Yankee bit niet met dressuur, welke dan wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Yankee bit niet met dressuur, welke dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:29

Hallo allemaal!
Ik rij momenteel met een yankee dubbelgebroken bit.
Alleen heb ik het even gecheckt en je mag er geen dresuurwedstrijden mee rijden.
Wie weet een bit dat wel toegestaan is en ongeveer de zelfde werking heeft?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:30

Zo'n bit is niet toegestaan vanwege de werking :)*
Waarom rijd je met een yankeebit?

ShirlMilou

Re: Yankee bit niet met dressuur, welke dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:32

Door dat bit kan ik haar beter terug rijden als het nodig is en daardoor is ze makkelijker in de mond!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:33

Waar heb je hiervoor mee gereden, of is dit een ander paard?

Wat is de reden van het rijden met dit bit? Elk bit heeft aan andere inwerking, dus een 'soortgelijk' bit kan wel heel anders uitpakken. Mijn voorkeur zou er naar uitgaan om terug te gaan naar een 'standaard' bitje dubbelgebroken.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:45

Ja met een standaard dubbelgebroken bit reed ik eerst. Voor mij is het moeilijker om haar daar nageeflijk mee te rijden...

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:49

Voor de KNHS moest ik ook een ander bit gaan gebruiken.
In principe vind ik dat als je netjes van achter naar voor rijd je met elk bit zou moeten kunnen rijden en dan nageeflijk rijden

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:50

Heb je het over nageeflijk (dwz paard wil het bit aannemen, ontspant in zijn bovenlijn en kaak en loopt op eigen benen) of in de krul (kop omlaag omdat de hand dat afdwingt)?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:59

ShirlMilou schreef:
Ja met een standaard dubbelgebroken bit reed ik eerst. Voor mij is het moeilijker om haar daar nageeflijk mee te rijden...

Nageeflijk rijden doe je niet met een bit, dat komt vanuit het lichaam wat goed beweegt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:07

Ga mee met Magda en delerium. Een bit is heel handig om als ruiter na te geven zodra je paard de rug ontspant, z'n buikspieren gebruikt en daaruit voortvloeiend de kaak tegen het bit legt maar als je je bit gebruikt om je paard in een houdinkje te krijgen lijkt me niet dat je het helemaal begrepen hebt :Y)

ShirlMilou schreef:
Door dat bit kan ik haar beter terug rijden als het nodig is en daardoor is ze makkelijker in de mond!

Daardoor kun je haar gemakkelijker pijn doen waardoor ze eerder toegeeft en een houding aanneemt die in de verte wel wat op die van een nageeflijk lopend paard lijkt -O-

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:50

delerium schreef:
Heb je het over nageeflijk (dwz paard wil het bit aannemen, ontspant in zijn bovenlijn en kaak en loopt op eigen benen) of in de krul (kop omlaag omdat de hand dat afdwingt)?

krul dus haha

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:51

Het is maar wat je 'haha' vindt. :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:52

In dat geval kun je beter terug gaan op een normaal dubbel gebroken bitje en investeren in een goede instructeur. Als je het paard in de krul trekt gebruikt je paard zijn lichaam niet goed en dat kan op den duur leiden tot blessures.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 03-08-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:53

Nou meteen een zachter bit en anders gaan leren rijden dus ;)

edit; hoe je nu rijdt kan inderdaad blessures veroorzaken, maar is ook echt niet goed voor de mentale gezondheid van je paard.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 06:49

Een paard in de krul trekken is absoluut niet goed het maakt hem zelfs kapot in het lichaam.
Ik heb hier onderzoek naar gedaan en dit is ook bewezen dat het niet goed is voor hem.
Ik rij mijn paard met een scholings bit en daar doet hij het goed op en deze zijn zachter en geven ook duidelijke singalen door.