[WN] Welke merken maken lichtgewicht zadels met kunststof boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EstherJ

Welke merken maken lichtgewicht zadels met kunststof boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 10:21

Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuw zadel voor mijn merrie. Omdat ik zelf fysieke klachten heb valt het tillen van mijn huidige westernzadel me steeds zwaarder (heb een Crates van rond de 20 kilo). Verder heb ik een aantal keer andere zadels geprobeerd met een flexibele boom erin, o.a. een spaans zadel en een equiflex en daaronder loopt mijn merrie als een zonnetje. Spaans zadel bevalt me op zich prima, ook door het lage gewicht, en ik ga binnenkort even kijken voor een tweedehandse. Western heeft echter nog steeds mijn grote belangstelling..

Zijn er naast (dure) Continental equiflexen eigenlijk ook nog meer westernzadels die licht(er) qua gewicht zijn en een flexibele kunststofboom hebben? Via een endurance forum kwam ik al bij een westernuitvoering van Podiumzadels terecht, maar hierover lees ik nogal wisselende ervaringen die toch neigen naar negatief qua pasvorm en kwaliteit.

Hopelijk heeft iemand hier meer ervaring mee en kunnen jullie me wat op weg helpen..

Thanks!

EstherJ

Re: Welke merken maken lichtgewicht zadels met kunststof boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:08

ruim 40 keer gezien en niemand die een idee heeft? Of heb ik nu zoiets ingewikkelds gevraagd.. Haha! ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:23

Podium is imo niet flexibel, maar aanpasbaar.
Zelfs de Conti's zitten toch ook snel aan de 15 kilo, net als veel simpeler westernzadels.
Echte kunststof zadels zitten rond de 10-12. Net als boomloos (western).
Overigens zou een Stockzadel ook nog een oplossing kunnen zijn. De goede (Syd Hill) zit op 12 kilo en daar zijn ook kunststof versies van die nog lichter zijn. Stocks heb je ook met knop en western fenders.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:59

Podium is wel de lichtste die ik kan vinden, 7 kilo :D Heeft iemand ervaring met die zadels??

@Dubbeldun Ik wil eigenlijk qua zadel tot max 10 kilo gaan. Volgens mij kom ik dan vrij snel bij endurance zadels uit. Kunststof lijkt me helemaal niets, heb jij daar ervaring mee? In die Podium westernzadels zitten dus geen flexibele bomen begrijp ik uit jouw opmerking? Ken jij ze??

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:49

Kwa gewicht wel iets boven je max maar mss toch interessant om eens te kijken naar de Debra Sibley. Semi boomloos (heeft kunststoflamellen ipv een harde boom) en weegt ongeveer een 12 kilo. Geeft wel een echt zadelgevoel. Of in de boomlozen naar de Circle Y of Bob Marshall. Beide ook rond de 10 kilo.

Elk ander zadel met boom, gaat over je gewicht heen. Dat begint eens bij een 15 kilo. Mijn Equiflex was ook een kilo of 15.

De zadels die je zelf aanhaalt, heb ik geen ervaring mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:15

Ik heb een Wintec kunststof gehad. Was een degelijk zadel. Zal niet zo lang meegaan als een degelijk leren zadel, maar bij normaal gebruik 5 - 7 jaar moet wel lukken. Verder zijn de Abetta en de Big Horn ook goede merken.

De Debra Sibley is een goede optie al zijn die aparte fenders wel even wennen qua instelling. Mijn BM zit ook op 12 kilo. Wat gewichtwinst is ook te halen in Barrelmodellen (enkele roundskirt).
Tuckers zijn ook leuke zadels en niet zo zwaar en veel modellen.

Podium heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik zie ze erg veel te koop staan en zo'n bekend merk is het toch niet. Verder blijf ik die grote letters op het zadel afschuwelijk vinden :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:24

ik heb een garland deze valt ook mee in gewicht vergeleken met mijn srs

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:48

In vergelijking met een ranchzadel van 30 kilo is elk ander zadel een 'lichtgewicht', maar hoeft nog niet het streefgewicht van TS te hebben ;)

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:58

Of de nieuwe Wrangler van BM, erg fijn zadel en maar 9 kg ondanks de forse beugels.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:01

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:21

Ik moet zeggen dat ik niet zoveel heb met boomloos, wil liever een flexibele kunsstof boom. Ik heb een aantal keer gereden met een spaans zadel die dit wel heeft en dat bevalt heel goed. Mijn merrie loopt er ook super onder.

