Welke dekens aanschaffen voor winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooon

Welke dekens aanschaffen voor winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:04

Ik zit er aan te denken om mijn pony deze winter dekens op te doen ivm de dikke wintervacht die zij krijgt.

De pony staat de afgelopen 2 jaar eigenlijk altijd buiten zonder dekens maar nu wil ik dus dat ze een kortere vacht krijgt. Maar nu komt de vraag.. Welke dekens moet ik nu allemaal hebben? :)

Alvast bedankt!

horlynnses

Re: Welke dekens aanschaffen voor winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:08

gewoon een normale winterdeken en als het echt heel koud is kan je er nog een fleece deken onder doen het ligt eraan hoe kort zijn of haar vacht is

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:11

horlynnses schreef:
gewoon een normale winterdeken en als het echt heel koud is kan je er nog een fleece deken onder doen het ligt eraan hoe kort zijn of haar vacht is

Maar hoeveel gram dan? :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:13

Ik zou voor een 200 of 300 grams gaan, niet te overdreven. En einde zomer vast beginnen met een zomerdekentje, anders begint je pony dan toch al wintervacht aan te maken.
Het is eerst toch even afwachten wat je pony doet met een deken. Sommige maken alsnog vacht aan (ook omdat je pony dit gewend is) andere heel weinig. Maar het hangt ook van de omstandigheden af. Mijn paard maakte altijd nauwelijks wintervacht aan. Vorig jaar zijn ze verhuisd naar ons eigen huis en nu stonden ze in de winter 's morgens veel vroeger buiten én meer op de wind. Bovendien reed ik vanaf september nauwelijks meer vanwege zwangerschap. Direct maakte mijn paard dit jaar veeeeeel meer wintervacht aan... terwijl ik een wat dikkere deken had dit jaar..
Laatst bijgewerkt door pearlie op 04-08-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:14

Ik denk dat je aan 200 grams wel voldoende hebt.
Je kan er altijd nog een fleece dekentje onder doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:15

En als het voor buiten is is waterdicht ook wel handig of een dun regendekentje voor over je winter deken.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:31

Ah bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:57

Fleecedekentje raad ik je niet aan,heb ik bij mijn paard ook gedaan,en dat begon erg te trekken waardoor ze wonden kreeg. Dan zou ik er een 100-150 grams onderdekentje onder doen.

Ik heb mijn geschoren pony nu nog met erge regenbuien een regendeken om (ze kan daar zo slecht tegen,gaat hoesten en wordt stijf) mijn paard staat nu onder een eczeemdeken,die heeft tot ong. april met 0 gram gestaan. In de winter had ze 450 gram op,toen het zo koud was. Mijn pony liep toen met 500 gram. Ik heb voor beide een regendeken (0 gram) 200 grams onderdeken en 300 grams winterdeken. Dat kan ik prima combineren,kost me niet zoveel dekens. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:45

bucas all in one, is ademend, en paard kan hem de gehele winter omdoen, past zich aan aan de temperatuur

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:35

Duhelo schreef:
bucas all in one, is ademend, en paard kan hem de gehele winter omdoen, past zich aan aan de temperatuur

Dit klinkt ideaal. :D

Dus die kan ze gewoon om wanneer ze overdag buiten staat? Voor 's nachts heb ik eventueel al een staldeken. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 00:56

jep, de mijne staat daaronder van het moment dat ze geschoren is, tot die weer afmag.
ook als ze bv nog wat nat is van het zweet (of van het wassen) kun je de deken gewoon opdoen, transporteerd het vocht naar buiten, dus geen gedoe met uren werken met zweetdekens. halfuurtje een fleece erop, en dan de bucas. is ook volledig waterdicht (mijne stond er 24/7 mee buiten) (soms snachts op stal, ook met dit deken)
moet je hem wel iedere dag eens heropleggen ;)
prijskaartje is behoorlijk, maar ieder jaar is er iemand die op kapaza ze verkoopt voor rond de 150 euro (maar weet haar naam niet meer helaas)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 07:24

Nooit een fleece deken onder je deken doen! Worden ze statisch van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:47

en je bovenste deken gaat makkelijk gaan glijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:56

Hier op stal begin ik in september al met ongevoerde regendekens, ter preventie van de aanmaak van wintervacht. Ook heb ik s avonds het licht op stal alweer langer aan.
Zodra het overdag rond 12-14 graden is, dan ligt er een 200 grams/medium deken.
en bij overdag rond 6-8 graden en nachtvorst dan komen ze onder een 350 grams/heavy te staan. Bij vorst overdag komt daar voor de paarden waar op gereden wordt, nog een onderdeken van 200 grams/medium bij.

