Pelham, Gogue of Chambon??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Pelham, Gogue of Chambon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:58

We hebben pasgeleden een paard gekocht, dat gereden werd met een trensbit. Het paard is behoorlijk sterk en trekt de ruiter dwars over de paddock heen, bovendien doet hij zijn tong over het bit heen. Nu hebben we info ingewonnen over hoe dit op te lossen, behalve dan door te oefenen, en rustig aan opbouwen. Ik zat zelf aan een pelham te denken, heb altijd met een pelham gereden en ik vind het prettig rijden. Nu zegt iemand anders dat het niet aan het bit ligt maar aan de ruiter (ben ik mee eens) en dat het beter zou zijn om met een gogue te rijden. Nu heb ik altijd gedacht dat je een gogue alleen gebruikt met longeren. Een ander opperde om dan een chambon te gebruiken.
Even voor de duidelijkheid, het paard is absoluut niet gemeen, weet alleen gebruik te maken van de weinige kracht in benen van de ruiter.
Wat is jullie mening ?

Collie2008

Re: Pelham, Gogue of Chambon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:06

Rijden met een chambon kan, met Gogue volgens mij niet? Althans dacht dat die echt alleen voor lonegeren werd gebruikt, maar beiden lijkt me niet echt een oplossing. Tong over het bit heb je speciale bitten voor. Pelham kan soms best een uitkomst zijn, maar als de ruiter niet kundig is (en dat is ze zo te lezen) vindt ik een pelham not done...Wellicht goed om het paard eerst zelf een aantal weken te rijden? En dan pas de ruiter erop?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:12

Met Gogue kun je wel rijden hoor, het beperkt het pard alleen als hij te hoog komt en de regie over wil nemen. Je moet het niet standaard gebruiken natuurlijk, maar om even ergens doorheen te komen zie ik liever een keer een Gogue er aan dan het rijden met een Pelham.
Mocht je wel besluiten een Pelham te gebruiken, neem dan alsjeblieft wel de ongebroken versie, en rijdt met twee teugels i.p.v. met dat stomme tussenstukje. Met de bovenste teugel werkt hij in als een trens, met de onderste teugel als een stang. Wel goed denken om een korrekte bevestiging van de kinketting, net als bij een gewone stang!

Persoonlijk zou ik eerst gaan longeren en hem mondeling de termen stap, draf, galop en HO! aanleren. Lekker voorwaarts/neerwaarts, ook met een Gogue, dat is een fijne hulpteugel. En uiteraard uitsluiten dat er een lichamelijke oorzaak is die zijn gedrag veroorzaakt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 09:15

Eerlijkheidshalve zal ik zeggen dat ik zelf de ruiter ben, ik heb op het moment weinig kracht in mijn benen door een driedubbele hernia deze winter, kon niet meer lopen. Ik heb mijn andere paard altijd met trens/stang gereden , maar meer nog met een pelham. Ik heb wel al aan de optie gedacht om hem eerst wat door te laten rijden door een ervaren iemand :) het is een fijn paard om te rijden, maar wil echt een loopje met me nemen. Mijn man heeft minder ervaring met rijden dan ik, maar veel sterkere benen en dan probeert hij het veel minder :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:18

Maar je benen blijven een probleem dan toch? Bedoel, paard rijden lukt je niet alleen aan de voorkant, maar juist vooral veel meer aan de achterkant. Als je daar onvoldoende kracht.sturing in je benen hebt, zou ik hem wegbrengen om door te rijden en zelf kracht opbouwen?

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:22

waarom een ongebroken pelham dan?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 09:23

Dankje Linky :) Waarom is dat tussenstukje niet goed? Is dat omdat je dan meer met het trensje kan rijden en de stang wat meer met rust kan laten?Persoonlijk vind ik het fijner om met dubbele teugels te rijden.

Ja idd, het longeren lijkt me ook een goed plan. We hebben absoluut geen haast en alleen al om samen met het paard te zijn is heerlijk. Hij is voor de rest ook een ontzettende schat.

Colway, idd, dat is ook één van de eerste opties die we in gedachten hebben. Ik probeer zelf kracht in mijn benen te krijgen door bergwandelingen te maken en dan flink te oefenen met op rotsen te stappen en zwemmen. En de manege waar hij staat heeft ook aangeboden om hem door te rijden.

het is fijn dat jullie zo meedenken :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:38

Dubbele teugels rijdt fijner inderdaad omdat je meer controle hebt over wat je doet.

Denk dat je inderdaad de combinatie moet zoeken met doorrijden, zelf sterker worden en paard flink aan het werk zetten aan de longe en onder de man. Met gogue longeren is inderdaad fijn. Zodra ze zich sterk maken en omhoog komen, worden ze redelijk vriendelijk weer naar beneden gedrukt waardoor hij weer los moet laten en leert ontspannen.

