Ik heb een Haflinger en ik kan maar geen perfect bit vinden voor haar. Heb al heel wat geprobeerd maar madam blijft druk met haar mond. Ze is continu aan het kauwen op het bit, gooit haar tong er wel eens uit en soms pakt ze het bit vast. Ik heb al enkel gebroken geprobeerd in bus en water trens vorm. Ook al dubbel gebroken gehad, maar ze blijft onrustig in de mond. Ze is pas 5 nog niet lang onder het zadel. Eerst dachten we misschien ligt het daar aan. Maar ze blijft druk en onrustig met haar mond, wat zeer vervelend is met rijden. Ik heb gewoon soms geen contact met haar omdat ze te druk met haar mond is.
Ze heeft haar APK keuring al gehad (tandarts, lichaam en zadel). De tandarts adviseerde mij eventueel een Dangerbit, omdat haar mond te klein is voor haar tong. Ze heeft dus weinig tong vrijheid waardoor ze zo ie zo een dun bit moet hebben. Nu kwam ik ook op een Correctie bit als optie, maar toen kwam ik op ooteman.nl een Sprenger Comfort Mouth bit tegen http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/bi ... olor-16-mm Dit lijkt me ook een geschikt bit voor haar.
Nu is mijn vraag dus, wie heeft er ervaringen met het comfort bit? Of wie heeft er andere tips en of ideeën?
heb je wel eens naar een myler gekeken? die vinden de meeste paarden erg fijn.
Rohan demonstreert even hoe weinig ruimte het inneemt in zijn mond:
Nouvel
Geplaatst: 30-07-12 20:29
mij viel dat bit pas ook op, lijkt mij ook een fijn niet te scherp bitje voor mijn gevoelige merrie... lees dus even mee, ben ook benieuwd of er al ervaringen mee zijn!
ina_1994
Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 20:39
Heb wel over een myler bit gehoord ja, maar me nog niet in verdiept. Ik zal er eens even naar gaan kijken.
Nouvel
Geplaatst: 30-07-12 20:39
myler lijkt mij persoonlijk wat scherper/gevoeliger inwerken...
Ja dat dacht ik dus ook.... Maar misschien heb ik het mis en werkt het prima op mijn paardje. Het is een vrij dun bitje, maar dat kan juist goed zijn voor haar.
Caira
Geplaatst: 30-07-12 20:41
dat ligt volledig aan de ruiterhand, ik doe klassieke dressuur en veel aan de lange teugel en mijn paarden lopen er erg fijn op.\
Als je echter van de weerstandbiedende hand bent is dit niet het bit voor jou, maar dat vind ik dan van elk bit
Nouvel
Geplaatst: 30-07-12 20:44
mijn merrie reageert sowieso al behoorlijk heftig op metaal in haar mond, ik rijd haar al jaren op kunststof, myler zou voor haar echt te scherp zijn (en ik heb geen harde hand), dit bitje leek me best zacht en rustig in de mond...
ChristaMoor
Geplaatst: 30-07-12 20:50
Wel ervaring met de danger, dit bit is fijn, maar mijn merrie liep er niet anders mee dan met een gewoon bit. Overigens is het niet heel dun, dus zal het vor je paard misschien nog te dik zijn.
Voor mijn jonge ruin heb ik nu een sprenger watertrens, dubbel gebroken, maar niet zo heel dik. loopt hij erg fijn op.
Mooi zou zijn als je een bit kan lenen/uitproberen. Succes in ieder geval
Odetje92
Geplaatst: 31-07-12 09:55
Ha Cynthia!
Mijn merrie heeft dit ook, weinig ruimte en teveel gerommel in de mond waardoor ze snel onrustig werd. Heb haar een tijdje gereden op een anatomische ongebroken D-trens van Trust, en nu ze verder in de training is loopt ze nu ook super op een dunne dubbelgebroken bustrens Ik zou absoluut voor een anatomisch ongebroken bit gaan.
Bij Divoza heb je het Sprenger Test Centre, daar kun je dus 1 week een Sprenger bit proberen en mocht het niet bevallen kun je het terug brengen en krijg je je geld terug.
Zo kun je dus proberen of het wat is voor je paardje
zelf heb ik een spenger comfort scholings bit daar loop mijn pony erg goed op en loopt er erg fijn op het is een naar de mond gevormde bit en laat de tong en gehemelte met rust en deze pakt alleen de lagen deze is niet te dun maar zeker niet te dik. het bit is pas op de markt gekomen en spenger staat bekent als vriendelijke bitten en zijn ook naar wetenschapelijk onderzoek ontwikkeld.
Vera
Geplaatst: 01-08-12 21:39
Carmy81 schreef:
Hai Hai, mag ik even tippen
Bij Divoza heb je het Sprenger Test Centre, daar kun je dus 1 week een Sprenger bit proberen en mocht het niet bevallen kun je het terug brengen en krijg je je geld terug.
Zo kun je dus proberen of het wat is voor je paardje
Ik ben benieuwd, waarom had je eerst een correctiebit genomen? (gewoon benieuwd aangezien ik ook een correctiebit heb en graag wil overstappen naar deze)
ik heb hem zojuist aangeschaft, moet hem alleen nog uitproberen
wat ik me af zat te vragen, mag je met dat bit de wedstrijdring in?
Capricornia
Geplaatst: 05-09-12 08:02
Je mag met dit bit wedstrijden rijden, het is namelijk een nieuwere versie van het correctiebit.
Ik rijd mijn paard nu een week op dit bit nadat ik eerst een tijdje op een ongebroken trens reed. Hij vind de tongvrijheid veel fijner en zijn aanleuning is duidelijk verbeterd.