken heb ik gekocht natuurlijk was deze te klein maar geruild met iemand van stal ze had nog een wat oudere regendeken liggen en die paste me lease paard wel nu heeft zij een nieuwe en heb van iemand een winterdeken gekregen moet alleen op de borst wat laten innemen. Breng de deken binnenkort weg. Zo komen we er langzaam wel :)