Welke singel, voor zadel wat naar rechts schuift?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

Welke singel, voor zadel wat naar rechts schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:39

Hallo allemaal,

Ik heb al even rondgeneusd in andere topics maar kwam er toch niet helemaal uit.
Ik heb een paard wat nogal rond geribt is, geen schoft heeft en ook geen duidelijke schouderbegrenzing heeft.
Nu heb ik al diverse zadels gehad (inclusief zadelmakers).
De vorige zadels lagen zo slecht dat ik in het ergste geval onderaan zijn buik hing.
Nu heb ik de Massimo trail, en het schuift naar rechts maar verder ligt het prima. Nu komt dat dus door zijn bouw + scheefheid en ook mijn balans.
We zijn dus hard aan het werk om zijn scheefheid en onze balans te optimaliseren, en we zijn al op de goede weg. Maar doordat het zo blijft schuiven, blijven we wel tegen onze balans aanlopen en blijft het schuiven (wel al veeeeeel minder als in het begin _/-\o_ )
Nu heb ik weer diverse zadelmakers gesproken, ook degene die dit zadel heeft aangemeten. En die adviseren mij nu een anatomische singel of banaansingel.
( ze hadden het ook over antislipmat + opvullen met zo'n soort gel aan de ene kant, maar dit zelf lijken mij geen fijne opties voor het paard!)

In het verleden kocht ik alles wat me prima leek, maar tegenwoordig blijkt dat achteraf weggegooid geld te zijn!
Vandaar dat ik graag jullie ervaring hiermee wil horen van dit zelfde probleem:
Dus dat het zadel naar links of rechts schuift vanwege bouw/scheefheid paard en balans van de ruiter.
Welke singel voor jullie DE oplossing was/is. (of mogelijk toch iets anders dan een singel?)

fjordnina

Re: Welke singel, voor zadel wat naar rechts schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:47

een banaansingel (pfiff bij agradi bijv.) helptvooral om de singel in de singelgroeve te leggen als deze meer naar voren geplaatst is. Voordeel daarvan is dus dat je goed aan kunt singelen en dat je zadel daardoor minder kans krijgt om te schuiven.

Een antislipmat kan in jouw geval een oplossing bieden, maar ik vind dat ook niet ideaal, je hebt immers kans dat de haren onder de mat af gaan breken. Wat je wel kunt proberen is de antislipmat tussen je zadel en je dekje te leggen vanuit de gedachte je dekje schuift alleen als je zadel schuift. Als je het zadel dus stil kunt leggen zal het dekje ook wel op zijn plaats blijven.
Misschien weten anderen of deze theorie ook in praktijk zo kan werken?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:23

Wat bedoel je met scheef?
Zakt 'ie meer naar één kant of komt 'ie scheef (diagonaal) op de rug te liggen.
Beide problemen vragen om een andere oplossing.
Een banaansingel of antislipmat lijkt me niet de oplossing voor een scheef gaand zadel.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in of een onderlegger of een andere manier van aansingelen;
afhankelijk van de manier waarop het zadel scheef zakt.

Ik adviseer je graag.
Wil je meer info, dan graag een email naar onderstaand adres.

Vriendelijke groet,

Caroline
Flevo Horse Support

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:57

Als je zadel opzij schuift heb je eigenlijk iets stroefs nodig tussen je zadel en je paard. Die rubberen antislipmatjes zijn erg geschikt. Ze zijn ook niet duur, voor een paar euro heb je er één dus misschien vanwege de lage kosten het proberen wel waard. Het komt wel af en toe voor dat de haren beschadigen. Je hebt ook dunnere, van die flubbergevallen, die ietsjes meer kosten en haarvriendelijker zijn.

Iets minder stroef, dus beter voor de haren maar ook minder effectief om je zadel op z'n plek te houden, is een leren sjabrak. Dus twee stukken leer in sjabrakvorm aan elkaar genaaid, en dan met de vleeszijde aan de kant van je paard. Dit kun je dan in plaats van een zadeldekje gebruiken.

Of zo'n dekje met een antisliponderkant, het heeft een speciale naam die ik even kwijt ben :+ De dekjes van HAF hebben dat. Maar die zijn wel duur.

Een banaansingel werkt super tegen het naar voren schuiven van je zadel maar lijkt me wat minder geschikt voor dit probleem. Als eerst je zadel gaat schuiven, wat je singel dan moet opvangen terwijl je zadel+jou=best wat gewicht al aan het schuiven is komt er veel kracht op zo'n singel te staan. En dan moet je ook nog eens heel strak aansingelen. Dan kun je denk ik beter voorkomen dat het zadel gaat schuiven dan dat je het schuiven elders (singel) opvangt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:03

Misschien eerst eens, voordat je van alles gaat kopen, kritisch naar je eigen balans en zit kijken? Want is het idd de rug van je paard, of is het jouw eigen zit waardoor er eenzijdig belast ( en dus scheefgezakt) wordt?

Niet vervelend bedoeld hoor, echt niet, maar ik vind de mogelijkheid te belangrijk om hier niet te noemen.
Heb je de mogelijkheid om op een ander paard met het zelfde type ( maar niet jouw) zadel te rijden? Zou nl een goede ( kosteloze) test kunnen zijn of het probleem primair je zadel is of je zit ( waarbij de laatste optie goedkoper... maar wel heel veel moeilijker op te lossen is.. ;) .)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:53

Mijn paard haar zadel zakte ook scheef. Met rechtrichten is dat opgelost. Als je paard scheef bespierd is, zou je tijdelijk een prolite pad eronder kunnen leggen om de scheve bespiering te corrigeren. Dat zou ik wel in overleg met je zadelmaker doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:59

Tja, dan is het zadel gewoon niet passend op het moment.

Het mag niet naar voren of achteren schuiven.

Het mag niet naar links of rechts schuiven.

Hulpmiddelen zijn lapmiddelen en lost t probleem niet op.

Eerst maar eens zorgen dat het dier niet meer scheefgespierd is en dan kijken of het zadel wel goed ligt.

Maar is de scheefheid iets van blijvende aard, bijv. door schoonheidsfoutje of aangeboren, dan moet het zadel aan het dier aangepast zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:02

Kan natuurlijk ook gewoon aan het zadel liggen, Massimo's hebben wel vaker een scheve boom. Aldus de zadelmaker die mij zo'n zadel juist afraadde.

EvaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:26

Als je zadel sowieso schuift maakt de soort singel niet uit.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:53

Denk dat een corrigerende pad met inlages best wel even kan helpen. Een zadel scheef opvullen lijkt me ivm het rechtrichten zeer onwenselijk. Een pad is aan te passen dus die kan scheve spieren corrigeren. Een zadelmaker kan het precies nameten. Als het paard rechtgericht wordt, is zo'n pad niet meer nodig.