Ervaring met een boomloos flex tree zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Ervaring met een boomloos flex tree zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:05

Hallo!

Ik ben opzoek naar een tweede zadel voor mijn pony, aangezien ik dat zadel niet erg fijn vind voor buitenrijden.
Ik heb al eerder bij een bijrijdpaard op een cheyenne gereden, maar omdat het een tweede zadel is én ik het zelf moet betalen, zoek ik naar een goedkoper alternatief. Ik vraag mij dus af wat de ervaring is met dit zadel: http://www.equixantosbarefoot.nl/a-25803523/synthetisch-boomloos-zadel-met-flextree/flextree-zadel

Er staat flex tree, maar er staat dat dat iets anders is dan boomloos. Kan dit dan wel samen met boomloos of is dit eigenlijk onzin?

Alvast bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:22

Er zijn al meerdere topics over dit zadel geopend, kijk maar even verder hier onder Harnachement :)

Dit zadeltje krijg ik en vele andere verkopers van zadels al jarenlang aangeboden via de mail uit allerlei verre landen, en nu heeft er dit jaar eindelijk iemand "gehapt" en is het via Marktplaats gaan lopen blijkbaar :P

Zover ik weet is het namaak van namaak. Je had de Freeform, een mooi Italiaans boomloos zadel van super nette kwaliteit. De goedkope namaak daarvan was de Freemax. Beduidend minder qua kwaliteit, vaak scheef, maar toch zijn er wel wat mensen die er blij mee rond rijden :)

Maar die was blijkbaar ook nog te duur waardoor er nòg goedkopere namaak is gekomen en dat zijn dan o.a. deze. Ik heb al meerdere mensen gehoord die het zadel na aankoop toch niks vonden en het weer te koop hebben gezet, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die het wel een fijn zadeltje vinden.

Aangezien Equixantos ze sinds kort ook verkoopt neem ik aan dat het geen enorme rommel is, want die zie ik er toch voor aan dat ze hun goede naam wel willen behouden :)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:28

pmarena schreef:
Er zijn al meerdere topics over dit zadel geopend, kijk maar even verder hier onder Harnachement :)

Aangezien Equixantos ze sinds kort ook verkoopt neem ik aan dat het geen enorme rommel is, want die zie ik er toch voor aan dat ze hun goede naam wel willen behouden :)

Dat was dus ook 1 van de 1e dingen waar ik aan dacht.
Ik dacht he, zij verkopen deze zadels ook?

Snapte het niet helemaal, ik heb ook een dergelijk zadel gehad en het was binnen 1 dag weer verkocht, het was niet mijn ding, ik heb nu een Libra Trec (ook geen duurzadel) maar dat bevalt mij en mijn merrie super..

pmarena

Re: Ervaring met een boomloos flex tree zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:31

Ja, dat hoor ik dus ook het meeste, dat men ze koopt omdat je het voor dat geld toch wel kunt wagen, en vervolgens weer snel doorverkoopt. Bij een soepelere "nepperd" heb je toch sneller kans dat het goed ligt, dan bij zo'n wat steviger en vormvaster type zadel.

Maar ongetwijfeld zijn er mensen bij wie het zadel wel bevalt. Omdat het inderdaad goed past en goed ligt...of omdat ze niet zo kritisch zijn, die gevallen zullen er allebei wel zijn :P

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:53

Hartstikke bedankt voor de antwoorden en de uitleg. Ik ga even overleggen en kijken of ik het red om gewoon een Cheyenne te kopen, maar ik vraag me af of je dan niet veel duurder uit bent. Je moet dan ook nog een pad, die zijn ook heel duur, en betaal je niet ook voor het merk?

En pmarena, wat bedoel je precies met "Bij een Soepelere "nepperd" heb je toch sneller kans dat het goed ligt, dan bij zo'n wat steviger en vormvaster zadel."

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:59

De Libra Trec van Wubbo hierboven, is een soepeler zadel en weer een "nepperd" van de Barefoots, vandaar :)

De Barefoots zijn op zich niet duur, Barefoot is juist begonnen als "nepperd" van de Torsion en is duurder geworden naarmate hij verder doorontwikkeld is. De prijzen die de Barefoot nu hebben komen dus wel heel duidelijk voort uit de aangebrachte verbeteringen vergeleken met de simpele versies :)

De Barefoot pads zijn inderdaad erg prijzig, maar de mensen die hem kopen zeggen na ontvangst vrijwel altijd dat ze nu ze de pad zien, wel begrijpen waarom die prijs er op staat, omdat ze heel degelijk gemaakt zijn en van goede materialen (vilt, schapenvacht enzo) die nu eenmaal duurder zijn dan de synthetische materialen waar goedkopere pads van gemaakt worden.