Al mijn dekens zijn van het merk Horseware (Rhino, Rambo, Amigo).
Het gaat namelijk niet om het aantal grams in de deken, maar om de pasvorm in combinatie met buitenmateriaal en isolatiewaarde. Hele zware dekens hoeven helemaal niet warm te zijn!

Mijn KWPN-paarden worden al jaren zo gehouden, ze hebben alleen vrij dunne vachten.
Een pony die al gewend is een dik pak haar aan te maken voor de winter, zal ook met al die dekens nog altijd behoorlijk wat haar aanmaken. Wellicht is scheren eind oktober een betere optie dan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:00

ik heb een 9 grams deken, 200 grams deken en een 400 grams deken met hals.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:06

Bucas all in one is perfect inderdaad. Ze hebben het nooit te warm of te koud, altijd precies goed. Past zich goed aan aan de temperatuur. :j
En ze zijn moeilijk kapot te krijgen (al heeft een van onze paarden het toch voor elkaar gekregen, vraag niet hoe..), dus handig als je slopers in je kudde hebt. ;)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 10:31

Misschien dat ik toch maar ga kijken voor een Bucas, klinkt echt ideaal voor mij aangezien ik natuurlijk overdag op school zit en dan kan ze 's morgens zo naar buiten en 's avonds zo naar binnen zonder dat ik 'bang' hoef te zijn dat ze het te warm heeft tussendoor. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:35

Herfstwind schreef:
Bucas all in one is perfect inderdaad. Ze hebben het nooit te warm of te koud, altijd precies goed. Past zich goed aan aan de temperatuur. :j
En ze zijn moeilijk kapot te krijgen (al heeft een van onze paarden het toch voor elkaar gekregen, vraag niet hoe..), dus handig als je slopers in je kudde hebt. ;)

mijn eerste bucas heeft een week meegegaan.
was een weekje op vakantie, toenmalige eigenaarh eeft deken niet herlegd maar gewoon rechtgetrokken, en toen ze lag heeft ze met haar achterbeen tijdens het rechtstaan op de deken gestaan, en hem finaal in twee gescheurd.
daaag 150 euro! :+
de nieuwe bucas heeft een seizoen ongeschonden doorgeraakt, en ligt nu proper te wachten op de winter

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:05

Bucas all in one klinkt vooral als een zeer geslaagd verkooppraatje.
Het gaat om buitenmateriaal en isolatiewaarde.
Dat was isoleert, kan niet verkoelen als het paardenlichaam zelf warmte afgeeft ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:07

ik moet uit ervaring spreken dat de bucas toch wel mijn verwachtingen indoet.
als ik mijn paard nat van het zweet onder mijn andere buitendekens zet (zou eens het merk moeten checken, denk een harry's horse, en een andere), dan is de dag erop paard wel droog, maar is de deken aan de binnenkant wat klammig zeg maar.
als ik ze nat wegzet onder mijn bucas is zowel paard als deken dag erop netjes droog en fluffy :)
de deken is ook 100 % waterdicht (na twee seizoenen nog altijd)
én paard heeft er altijd lekker warm onder(ook bij de temperaturen twee jaar geleden van -10), en staat maar te zweten als de temperatuur richting de 18-20 graden gaat, en het is een koudbloed, dus heeft vlug té warm.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:13

Ik ben ook altijd aan het rotzooien geweest met 'dure' dekens, maar bij mij is dit jaar het lampje gaan branden.

