Tong uit de mond tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeeskeP

Tong uit de mond tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:44

Mijn paard is 11 jaar en steekt sinds 2 jaar haar tong uit tijdens het rijden.
De tandarts heeft er naar gekeken en kon niks vinden wat daar zo de oorzaak van kon zijn. Ze doet het voornamelijk wanneer het een beetje spannend wordt, dus vooral op vreemd terrein. Ook heb ik een gedragsdeskundige gevraagd wat het zou kunnen zijn, hij was bang dat het nooit meer over zou gaan, omdat het een gewoonte is geworden, net als nagelbijten of knarsentanden bij mensen wanneer het even spannend wordt..

Ik rij nu L2 met haar, maar doordat ze haar tong uitsteekt heb ik punten aftrek, waar ik anders een 7 had kunnen rijden heb ik nu een 6 en op het onderdeel aan de hulpen een 5 en soms zelfs een 4..
Ik ben natuurlijk ook bij mezelf te raden gegaan, want ze gooit haar tong alleen naar links, maar bij het uitstappen doet ze het nog steeds en soms nog een keer zo erg, omdat alle concentratie dan weg is en ze weer op de omgeving kan letten..

Nu rij ik met een dubbelgebroken kneveltens met een koperen rolletje. Het bit ligt stil in de mond en zodra het een beetje spannend wordt, kan ze met het koperen rolletje spelen.. Maar zoals je al raad: het werkt niet..

Heeft iemand hier nog meer ervaring mee? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Een hoofdstel die niet past, zadel dat niet past? Een ander bit.. correctiebit of een myler??
Ik weet het even niet meer ;) Ben door mn trucendoos heen.. en ik vertik het om de tong vast te binden of de neusriem zo strak aan te snoeren dat ze eruit ziet als een arabier ;)

Champie_Me

Re: Tong uit de mond tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:11

Vervelend zeg!! Wellicht eens een ander bitje proberen?? Wellicht vind ze het bitje dat je nu hebt niet zo fijn??

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:30

Een pony bij mij op stal deed het ook,
Raar gezicht ,maar zo zag je dat ze voledig ontspannen was.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:41

Sprenger heeft een nieuw bit op de markt wat dit zou moeten verhinderen, de Turnado, de RVS variant kost nog geen €20, misschien de moeite waard om het eens te proberen? Ben je verder zeker dat ze geen abces/snee in haar mond heeft?

emmasydney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:59

mijn pony deed dit eerst ook, bij mij hielp echt niks -,- maar misschien heb je hier nog wat aan; een appelbitje ofzo? geen idee wat het precies is. of iets van appelstroop ofzo aan het bit doen, dan blijft het paard kauwen, of gewoon een appeltje geven, dan is je paard daar mee bezig
succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:04

Misschien een lage neusriem.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:29

Een goede instructeur zoeken. Hulpmiddelen helpen niet afdoende en lossen ook niet het probleem op.
Het is op te lossen met goede hulp. Succes.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:46

Champie_me: Ja, dat wil ik ook, maar de vraag is welke? ;)

lisanne013: Die van mij doet het juist als ze gespannen is.. dus precies het omgekeerde :P

Oakland1990: Bedankt voor de tip! Daar ga ik even naar opzoek! Nee ik weet zeker dat het niks in de mond is, ze doet het al 2 jaar, heeft geen pijn en er hebben al meerdere deskundigen naar gekeken (tandarts, d.a.)

kohtje: Een lage neusriem is ook nog wel een de moeite waard om te proberen, bedankt!

Doma_clasica: Ik heb verschillende goede instructeurs die ook niet weten wat ze eraan moeten doen.. ik krijg keer op keer de tip om juist opzoek te gaan naar een ander soort bit die het probleem kan verzachten.. dus niet afstraffen, maar ermee om leren gaan en het binnen de perken proberen te krijgen ;)
Het ligt namelijk niet aan het rijden, want ze doet het zelfs als ik haar van de trailer haal met alleen een halster om..

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:48

GeeskeP schreef:
Doma_clasica: Ik heb verschillende goede instructeurs die ook niet weten wat ze eraan moeten doen.. ik krijg keer op keer de tip om juist opzoek te gaan naar een ander soort bit die het probleem kan verzachten.. dus niet afstraffen, maar ermee om leren gaan en het binnen de perken proberen te krijgen ;)
Het ligt namelijk niet aan het rijden, want ze doet het zelfs als ik haar van de trailer haal met alleen een halster om..

Dan heb je toch niet de juiste instructeur gevonden. Jammer dat je voor mij te ver weg woont. Ik had je graag een keer geholpen en je laten zien dat het met goed rijden op te lossen is.

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:52

Mijn 5 jarige deed het op een gegeven moment ook. Ik heb echt alles geprobeerd: Tandarts, ostheopaat,vriedelijke (andere bitten), lage neusriem, zelfs mijn lesgever die echt wel veel paarden kent en gereden heeft ook op hoog niveau wist het echt niet. Gewoon het hele riedeltje om alles uit te sluiten. Op internet kwam ik eigenlijk ook steeds tegen dat het rijtechtnisch zou kunnen zijn dus bij mezelf gezocht maar niets leek te helpen! Dus dacht ook echt niet dat het rijtechnisch was. Zelfs ten einde raad een paardenfluiteraar laten komen.....
Maar ben ik ontspannender gaan rijden met een fijne lichte aanleuning en ... geen tong meer.
Heel af en toe als er wel wat spanning op komt zie ik hem even maar dat speel ik een klein beetje en dan is ie weer weg.
Ik dacht echt niet dat het rijtechnisch was maar moet uiteindelijk toch toegeven dat het dat toch echt is.
Weet niet of dat voor jou ook geldt natuurlijk maar je zou het eens kunnen testen door er iemand anders op te zetten. Daar deed mijn paard het gewoon helemaal niet van de 1e sec... Dat heeft mijn ogen wel geopend.
Succes ik hoop dat je een oplossing vindt!

