hackamore : hoe moet hij zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

hackamore : hoe moet hij zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 14:02

Hoi. Mijn paard heeft een gevoelige mond. In de zin van : haar huid op haar neus -mond is rozig en vooral rond haar mond heel dun. Ze verbrand snel (daar smeer ik zalf op hoor) en ze hëeft snel wondjes (ik rij met D trens en trek NIET )
Dus ik wil eens bitloos, met hackamore (met korte scharen) proberen om te zien of dit beter gaat met springen en ze rustiger(geen pijn ain haar mond als ze die heeft) is en meer op me let . Van de eigenaar van de ruitersiop zegt dat ik er gerust een mag uitproberen.
Maar ik weet niet hoe hij precies möet zitten enzo.
Wil iem me even uitleggen aub?

Bloempotje

Re: hackamore : hoe moet hij zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:30

Ik geloof 2 vingers onder het jukbeen, maar heb er zelf geen dus durf het niet met zekerheid te zeggen :) .

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:32

misschien kan je het beste aan de verkoper vragen, of ze het voor wilt doen, of uit wilt leggen hoe en wat, dan zie je het gelijk, is vaak wat makkelijker dan op internet ;)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:32

Helemaal niet, je weet hoe scherp die dingen zijn? Kan je beter op zoek gaan naam bijvoorbeeld een kin gekruist hoofd stel. Werkt prima, en anders gewoon met bit rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:33

Vooral niet te laag hangen, dat is de grootste fout.
Opletten dat bakstukken niet in het oog van je paard komen (afh. van de hack komen ze daar nog wel eens in de buurt).
Als je paard hebt met gevoelige neus, eventueel echt bontje eronder stoppen.
Zal even kijken of ik nog een foto heb van mijn paard met hack. (edit, kan ik niet vinden)

Tevens rekening mee houden dat je niet met druk rijdt, want ze komen flink in!
Dus wel lichtvoetig met je handen kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 01-08-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:34

Buffelo schreef:
Helemaal niet, je weet hoe scherp die dingen zijn? Kan je beter op zoek gaan naam bijvoorbeeld een kin gekruist hoofd stel. Werkt prima, en anders gewoon met bit rijden.

Nou nou := Dat valt wel mee hoor. Ligt er maar net wat je er mee doet. Zo'n kinding is niet perse beter.

http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:00

Buffelo schreef:

Zucht....
Elke optoming is net zo scherp als hoe je hem gebruikt.

Een kin gekruist die niet meegeeft is veel erger dan een hackamore. Dan mag je nog zo'n zachte hand hebben als je maar wil.

@TS: ken je toevallig niemand die met een hackamore rijd? Ik geloof dat de neusriem 3 vingers onder het jukbeen moet zitten. De bovenkant van de scharen mogen het jukbeen niet raken. Maar dit is maar wat ik er van weet, kan niet 100% zeggen dat dit juist is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:03

Buffelo schreef:

Onee, het bit is zo vriendelijk?! Hackmore moet prima kunnen, mits hij goed gebruikt word. Ik dacht inderdaad ook twee vingers onder het jukbeen , maar ook ik weet dat niet zeker.

En kingekruisthoofdstel is ook niet geweldig... Kom er vaak hoofdstellen met een slechte release van tegen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:04

Leen_ schreef:
Buffelo schreef:

Zucht....
Elke optoming is net zo scherp als hoe je hem gebruikt.

Een kin gekruist die niet meegeeft is veel erger dan een hackamore. Dan mag je nog zo'n zachte hand hebben als je maar wil.

@TS: ken je toevallig niemand die met een hackamore rijd? Ik geloof dat de neusriem 3 vingers onder het jukbeen moet zitten. De bovenkant van de scharen mogen het jukbeen niet raken. Maar dit is maar wat ik er van weet, kan niet 100% zeggen dat dit juist is.

drie vingers is volgens mij wel erg veel. Als hij te laag hangt heb je wel een probleem, zeker met een hackmore. Inderdaad aan iemand met ervaring ermee vragen :j

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 17:25

Wow nogal reactie.
Hackamores zijn ind scherp vandaar dat ik hem ook zeker goed wil gebruiken. Ik wilde eest gaan voor het glucksrad of de bloem maar die zijn quasie onvindbaar.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:27

Hannepan schreef:
Wow nogal reactie.
Hackamores zijn ind scherp vandaar dat ik hem ook zeker goed wil gebruiken. Ik wilde eest gaan voor het glucksrad of de bloem maar die zijn quasie onvindbaar.

Laat je gewoon goed informeren door de verkoper, vraag aan hem/haar of hij/zij het wilt laten zien hoe het moet,

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:30

Ik weet niet of je ook wedstrijden rijdt, maar een hackamore is pas vanaf het Z toegestaan.

Edit: ik vind dit wel een goed voorbeeld van de goede hoogte:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pytje op 01-08-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:31

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:03

Hannepan schreef:
Wow nogal reactie.

