welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje36

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:10

Ik heb een paard wat vervelend blijft doen op het bit. nu heeft iemand geadviseerd om een dubbel gebroken bit te nemen.
Dit zou geen pijn doen en een enkel gebroken bit zou pijn kunnen doen. Kan iemand mij advies geven? Ook weet ik niks van maten af. Ik denk dat mijn bit aan de smalle kant is. Het is een paard van ongeveer 1.75m

Hommage

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:11

Wat versta jij onder vervelend doen? Mond open, knarstanden, continue schudden met het hoofd?? Voor een paard van 1.75 is 13,5 vrij normaal, maar ligt ook aan de breedte van t hoofd/mond van je paard :)

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:27

Ja hij blijft onrustig met zijn hoofd. Hij gaat met zijn neus recht vooruit en omhoog lopen en hij doet dit niet bij druk op de mond maar ook als de teugels met een boogje hangen. hij blijft er ook mee rotzooien in zijn mond, dus niet gewoon knabbelen. Tandarts is al twee keer geweest en daar ligt de oorzaak dus niet

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:30

Zelf heb ik een paard gehad die op dunne bitjes (12mm) heel constant en met een fijne aanleuning liep, terwijl een dikker bitje (18mm) voor gigantische onrust zorgde, direct vanaf het moment dat je het bit in deed.

Dubbelgebroken zou je kunnen proberen, wel liggen deze onrustiger in de mond, maar zijn wel zachter voor je paard. Je geeft zelf aan dat hij het ook doet wanneer je de teugels los hebt, dus in dat geval denk ik niet dat het eraan ligt dat het bit 'zeer' doet. Ik zou dan als ik jou was kijken of hij dus een smal mondje heeft/weinig ruimte, wellicht dat een dunner bitje (wel scherper maar wanneer je er normaal mee rijdt hoeft dat niks uit te maken) een oplossing is. Denk dat ie bij een dubbelgebroken alleen onrustiger wordt, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:21

Ik zou eerst even een tandarts laten kijken. Misschien drukt het bit tegen een haak op de tanden, en geeft dat last?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:56

Je zou een dubbelgebroken kunnen proberen, mijn paard liep voor mijn gevoel niet lekker op een enkelgebroken, maar met een dubbelgeboken is ze lekker licht aan de voorkant en loopt op eigen benen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:00

Als paard bij enkel gebroken al zo loopt te rommelen is ongebroken een betere optie. Die ligt nl stil in de mond ipv al dat gewiebel wat hij kennelijk lastig vindt. Dubbel gebroken wiebelt nog meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:01

Wat voor bit heb je nu?

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:03

Mijn paard deed ook telkens vervelend met het bit toen bleek dat ze hele scherpe tanden had en dat het dus gewoon pijn deed. Ik zou dus de Tandarts er even bij halen. Nu doet ze zonder probleem het bit in haar mond en reageert ze er prima op en ik gebruik het mildste bit, al is ze iets wat hard in haar mond probeer ik haar eerst met een zacht bit er beter op te laten reageren dan gelijk een of andere stang er in te stoppen. Naar mijn idee maak je het er daar namelijk alleen maar erger mee..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:06

"een of andere stang" is wel iets anders als een ongebroken bit hoor.. Een stang heeft een hefboomwerking, een ongebroken bit niet. Mijn paard loopt ook veel fijner op een ongebroken bit dan op een gebroken of dubbelgebroken bit. Ook de myler vind hij niet zo fijn als het ongebroken bit. Hij heeft gewoon liever geen onrust in zijn mond, en met het ongebroken bit is dat zo min mogelijk.

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:09

Een enkel gebroken vrij dikke bustrens. Hij heeft van het begin af aan lastig gedaan met het bit (hij is nu 4 jr) In het begin ook een rubber appel bit enkel gebroken geprobeerd maar dat was het zelfde effect als de gewone bustrens. Ik heb de afgelopen week een dubbel gebroken koper bit van iemand geleend maar dit is te smal. nu weet ik dus nog niet of dit werkt. Ik had het idee dat hij iets rustiger was maar dat kan ook toeval zijn. Hij is gelukkig wel goed op twee teugels dus voor de rest geen problemen.