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:52

Doma_Clasica: Waar woon je dan? Ik ben wel bereid om te reizen als iemand weet hoe ik dit op kan lossen ;)
Laatst bijgewerkt door GeeskeP op 31-07-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:56

avh: Zoals ik je beschrijving zie herken ik precies hetzelfde.. het enige verschil is dat ze het bij andere mensen ook doet.. en natuurlijk heeft het ook met het rijden te maken, dat ontken ik zeker niet ;). Als ik net wat te streng door kom met mn linkerhand dan zie ik de tong eruit gaan en dan weet ik dat ik fout zit ;) Goeie spiegel.. en thuis is er ook niks aan de hand, vertrouwde omgeving. Ik les om de week in een andere hal sinds een aantal maanden en daar begint het nu ook minder te worden.. maar zodra ik op een ander terrein kom, dan is het weer mis. En dan ben ik zo verschrikkelijk scherp op het feit dat ik mn linkerhand los moet laten en dat doe ik dan ook echt.. en dan is echt pure spanning...

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:04

Spanning was het bij mij uiteindelijk ook wel denk ik. In het begin toen ie nog 3 was ben ik er een paar keer heel hard af gevallen dat heeft onbewust veel veroorzaakt denk ik. Fijn dat het in ieders geval minder wordt! Misschien dat veel op verschillende lokaties rijden dan inderdaad gaat helpen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:33

Dit kan je niet oplossen. Dit is net als met luchtzuigen een gewoonte die ze zichzelf heeft aangeleerd.
Je zal hier dus altijd tegenaan blijven lopen.

Soms als jij ontspannen rijdt minder dan een ander keer als je gespannen erop zit.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:40

Mando schreef:
Dit kan je niet oplossen. Dit is net als met luchtzuigen een gewoonte die ze zichzelf heeft aangeleerd.
Je zal hier dus altijd tegenaan blijven lopen.

Soms als jij ontspannen rijdt minder dan een ander keer als je gespannen erop zit.

Hoe kom je daar nu bij? :? Het is gewoon een rijtechnisch probleem en best op te lossen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:41

Een paard doet de tong uit de mond om de spanning van het kaakgewricht af te krijgen. Even googlen op TMJ problematiek. Ook zie je het wel eens als tandartsen te veel van de voortanden af hebben gehaald. De voortanden staan in verbinding met het kaakgewricht. Staat ook een stukje op paard en lifestyle hierover. Niet helemaal over de tong maar wel over de TMJ
http://www.paardenlifestyle.com/hoofdtr ... behandeld/

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:14

Mijn pony deed dit ook, bij 1 maatje groter bit, was het gelijk over!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:32

Is best wel af te leren hoor, alleen is het wat zoeken, er is namelijk IETS dat niet goed voelt. Sperriem aflaten, lage neusriem, stiller bit, speelser bit, dun bit, dik bit... Je kunt het zo gek niet bedenken, experimenteren is de beste manier om een oplossing te vinden. Ze hebben wel een paar dagen nodig om de nieuwe optoming te wennen, met één keer rijden kun je niks oplossen.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:53

mijn paard doet dit als ze gestrest is...

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:04

ik heb dat mijn ruin van 24 zijn tong naar buiten steekt.
met rijden opgelost door meer les te nemen zodat ik vooral met mijn handen meer ruimte gaf & ontspande.

qua mond voor t paard heb ik een ongebrokenbitje maar met bitringen & zeemleer (zijn mondhoeken & de binnenkant van de wangen bleek overgevoelig te zijn)

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:56

Mando dat is toch echt niet zo. Er zullen gevallen zijn waar het een gebrek is geworden door onvoldoende aandacht voor het probleem of een bloedend in de hersenen of iets dergelijks. Maar in 98% van de gevallen blijft het rijtechnisch of een probleem door de eigenaar/ruiter. Een dier reageert nou een maal op zijn omgeving.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:11

Mijn paardje deed het ook en achteraf bleek hij een kieswortelontsteking te hebben in de bovenkaak. Niks van te merken en niks aan te zien, totdat er een rontgenfoto gemaakt werd en het probleem duidelijk zichtbaar was. Uiteindelijk is de kies verwijderd in de kliniek en daarna was het tong uitsteken ook over.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:20

Ik reed een paardje die dat ook deed.. alleen aan de rechterkant.. ik ben toen met hem bitloos gaan rijden en toen was het over.. gewoon zijn mond met rust gelaten.. als ik met bit reed deed hij het dan ook bijna niet meer..

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 19:05

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ben alleen nog steeds niet echt wijzer haha
Op aanraden van Doma_clasica weet ik in welke richting les ik het moet zoeken..

Ik snap heel goed dat jullie denken dat het door het bit komt.. en dat zal ongetwijfeld ook een rol spelen, maar zonder bit aan het halster doet ze het ook ;)
Ik blijf proberen, want ze doet het niet zomaar.. zodra ik het ei van columbus heb gevonden laat ik het weten ;)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:03

Succes Geeske.
Houdt ons op de hoogte en als je vragen hebt dan hoor ik het wel.