Neem lekker de tijd inderdaad!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:38

rocymax schreef:
Eerlijkheidshalve zal ik zeggen dat ik zelf de ruiter ben, ik heb op het moment weinig kracht in mijn benen door een driedubbele hernia deze winter, kon niet meer lopen. Ik heb mijn andere paard altijd met trens/stang gereden , maar meer nog met een pelham. Ik heb wel al aan de optie gedacht om hem eerst wat door te laten rijden door een ervaren iemand :) het is een fijn paard om te rijden, maar wil echt een loopje met me nemen. Mijn man heeft minder ervaring met rijden dan ik, maar veel sterkere benen en dan probeert hij het veel minder :)

Kun je niet handiger met twee zweepjes rijden dan, en die achter je been gebruiken? Ik zie niet hoe je een probleem als gebrek aan kracht in jouw been aan de voorkant wil gaan oplossen met een ander bit of een hulpteugel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:53

Ik geloof niet dat je dit probleem oplost met een hulpteugel of een ander bit. Dit is in eerste instantie een rijtechnisch probleem. Maar ga ook even de volgende punten na: Past het bit? Hangt het op de goede hoogte in de mond? Is het niet te dik? Is het gebit/de mond in orde?
Een paard dat zich sterk maakt, doet aan een vorm van verzet, of heeft veel energie en looplust. Longeren alvorens erop te stappen kan goed werken, maar ook gehoorzaamheidsoefeningen.
Ga er met je instructeur naar kijken en werk eraan in de les.
En dan nog je eigen lichamelijke problemen. Echt balen, een driedubbele hernia! Ben je er al aan toe om weer op ( dit) paard te rijden?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 12:09

Het bit past perfect, en hij heeft ook geen problemen met gebit of mond. Ik denk dat het allerbeste is om idd rustig aan het longeren op te pakken en als het nodig is hem door een ervaren iemand door te laten rijden :)
Het probleem ben ikzelf idd, waarschijnlijk voelt het paard haarscherp aan dat ik niet al te veel kracht nog in de benen heb }>
Dankjulliewel voor de tips weer :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:33

Mijn huidige paard heeft bij de vorige eigenaar geleerd dat het wel een leuke oplossing is om met het bit tussen de kiezen zijn eigen ding te gaan doen en zich helemaal niks meer van de ruiter aan te trekken als het moeilijk word. En met helemaal niks bedoel ik ook helemaal niks, het was af en toe net alsof ik er niet opzat, ik kon op geen enkele manier meer tot hem doordringen -O- :o .
Mijn instructrice heeft hem meerdere keren voor me gereden zodat hij al zou gaan begrijpen dat dat soort dingen niet de bedoeling is en dat hij al wat sterker zou worden zodat hij ook minder reden heeft om het te doen.
Ik heb hem nu zelf weer overgenomen en rijd hem nu met een gogue. Deze hangt behoorlijk los, kon er gisteren zelf probleemloos mee springen, en gaat pas echt werken als hij toch weer probeert zijn eigen ding te gaan doen. Met behulp van de gogue lukt het me nu wel om hem voor te zijn en kan ik gewoon blijven rijden ipv hulpeloos meeliften.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:01

Dankje Inoterry, gelukkig dat ik niet de enige ben waar het paard een loopje mee neemt. :) Fijn dat het zo toch opgelost is, dus alleen al door het te weten dat de gogue er is, luistert het paard beter?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:04

Een tonglepel? Kan aan het bit of los gekocht worden

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:11

Hij luisterde al beter omdat hij meerdere keren was gereden door mijn instructice. Maar als het hem moeilijk word probeert hij het toch nog. Vanwege de gogue kan hij zichzelf niet meer zo snel vastzetten als eerst en kan ik hem voor zijn en doorrijden.
Veel vragen we nog niet van hem trouwens, hij moet op zijn eigen benen in mijn tempo gaan lopen, maar af en toe raakt hij zijn balans kwijt en vind hij het moeilijk om dat terug te vinden. Omdat hij zichzelf zo vastzette gaf hij me ook niet de kans om te helpen en nu lukt het wel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:05

astwice schreef:
waarom een ongebroken pelham dan?

Een gebroken Pelham is een onding, je hebt toch ook geen gebroken stangen? Kinketting = hefboom = ongebroken bit.

Rocymax een Pelham is een bit dat een dubbele funktie heeft; met de bovenste teugel trens, met de onderste stang. Ga je die twee verbinden en met 1 teugel rijden, dan krijg je van alles net niks, alleen veel ruis op de lijn voor je paard.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 07:45

Ja, idd ik snap het, net alsof je de werking van de pelham teniet doet :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:33

+:)+