Hackamore effect?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Hackamore effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:47

Punz

Re: Hackamore effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:52

:) Hackamore werkt in op de neus. Lijkt vriendelijker, hoeft het zéker niet te zijn. Mn de hackamore kan als het niet goed gebruikt wordt, érg scherp inwerken. Dus niet perse knap van Gerco ( het is geen springen met "losse handen" zeg maar, het is bést een stevig "instrument" zo'n hackamore), maar netjes gebruikt is een hackamore een prima alternatief voor een bit

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:54

:Y) Ooh ha, ha.
Maar heb je enig idee hoe hij hem gebruikt?

Karin_vdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:16

Gewoon sturen, denk ik? En niet te hard trekken, een hackamore zorgt namelijk voor een hefboomwerking. Dat betekend dat de kracht die je gebruikt om te sturen wordt vergroot. Een stille hand lijkt me dus een vereiste.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:40

de hackamore werkt in op de neus, onder de kin en achter de oren.
(dus als de ruiter aan de teugel trekt, kantelt de schaar naar achter, het bovenste deel van de schaar kantelt naar voor => druk op de neus, het deel waar de kin riem aanhangt trekt omhoog => druk onder de kin, en het deel waar het bakstuk aan hangt trekt vooruit => druk achter de oren)

Hetzelfde principe als een stangbit, maar ipv dat er druk op de mond komt komt die druk op de neus.
Hoe langer de scharen, hoe meer je het hele ding kunt laten kantelen, en hoe meer druk je kunt uitoefenen.

Echter werkt een hack niet erg scherp zijdelings in (je moet aan beide scharen tegelijk trekken om het hefboomeffect te verkrijgen), dus je hebt er vooral een goede rem mee.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:55

Klopt het dat dit ook vaak bij western word gebruikt ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:04

ja :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:13

Duhelo schreef:
ja :)

Ik zou er niet volmondig ja op zeggen. Of heb je echt al zo vaak westernruiters met een hackamore gezien? Ik niet. Wel met bosal, is ook een bitloze optoming. Of met een rawhide sidepull. Maar niet met hackemore. Ben het dus niet met je eens Duhelo.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:23

Dankjullie wel!