Dat is ook precies waarom ik twijfel over Podium, het klinkt goed maar waarom worden ze dan zoveel aangeboden terwijl het een relatief onbekend merk is..

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:56

Ik zie op de markt een advertentie staan met een Tucker, naar aanleiding van Dubbelduns reactie was ik ff aan het neuzen.

Heeft iemand ervaring met Tucker zadels? 9 kilo is te doen op zich qua gewicht :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:12

Die lijkt heel sterk op het zadel wat ik ooit gehad heb :D
Vraag eens naar het serie-nummer...

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:16

DubbelDun schreef:
Die lijkt heel sterk op het zadel wat ik ooit gehad heb :D
Vraag eens naar het serie-nummer...

Haha zal ik doen ;) Was dat al lang geleden? Zadel wordt aangeboden 'zo goed als nieuw'
Beviel het zadel jou eigenlijk? De zitting lijkt vrij diep, ziet er wel comfortabel uit op zich

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:19

je hebt een PB :D

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:25

Thanks! Je hebt er een terug :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:32

Gezelli :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:34

Misschien is een Trekker zadel iets voor je? Ook verstelbaar :j Heb alleen geen idee hoe zwaar ze zijn in kilo's, maar die ik af en toe gebruik is lichter dan het westernzadel dat ik ook wel eens pak :j

Podium heb ik ook ervaring mee, vind ik persoonlijk heerlijk zitten :)

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:47

Trekker is boomloos en dat is wat ik niet wil ;-), maar thanks voor je reactie!

Goed om te horen dat er over Podium ook positieve ervaringen zijn. Hoe vindt jij de pasvorm van dat zadel?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:52

EstherJ schreef:
Trekker is boomloos en dat is wat ik niet wil ;-), maar thanks voor je reactie!

Goed om te horen dat er over Podium ook positieve ervaringen zijn. Hoe vindt jij de pasvorm van dat zadel?

O sorry, daar had ik even overheen gelezen.

Podium ligt op een smalle draver en daar ligt hij geweldig op :j Je hebt als ruiter wel het gevoel dat je een beetje op een "troon" zit (vrij "hoog" op de een of andere manier), maar je zit wel in een fijne A-lijn
Qua pasvorm heb ik er verder weinig verstand van, maar de eigenaresse van het paard wel en die heeft hem goed bevonden :j Ook nog eens getest met PLIP-pad (gel pad om de zadeldruk te beoordelen) en daar kwam uit dat de druk net verdeelde

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:57

Ja, dan snap ik wel wat je bedoelt. Ik rijd momenteel met een doma vaquera zadel van een vriendin en daarbij het ik precies hetzelfde gevoel als wat jij omschrijft, dat je op een troon boven je paard 'zweeft' als het ware.

Probleem is alleen dat mijn merrie niet zo smal is als een draver, arabier enz.. :-(

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:52

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:55

Ow wow, daar staan mooie zadels tussen! Dank voor je tip, ga ik zeker bewaren! :) Voor nu far over budget, maar wie weet ooit.. Mooie zadels iig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:39

Maar dat aanpasbare houdt ergens op en de service is ook niet alles . Scheve bomen etc en geen geld-terug-garantie. Weliswaar ken ik dit van één persoon, maar dat is er toch al één teveel. Het zal je zuurverdiende geld maar zijn ;(

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 09:40

DubbelDun schreef:
Maar dat aanpasbare houdt ergens op en de service is ook niet alles . Scheve bomen etc en geen geld-terug-garantie. Weliswaar ken ik dit van één persoon, maar dat is er toch al één teveel. Het zal je zuurverdiende geld maar zijn ;(

Ai... dat klinkt niet best idd! Jammer, want het lijkt een mooi systeem. Nouja, voor mij qua budget toch al geen optie ;)