Ik heb één dure bucas 100 grams all weather aangeschaft met een losse hals en twee onderdekens van 100 & 300 gram (veel goedkoper) en zo ben ik de winter door geswitcht en moet zeggen dat is wel heel erg goed bevallen.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:18

Duhelo schreef:
Herfstwind schreef:

was een weekje op vakantie, toenmalige eigenaarh eeft deken niet herlegd maar gewoon rechtgetrokken, en toen ze lag heeft ze met haar achterbeen tijdens het rechtstaan op de deken gestaan, en hem finaal in twee gescheurd.
de nieuwe bucas heeft een seizoen ongeschonden doorgeraakt, en ligt nu proper te wachten op de winter

:oo echt waar?
Mijn eerste Bucas is 4 jaar meegegaan, tot ik dus zo'n sloper kregen en die trok alles kapot.
Dan ging hij als hij los hing een rondje rennen tot de deken op zijn kont lag en dan stapte hij er zo uit. _O-
Hij gaat in ieder geval langer mee dan 'normale' dekens. :)

Wij hebben ook niks anders meer dan bucas voor de winter eigenlijk. Als het toch iets te warm wordt maar het regent nog switchen we meestal op regendekens van Horseware die Dees al noemde, zijn ook erg fijne dekens (maar niet zo fijn als Bucas haha).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:43

Herfstwind schreef:
Duhelo schreef:

:oo echt waar?
Mijn eerste Bucas is 4 jaar meegegaan, tot ik dus zo'n sloper kregen en die trok alles kapot.
Dan ging hij als hij los hing een rondje rennen tot de deken op zijn kont lag en dan stapte hij er zo uit. _O-
Hij gaat in ieder geval langer mee dan 'normale' dekens. :)

Wij hebben ook niks anders meer dan bucas voor de winter eigenlijk. Als het toch iets te warm wordt maar het regent nog switchen we meestal op regendekens van Horseware die Dees al noemde, zijn ook erg fijne dekens (maar niet zo fijn als Bucas haha).

jup, echt waar :D
het gaat om een trekpaard, die als ze denkt dat ze vast zit, gaat trekken tot ze helemaal los is.
en ipv dat ze dan gewoon wat terugzakt op de grond en haar achterbeen verzet, neee hoor, gewoon doorgaan :D
Zolang ik dagelijks de deken afneem en er deftig opleg is er geen probleem, maar als die gewoon rechtgetrokken wordt gaat het mis.
(het eerste deken (85 euro) heeft ze ook zo gemold, die laten herstellen (60 euro, eens maar nooit meer :D), tweede deken(60 euro op agradi) heeft een seizoen meegegaan, derde deken (de bucas) heeft een week meegegaan (150 euro), die heb ik zelfs nooit laten herstellen, als er iemand geinteresseerd is, ik heb hem nog ergens liggen,maat 215, en de vierde deken (bucas 150 euro), heeft het tenminste een seizoen overleefd)
Maargoed, tegen 1000 kilo trekpaard is er niet veel opgewassen :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:21

Ik zou gewoon kijken voor een wat minder prijzige deken van 200 of 300 gram.

Ze zijn nu op verschillende plaatsen in de aanbieding, en als de BTW verhoging door gaat wordt de deken weer duurder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:54

Peerke_ schreef:
Ik zou gewoon kijken voor een wat minder prijzige deken van 200 of 300 gram.

Ze zijn nu op verschillende plaatsen in de aanbieding, en als de BTW verhoging door gaat wordt de deken weer duurder.

Ik snap je belang bij de interesse voor goedkopere dekens. Echter, in mijn ervaring is goedkoop altijd duurkoop geweest.
Goedkope dekens zakken scheef, veroorzaken vaak schuurplekken en hebben ook vaak geen lange levensduur. zeker niet op waterdichtheid.

Besteed het geld wat je anders aan 4 goedkope dekens zou uitgeven en koop gewoon een Rhino of Rambo (of een Bucas). Daar heb je over dik 5 jaar nog plezier van.

BTW-verhoging kun je prima omzeilen via een aankoop per internet. Er zijn genoeg betrouwbare leveranciers, kwestie van even googlen op gebruikerservaringen. Ik koop bij voorkeur rechtstreeks in Ierland ;)