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:10

De tandarts is al twee keer geweest om te zorgen dat het absoluut niet aan de tanden kan liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:26

kaatje36 schreef:
Een enkel gebroken vrij dikke bustrens. Hij heeft van het begin af aan lastig gedaan met het bit (hij is nu 4 jr) In het begin ook een rubber appel bit enkel gebroken geprobeerd maar dat was het zelfde effect als de gewone bustrens. Ik heb de afgelopen week een dubbel gebroken koper bit van iemand geleend maar dit is te smal. nu weet ik dus nog niet of dit werkt. Ik had het idee dat hij iets rustiger was maar dat kan ook toeval zijn. Hij is gelukkig wel goed op twee teugels dus voor de rest geen problemen.

Als het paard aangeeft dat het een dunne trens niet prettig vindt zou ik die vooral ook niet gebruiken. Als hij onrustig is met z'n mond met een enkelgebroken trens zou je eens kunnen kijken of je van iemand een dubbelgebroken of een ongebroken trens kunt lenen om een tijdje mee te rijden. Wie weet maakt het verschil.

Laat de tandarts wel het gebit goed in de gaten houden met een vierjarige. Verder kan het probleem natuurlijk ook een andere (fysieke of rijkunstige) oorzaak hebben. Als een ander bit geen oplossing biedt zou je andere oorzaken moeten gaan uitsluiten. Goed dat je de tandarts al naar je paard hebt laten kijken in elk geval.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:28

kaatje36 schreef:
De tandarts is al twee keer geweest om te zorgen dat het absoluut niet aan de tanden kan liggen.

Een paardenlichaam bestaat uit meer dan de schedel. De tanden kunnen wellicht in orde zijn, maar als hij pijn heeft in zijn kaken, nek, hals, rug etc. dan kan dit gedrag ook ontstaan. En het belangrijkste, de ruiter bepaalt ook enorm veel op de rug, bewust en onbewust.

Ik zou dus goed naar jezelf kijken hoe jij rijdt en dan het paard door een dierenarts goed laten doorlichten om hem medisch uit te sluiten. Het zadel kan trouwens ook een oorzaak zijn.

Nu is dit natuurlijk een hele draaiorgel, maar hopelijk snap je mijn punt. Overigens kan het paard natuurlijk het bit ook niet fijn vinden; een ander mondstuk en/of bitringen en/of materiaal zou dan verschil uit kunnen maken.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:14

@ TS ik ken iemand die ook een paardje heeft die dit probleem had.

na veel uitvinden & doen bleek dat het paardje het bit niet fijn vond omdat het te veel bewoog & omdat hij last had van gevoelige mondhoeken.
nu rijdt ze met een ongebroken bitje met bitringen & ook een maatje groter

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 14:34

het wordt wel lastig. Allemaal uit proberen wordt een kostbaar grapje. De ene geeft aan dat dubbel gebroken fijner kan zijn en de ander een ongebroken bitje. Ik zal eens gaan kijken of ik mensen ken met verschillende soorten bitten zodat ik wat kan gaan proberen.
Dank voor alle reacties

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:43

De haflinger van me zusje werd bij de vorige eigenaar op een stang gereden, wij hebben de stang er toen uitgehaald en een enkel gebroken bustrens geprobeerd. Daar liep ze zoals jij voor jou paard aangeeft, ook zo met haar hoofd te klieren. Bij de haf ligt er nu een dubbelgebroken koperen watertrens in, en de problemen waren meteen over!

Maar het is gewoon zoeken naar het juiste bitje, gewoon uitproberen dus, er zit er vast een bij waarop je paard wel fijn loopt! Succes met de zoektocht! ;)