[WN] Myler bitringen groter dan 'standaard'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Myler bitringen groter dan 'standaard'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:52

Ik heb laatst een myler comfort snaffle gekocht (mijn jonge paard wordt nu nog bitloos gereden en dat bevalt goed, maar tzt wil ik dat ze ook het bit kent) aangezien veel mensen enthousiast zijn over de myler bitten :) daarnaast bleef Yu maar kauwen en 'gekke bekken trekken' met het billy allen trensje; die ze verder prima aanneemt, goed past en niet te laag hing. Natuurlijk moeten paarden even wennen aan het bit in het begin, maar nadat ze al tig keer 2-10 minuten (heb het wel langzaam opgebouwd) met het bitje op stal/in de paddock had gestaan stond ze er nog steeds constant mee te klooien.
Ik was benieuwd of ze op het myler bitje wat rustiger zou reageren en dit lijkt (nu ze hem voor het eerst in heeft gehad) inderdaad het geval te zijn.... daarentegen viel me nog iets heel anders op, namelijk dat de bitringen echt MEGA lijken :+ ik ben altijd van het; 'comfort gaat voor uiterlijk'.. maar dit ziet er echt niet uit, 't zijn een soort hoepels := Volgens mij zijn de ringen in doorsnee minstens 2cm groter dan de standaard snaffle die ze eerst had, maar heb het niet nagemeten :P Ik zal de eerstvolgende keer wel even een foto maken zodat jullie zien wat ik bedoel.
Yu is (vergeleken met de gemiddelde reining paint/quarter) niet extreem klein, heeft misschien een iets fijn hoofdje maar past wel gewoon een 5" snaffle... dus dit had ik niet verwacht. Toen ik de myler in eerste instantie meenam vond ik de bitringen wel een beetje groot ogen, maar 'dat zal vast aan mij liggen' dacht ik... toch niet dus :Y) Hebben nog meer mensen deze ervaring?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:34

Heb vanavond even beide bitjes op de foto gezet.. als 2e de Myler:

Afbeelding

Afbeelding

Allebei dezelfde maat; hoewel het model van de Myler iets anders is door de extra 'sleuven', maar daarnaast is de ring ook veel breder.. waarom is dat verschil zo groot?

suuzepuus

Re: Myler bitringen groter dan 'standaard'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:36

Die eerste vind ik prima, maar die 2e zien er wel heeeeeeeeeeeeeeeel 'apart'uit.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:40

Wij gebruiken ook myler, maar ik zie bij de onze geen verschil met een sprenger trens.

Jouw d-trens heeft sleuven om daar de bakstukken en/of de teugel aan te bevestigen, dan krijg je een hefboomwerking, misschiendat daarom de ring groter is om meer hefboomwerking te kunnen krijgen.
Zijn de sleuven niet plat maar rond, dan is het een ophaal trens.

Heb je de sleuven niet nidig, dan zou ik het bitje gaan ruilen.

Wij hebben btw goede ervaringen met myler.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:46

Denk dat daar idd toch het verschil in zit... grotere ringen voor hefboomwerking klinkt wel logisch :) de sleuven leken mij een handige 'tussenstap' mocht ik ooit van snaffle/trens overstappen op shank (voor evt. wedstrijden), hoewel daar nu nog absoluut geen sprake van is.. maar vind dit iig geen gezicht, haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:05

Een D-ring toont altijd groter dan een Eggbut vanwege de rechte stangen. De ronde vormen van de Eggbut zwakken dat wat af. Ik denk dat als je de grootste hoogte binnenin meet bij beide bitten dat ie niet echt heel veel groter zal blijken.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:31

Ik heb de breedte van beide ringen (door het midden, dus niet de rechte kant aan het mondstuk) ook meteen even opgemeten.. deze is bij het eerste bit 7,6 cm en bij de myler 9,4 cm ;) Daarnaast moesten de bakstukken bij de myler twee gaten korter..

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:14

Ik heb hetzelfde bit, ben er heel tevreden van :)

Ik gebruik de teugelsleuven nu wel al. Daardoor ligt het bit veel beter en stabieler in de mond en toont het ook veel 'mooier'. Al doe ik het zeker niet voor de 'mooi' hoor en toegeven het was even wennen, die grote ringen ;) Nu kijk ik er niet vreemd meer van op en vind ik het zelfs mooi staan :o Ik gebruik een kinketting bij het bit, hierdoor wordt de druk op de tong en de lagen niet te groot (mits correct gebruik natuurlijk). Mijn paard reageert er fantastisch op en neemt maar al te graag het bit aan. Dat vind ik een goed teken.

Als je hetzelfde bit (Comfort Myler D-trens) zou nemen zonder de teugelsleuven, denk ik dat het ook al een heel ander beeld zou geven... Je hebt ook dezelfde bitten in 'western' uitvoering (Eggbutt met sweet iron), met en zonder teugelsleuven. Dat zou eventueel nog een optie zijn.
Laatst bijgewerkt door tweety_be op 03-08-12 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:18

Dat is idd toch wel een flink verschil, geen wonder dat de bakstukken dan korter moeten :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:22

heb hetzelfde mylerbit als wat jij nu in de mond van je paard hebt liggen. moest ook even wennen aan het andere gezicht. bij mij moesten de bakstukken ook korter. moet wel zeggen dat mijn haf goed op dit bit gaat. had voorheen pessoatrens erin liggen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:11

Mhua ik weet niet of ik eraan wil wennen, houd echt niet van die 'aanwezige' bitten.. moet een beetje subtiel blijven :P en vind het niet handig dat die bakstukken op het kortste gaatje moeten, als ik er een neusriem aan vast maak (zodat ik kan wisselen tussen sidepull en bit, dat ze eerst kan wennen aan het bit zonder dat er druk op staat) zit deze heel hoog ... ga toch maar kijken of ik hem kan ruilen :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:41

Vind die 2e wel heeeeel groot hoor :D
Ik heb er 3 in verschillende levels maar die zijn bij lange na niet zo groot!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:01

Je wilt er niet toevallig 1 kwijt? :)) haha