Welnee, gewoon kijken op nickyskeet.nl , of de website van goedhard.nl, dan vind je wel wat hoor :)

Hackamore altijd zo hoog mogelijk hangen, inderdaad normaal gesproken een 2-3 vingers onder het jukbeen zodat hij daar niet langs gaat schuren. En opletten dat de hack je bakstukken niet te dicht naar de ogen toe beweegt als je de noodrem aantrekt :=

Vaak zijn de bakstukken van een bestaand hoofdstel te lang. Heb je een paardje met een bit-hoofdstel maat Cob, dan heb je dikke kans dat er bakstukken van een hoofdstel maat pony aan moeten om de hack hoog genoeg rond het hoofd te kunnen hangen zodat hij niet op het zwevende botje gaat drukken :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:22

MaritAriel schreef:
Buffelo schreef:

Onee, het bit is zo vriendelijk?! Hackmore moet prima kunnen, mits hij goed gebruikt word. Ik dacht inderdaad ook twee vingers onder het jukbeen , maar ook ik weet dat niet zeker.

En kingekruisthoofdstel is ook niet geweldig... Kom er vaak hoofdstellen met een slechte release van tegen.

Een bit is misschien niet vriendelijker, maar naar mijn mening vriendelijker als dat ding. heb gewoon te vaak gezien dat dat soort hoofd stel helemaal verkeerd gebruikt word! Ik bedoelde niet perse de kin gekruiste, het was als voorbeeld. Mijn mening is gewoon dat die di

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:24

Citaat:

Een bit is misschien niet vriendelijker, maar naar mijn mening vriendelijker als dat ding. heb gewoon te vaak gezien dat dat soort hoofd stel helemaal verkeerd gebruikt word!bedoelde niet perse de kin gekruiste, maar dat was gewoon een voorbeeld. Maar dat is mijn mening, iedereen mag vinden wat hij/zei vind.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:28

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:31

Iedereen mag vinden wat hij/zij vindt: Gelukkig wel, als iedereen er zo over zou denken zou dat heel erg onterecht zijn namelijk :P

Ik heb wel een paar keer gehad dat ik met mijn paardje heerlijk relaxed aan een lang teugeltje draafde, ruiters de bocht om zag komen en op stem overging in stap, terwijl zij al flossend met hun bit aan hun strakke slofteugel (met handschoentjes aan....in de zomer....) hun paarden terug naar stap moesten trekken.....en dan kreeg ik nog een grote mond van die dames want ik was een dierenbeul met mijn hackamoortje :P

Iedere sukkel kon toch duidelijk zien dat mijn paardje heel wat minder last had van mijn hack dan van hun "vriendelijke" watertrensje met dat gerag er aan :=

Gewoon normaal rijden, dan is een hack fijner dan een bit. Zit je zo met je teugels te raggen dat een hack schade aanricht, dan had je dat ook met een bit gedaan.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:32

Zo bedoelde ik het niet hoor, jeetje, zo vind ik het toch :) een bit kan net zo slecht zijn, neem aan dat we die discussie ook niet aan hoeven te gaan. . . Dat weten we allemaal wel.

Ik rij al bijna 2 jaar bit loos en dat is niets voor niets. Ik ben gewoon geen fan van die dingen, zoals van meer, maar goed. Iedereen zijn ding toch?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:35

Hannepan schreef:
Wow nogal reactie.

Twee vingers onder het jukbeen inderdaad. De bloem kun je kopen bij goed hard dacht ik.. Even zoeken.. Gebruik hem zelf namelijk ook :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:36

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:50

pmarena schreef:
Vaak zijn de bakstukken van een bestaand hoofdstel te lang. Heb je een paardje met een bit-hoofdstel maat Cob, dan heb je dikke kans dat er bakstukken van een hoofdstel maat pony aan moeten om de hack hoog genoeg rond het hoofd te kunnen hangen zodat hij niet op het zwevende botje gaat drukken :)

ik gebruik daarvoor zon extra bakstukken dat je gebruikt bij een stang en trens (om van een trenshoofdstel een stang en trens te maken)
zoiets:
http://www.ej.nl/products/10000095/2190 ... NS+EPPLEJE
dat is gewoon glad, met langs een kant een gesp, dus makkelijk gaatjes bij te prikken indien nodig (en door een schoenmaker het te lange stuk laten afsnijden), frontriempje erop et voila!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:36

Buffelo schreef:
Een bit is misschien niet vriendelijker, maar naar mijn mening vriendelijker als dat ding. heb gewoon te vaak gezien dat dat soort hoofd stel helemaal verkeerd gebruikt word! Ik bedoelde niet perse de kin gekruiste, het was als voorbeeld. Mijn mening is gewoon dat die di

Nou heb met het bit veel meer en veel ergere dingen gezien :D

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 07:11

Ik heb nog wel oude ponybakstukken.
Ìk ga eerst de hackamorfe proberen en dan zie ik wel met het glucksrad. Misschien valt de hack ook tegen en dan zoek ik die andere eens

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:28

Een gewone hackamore zoals ze die in ruitershops hebben liggen, is niet zo ideaal. Die wiebelt vaak tegen de mondhoeken aan, irritant ding :P

Een S-hackamore is daarvoor erg fijn, die is anders gebogen.