dressuurzadel of veelzijdigheidszadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelke87

dressuurzadel of veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:29

Help,
ik weet het even niet meer.
Ik heb altijd met een veelzijdigheidszadel gereden maar nu is mijn zadel echt aan vervanging toe.
Ik weet niet goed wat kiezen.
Ik heb nog nooit op een dressuurzadel gereden dus weet ook niet als ik dit wel prettig vindt.

Ik ga regelmatig een wandeling maken met mijn paard maar het is nu de bedoeling dat wet wat harder
in de piste gaan werken aan de dressuur.
Mijn paard kent onder zadel de hulpen nog niet zo goed, ze loopt ook vaak in de koets.
Ik zelf moet ook nog veel leren.

Wie kan mij helpen?
oh ja ik heb een belgisch trekpaardje is mes ook handig om te weten

Somebitch

Re: dressuurzadel of veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:33

Tja, als je er ook bij wilt springen zou ik toch voor VZH gaan. Wil je dat niet dan gewoon dressuur, die zitten ook lekker op buitenrit (vind ik zelf).

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:35

Op een veelzijdigheidszadel kan je prima dressuren, dus daar hoef je geen dressuurzadel voor te nemen. Zoek eens iemand met een dressuurzadel en vraag of je daar een stukje op mag rijden? Ik heb het idee dat mensen die met lange beugels rijden (in verhouding tot zichzelf) lekkerder op een dressuurzadel zitten en mensen die liever wat korter rijden, prettiger op een velzijdigheidszadel zitten.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:35

springen doe ik niet met mijn belgje dat zou ook niet goed zijn voor haar

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:35

Angelke87 schreef:
springen doe ik niet met mijn belgje dat zou ook niet goed zijn voor haar

Ohja. :+ Tis een belg. :P

Dan zou ik gewoon eens een dressuurzadel 'proberen' en kijken of je dat lekker vind zitten. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:37

Springen niet goed voor haar? Hoezo dat?

Ik neem aan dat je een zadelmaker laat komen met diverse zadels? Vraag anders eens of hij beide types wil meenemen, zodat dat je ze kunt testen en kijk dan wat je het fijnst vind zitten. Zelf heb ik altijd een vzhzadel gehad, maar ik sprong ook graag en reed veel buiten.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:39

als je gaat springen met een belgisch trekpaard, dat is niet altijd goed voor hun zware gewrichten en daar liggen onze ambities ook niet.
Er komt inderdaad een zadelpasser

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:41

Tja, dat is heel persoonlijk. Sommige mensen zweren bij een dressuur zadel en sommigen bij een vz zadel.

Ik zou inderdaad als de zadelpasser komt beide gewoon proberen. Kijken welke het beste ligt en kijken waar jij het lekkerst in zit. Tussen een dressuurzadel en een dressuurzadel zit ook nog een behoorlijk verschil (vlakke zit, diepe zit, meer of minder wrong enz). Het is echt een kwestie van uitproberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:42

Van af en toe een laag sprongetje gaan ze niet dood lijkt mij. Maarre als je ambities er niet liggen dan zou ik gewoon kijken wat het lekkerste zit en daar je keus op maken. Ik denk dat het sowieso al lastig is om een passend zadel te vinden. Succes met je zoektocht.

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:43

Ik denk dat je eerst een goed moet gaan kijken welk zadel uberhaupt gaat passen. 95% van de zadels valt zoiezo al af omdat die boommaat echt niet zal gaan passen op de belg in je profiel. Wat er dan overblijft daarvan is het meeste toch een veelzijdigheidszadel. Die worden gewoon meer gemaakt in zo'n brede boommaat. Ik zou het eerst maar eens zo aanpakken, kan je als er een paar zadels overblijven die passen op je paard daarna de keuze gaan maken in een zadel waar jij goed inzit.

En de voorkeur dressuur/VZH is heel persoonlijk, ik kan gewoon echt niet zitten in een recht dressurzadel, hij moet iets naar voren zijn gebouwd. Ook in een VZH zadel kan ik prima rijden.