werking bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

werking bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:42

ik zelf ben een bittenfanaat en heb ruim 100 bitten nu
nou kijk ik altijd een beetje op iternet rond voor wat interresants
en kwam ik dit Afbeelding
bitje tegen
iemand enig idee hoe dit in zal werken ?
het lijkt me namelijk een erg breed bit maar doordat de oppervlakten zo dun zijn weer erg scherp wie o wie kent dit bitje ?
lijkt me totaal niet fijn voor een paard

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:53

Dit is een bit (het Crescendo bit) wat tweezijdig kan inwerken; via de onderste staven (dus erg veel druk per mm²) of met beide staven tegelijk (wat meer druk oer mm²). Hoe het inwerkt is afhankelijk van de hoofdhouding van het paard en/of de teugelvoering van de ruiter. De extra ruimte tussen de bitring en mondstuk zorgt ervoor dat de ruiter met minimale druk meer effect teweeg kan brengen.

[edit] Het wordt ook wel een "Zweeds" bit genoemd. Je ziet het vaak in de draf- en rensport bij paarden die moeilijk te houden zijn op een normale trens.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-07-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:57

Dit is een crescendo-bit.

Citaat:
Stainless Steel. Unlike the action of regular single jointed bits, the crescendo bit exerts forward and downward pressure on the bars and tongue and is useful for hard pullers. Because of it's shape, the horse has trouble setting his jaw against it and will be less likely to pull while in use.

Voor zgn. 'pullers' dus.

little_birdy

Re: werking bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:01

bedankt weer wat wijzer
is een erg scherp bit dan

magda_90

Re: werking bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:14

Dat ligt er aan met hoeveel druk het gebruikt wordt, maar het is scherper dan een reguliere mondstuk ja.