bontje vs. prolite pad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

bontje vs. prolite pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:19

Ik heb een jong paard dat sinds maart dit jaar ohz is. Tot nu toe heb ik gereden met mijn dressuurzadel dat ik vorig jaar op maat heb laten maken voor mijn merrie. Het zakt bij mijn ruin wat in op de schoft (de boom is dus wat ruim voor hem) ik kan er na het rijden net 2 vingers onder stoppen.
Omdat hij nog zoveel verandert en het nou ook weer niet superslecht ligt zat ik te denken aan een prolite pad.
Maar omdat het toch weer zo'n 100 euro kost zit ik me toch ernstig af te vragen of dit wel de oplossing is en of in dit geval de pad niet dezelfde werking zou hebben als een bontje (dat ik wel heb liggen).

Kan iemand hier iets over zeggen?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:21

Ik had voor precies hetzelfde probleem een prolite pad, je kunt hem veel preciezer aanpassen naar je paard, steeds een dunnere inlage wanneer je paard al wat meer bespiering heeft. Of natuurlijk wanneer het niet vanwege bespiering is maar om het zadel op twee paarden passend te krijgen, dan kun je dit veel nauwkeuriger doen dan met een bontje. :)

*Heb trouwens zowel een bontje als prolite pad (voorophogend) te koop.*

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:24

Een Prolite Tripad kun je aan de voorkant opvullen met de inlages die erbij zitten, jouw zadel is zoals ik het nu opmaak uit je verhaal aan de voorkant te wijd. Een bondje maakt het gehele zadel smaller maar geeft niet de lift die je aan de voorkant nodig hebt. Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt, ander kun je me ook een PBtje sturen voor meer uitleg!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:55

Ik sluit me aan bij bovenstaande berichten.
Bij een prolite pad kan je heel gericht een gedeelte ophogen, bv alleen voor, of alleen achter, en je kan ook nog kiezen voor verschillende diktes. Je hebt veel meer variatiemogelijkheden. Een bontje kan je niet aanpassen. Daarbij is een bontje van échte schapenwol ook niet goedkoop.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:32

Bedankt voor de reacties. Volgens mij is het alleen aan de voorkant wat te wijd.
Bontje van schapenwol heb ik maar heb het idee dat het zadel daar niet fijner van gaat liggen.

De prolite pad is niet zoals zo'n scheve zadelonderlegger om de achterkant van je zadel op te hogen? Die heb ik eens gezien en dat vond ik een onding.

Blijft wel fijn liggen onder het zadel dus?