[WN] Benen van mijn paard af - zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stormchaser

Benen van mijn paard af - zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 15:34

Ik heb een vraag.

Ik heb een fijn Pullman zadel dat perfect op mijn paard ligt. Voor mijzelf is de zitting wat hard maar á la, daar kan ik mee leven.
Wat wèl heel erg vervelend is, is dat ik met mijn benen (en dan vooral mijn linkerbeen) steeds mijn paard aantik. Op de één of andere manier ben ik zo gebakken dat het voor mij bijna onmogelijk is om mijn benen er af te houden! Heel erg vervelend, want mijn paard gaat er namelijk niet beter door lopen en hangt daardoor erg aan mijn been en heb ik grote moeite met bijv. de contragalop.

Nu heb ik een weekje het trainingszadel (een Circle Y) van mijn trainster mogen lenen omdat zij vond dat haar benen in dat zadel automatisch wat verder van het paardenlichaam af gingen staan. Ik merkte eigelijk na de eerste keer al gelijk verschil!

Nu wil ik liever mijn eigen zadel niet weg doen en is mijn vraag dus: bestaat er iets voor de fenders waardoor je benen meer afstand houden van je paard, of moet je zadel daar volledig voor worden aangepast of moet ik toch gewoon een ander zadel?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en berichten!

DubbelFun

Re: Benen van mijn paard af - zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:01

Het meest logische is om het rijtechnisch proberen op te lossen, maar wil je testen of het met de bouw van het zadel te maken heeft dan zou je iets van wiggen onder je bovenbenen kunnen leggen om te zien of je ze daardoor idd meer kunt laten afsteken.
Je zadel is op deze manier gebouwd en de zitting zou iets te smal voor jouw bouw kunnen zijn waardoor je benen zo afhangen als ze nu doen. Dat los je niet 1-2-3 op. Nu kan er wel iets aan de seat gedaan worden, maar dat is wel een operatie die door een ervaring zadelmaker gedaan moet worden.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:34

Dank je DubbelDun. Rijtechnisch oplossen hadden we natuurlijk zelf al bedacht :P. Punt is alleen dat mijn benen - lijkt wel - gewoon verkeerd gebakken zijn, links is het ook erger dan rechts. Ben er zelfs al voor naar een podoloog geweest.... Daar komt bij dat ik niet gezegend ben met hele lange benen dus die van mij komen dan ook amper onder Storm zijn buik vandaan waardoor het alleen maar erger is.

Ik heb een ander zadel geprobeerd en dat ging aanzienlijk beter. Ik heb inmiddels een tip gekregen van iemand om mijn vraag eens bij westernzadel.com neer te leggen en dat ga ik doen. Ben inmiddels ook van plan om Evelien van Eurohorse eens te bellen.

Bedankt voor het meedenken, het blijft een beetje raar probleem, maar je zal d'r maar mee zitten hè :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:38

Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk de oplossing van je probleem gaat worden. Dus laat maar wat weten tzt :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:57

Ik snap niet precies wat je bedoelt met afhouden, je laat je benen toch gewoon langs je paard hangen??

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:49

En daarmee klem ik dus veel te veel tegen mij paard aan!

Ik laat t.z.t. weten hoe het is afgelopen. Waarschijnlijk zal het de duurste oplossing worden namelijk een ander zadel waarin ik van boven al beter zit en mijn benen automatisch ook beter naar beneden staan. (...zucht...).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:33

de ééne zit is de andere niet, dat is zeker waar
ik krijg standaard zere knieen in mijn ropingzadel als ik een lange rit rij, heb ik op mijn BM geen last van maar ik zit weer ronder op de BM en met mijn roping dus eigenlijk netter met mijn benen naar beneden

als een zadel echt geen fijne zit heeft zou ik een andere zoeken

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:14

spatter schreef:
de ééne zit is de andere niet, dat is zeker waar
ik krijg standaard zere knieen in mijn ropingzadel als ik een lange rit rij, heb ik op mijn BM geen last van maar ik zit weer ronder op de BM en met mijn roping dus eigenlijk netter met mijn benen naar beneden

als een zadel echt geen fijne zit heeft zou ik een andere zoeken

Dit herken ik . Ik zit op mijn ropper ook rechter als op mijn reiner.