Maar zo is er bvb. bij Agradi wel een hele betaalbare goedkopere versie van een zwarte pad met inlages die prima onder de Barefoot Cheyenne zadels past en die op zich ook prima voldoet, die kost meestal tussen de 35 en 40 euro.

Wanneer je een goedkopere maar goede set wilt dan is een Barefoot DryTex een zadeltje met een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding, gebruikt kun je hem natuurlijk nog goedkoper krijgen, en dan doe je er zo'n pad van Agradi onder, een simpel neopreen singeltje van 2 tientjes, en dan nog beugelriemen en beugels en je bent klaar :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:27

Ik had nu een Barefoot Cheyenne Dry-Tex gezien op internet met pad, singel, fenders en beugels voor 300 euro. Zadel is wel gebruikt, maar lijkt mij een redelijke prijs voor alles bij elkaar. Ik denk dat je dan ongeveer net zo duur uit bent, en qua kwaliteit beter, ook van wat ik lees.

Is er iemand die toevallig weet of er een zadel en pad voor minder is? Singel, beugels en beugelriemen heb ik namelijk al, en de fenders vind ik persoonlijk niet fijn, dus die zouden dan toch stof gaan happen.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:08

Ik zit ook naar die Flextree zadels te kijken.
Eigenlijk om de reden van de prijs van Barefoot Cheyenne, terwijl me die veel meer aanspreekt.
Mijn dochter (van 10 ;)) zou het zadel zelf betalen, maar dit Barefoot-bedrag is toch wel heel veel voor haar :)

We speuren nog wel even verder... zit ook nog te twijfelen tussen de maat, dus voorlopig durf ik nog niet te bestellen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:31

Ik heb er eerst ook voor gestaan. Ik hoorde van verschillende mensen dat hun ze lekkerder vonden zitten/rijden dan een barefoot (eentje heeft er zelfs haar BF voor verkocht). Maar wat ik wel het meeste hoorde was "de zit is minder breed dan bij een bF".

Uiteindelijk heb ik hem niet gekocht en ben toch voor een 2ehands Bf gegaan en er super blij mee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:28

De zit zal bovenaan best minder breed zijn inderdaad, dan een Barefoot Cheyenne bijvoorbeeld :j

Maar een smallere zit is altijd het gevolg van een dikkere zit, om van een O-vorm (van de paardenrug) naar een A-vorm zitting te gaan, moet er een heel dakje op de O gezet worden. Je krijgt daardoor veel meer "zadel" tussen je kont en je paard.

Er zijn genoeg mensen die liever het "normale" zadel-gevoel willen wat ze al jaren gewend zijn van boomzadels. En die een Barefoot Cheyenne maar onwennig en wiebelig vinden, niet goed om kunnen gaan met het gevoel van het bewegende paard onder het zadel of de kniewrongen missen.

Binnen Barefoot zijn daarvoor ook modellen met wrongen verkrijgbaar natuurlijk, maar die zijn wel meteen een stuk duurder.
En als je eigenlijk van dat "boomloze gevoel" af wilt dan is een dergelijk type zadel (Freeform-achtig) wel een ideale oplossing :j

Ik heb zelf op verschillende Freeforms gereden en vond het fijne zadeltjes, vooral heel mooi van kwaliteit ook +:)+ De nepperds die ik in handen heb gehad zijn heel vaak nèt even scheef en nog stugger qua vorm, dus daar ben ik nooit mee gaan rijden. Maar de Freeform zat verbazingwekkend goed eigenlijk :)

Toch weer terugegaan op een Barefoot omdat de pasvorm niet echt 100% te krijgen was op mijn paardje, en ik het echte boomloze gevoel miste.

Over het algemeen zijn Freeform-achtige zadels ideaal voor mensen die van boomzadels af komen of dat gevoel zoeken, als je al jaren blij bent met een simpel soepel boomloosje dan vind je het al snel te stug.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 09:03

In principe ben ik zowel een boom als boomloos zadel gewend, maar ik vind toch altijd het boomzadel wat fijner zitten. Bij buitenrijden maakt het me weinig uit, maar ik heb er wel moeite mee gehad om met een heel breed zadel te dressuren of springen. Nou is natuurlijk alles een kwestie van wennen, maargoed, we zien wel. :) Heb nu een mooi zadeltje op het oog, de Cheyenne Dty-Tex was namelijk net verkocht, een dat is een Libra Trec.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:40

Ook 2e hands?

Was ook wel een mooie prijs voor het DryTexje, geen wonder dat hij al weg is :P

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 11:44

Ook 2e hands inderdaad, maar alleen gebruikt voor het inrijden van een pony.