western zadel inch maat pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

western zadel inch maat pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 19:24

Hallo,

Omdat ik over ben gestapt van engels naar western wil ik dus ook graag een nieuw zadel kopen :) Nou heb ik al een afspraak staan om met me pony naar de ruitersportzaak te gaan bij mij in het dorp aanstaande maandag. Maar toch was ik erg benieuwd aan wat voor inch maat jullie denken bij een welsh pony van 1.30m hij is 3 jaar en groeit daarom nog in de breedte, hij heeft ook niet zo'n hele lange rug. zelf heb ik broekmaat 38.

(western inch. maat)

Gr.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:52

Met een broekmaat 38 zul je normaal toch wel aan een 15 inch zitting komen denk ik. De inchmaat is voor je eigen kont. Zal moeilijk worden met een pony van die hoogte omdat westernzadels best lang zijn.

Je zou eventueel uit kunnen kijken naar een Barefoot Arizona maat 0 als dat je aanspreekt, daarvan zijn er een paar in Nederland en heel af en toe komt er 1 langs op Marktplaats, die worden wel gebruikt voor de ponies rond die hoogte en daar kun je met een maat 38 ook nog wel goed in passen als je niet al te lange benen hebt :)

plovesb

Re: western zadel inch maat pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 20:55

bedankt voor je berichtje! ja ik weet het onze combi is wat lastig ;) Ja ik was daar inderdaad ook al naar het kijken maar het is net wat je zegt er zijn er maar een paar van in Nedl. Ik wacht maandag even af :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:59

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:01

Het is nog lastiger als je een grotere broekmaat hebt.. (like me)
Mijn pony is 1,31 en wil graag boomloos dus dan lijken de zadels meestal al groter.

Jij succes maandag!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:03

Rider01 schreef:
Het is nog lastiger als je een grotere broekmaat hebt.. (like me)
Mijn pony is 1,31 en wil graag boomloos dus dan lijken de zadels meestal al groter.

Jij succes maandag!

Wat voor zadel heb jij nu? Ik had inderdaad ook bijna een boomloos aangeschaft (de barefoot) maar hij leek inderdaad best groot.

Dankje!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:08

Ik heb een van die arizona's maat 0 op mijn pony van 1,35. Ik heb broekmaat 36 en zit er heel goed in.
Een western boomzadel ga je voor die combinatie denk ik niet vinden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:09

Op dit moment nog niks, mijn exmoor is nog te jong :)

Ik denk over een dreamzadel omdat ik veel andere exmoors daar goed mee zie lopen. (en die zijn vaak nog kleiner dan de mijne)
Ik zag bij barefoot het toch teveel op de schouder liggen, of je moet voor de atlanta gaan (heb ik wel fijne ervaringen mee)
Maar dream is wel een engels zadel, western ben ik nog aan het orienteren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:14

Denk je er wel om dat goedkope nieuwe zadels vaak troep zijn, helemaal de ponyzadels? Dat is wel wat cru, maar vaak tel je voor een nieuw recreatie western pony zadel al gauw 1500 euro neer. En als je een zadel met boom vindt die niet te lang is voor je pony en waar jij lekker in kan zitten heb je het leuk getroffen. Ik zeg het maar even dat je er niet wat naïef instapt en een miskoop doet. Voor dat geld gun ik het niemand :) Boomloos is zeker te overwegen, die hebben vaak wat kortere skirts, waardoor je makkelijker een passend zadel vindt voor jou en je pony :) Ook daar geld wel, goedkoop (voor boomloos) is meestal een miskoop ;)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:20

s6801881 schreef:
Denk je er wel om dat goedkope nieuwe zadels vaak troep zijn, helemaal de ponyzadels? Dat is wel wat cru, maar vaak tel je voor een nieuw recreatie western pony zadel al gauw 1500 euro neer. En als je een zadel met boom vindt die niet te lang is voor je pony en waar jij lekker in kan zitten heb je het leuk getroffen. Ik zeg het maar even dat je er niet wat naïef instapt en een miskoop doet. Voor dat geld gun ik het niemand :) Boomloos is zeker te overwegen, die hebben vaak wat kortere skirts, waardoor je makkelijker een passend zadel vindt voor jou en je pony :) Ook daar geld wel, goedkoop (voor boomloos) is meestal een miskoop ;)

Ik heb me er al goed in verdiept en heb daardoor ook een aardig centje bij elkaar gewerkt ;) Ik koop liever in 1 keer een goed zadel namelijk. Tnxs voor je tip, hoor nu al een aantal mensen over boomloos en ga me daar maar is in verdiepen :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:21

Dat wist ik niet, dus ik dacht, ik waarschuw je in ieder geval even, dan kan je er rekening mee houden. Veel succes met de aankoop! :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:22

s6801881 schreef:
Dat wist ik niet, dus ik dacht, ik waarschuw je in ieder geval even, dan kan je er rekening mee houden. Veel succes met de aankoop! :)

Heel erg bedankt! Alle tips zijn welkom :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:27

Ik volg dit even, wie weet heb ik er nog wat aan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:37

Persoonlijk zou ik toch voor een boomloos zadel gaan mits je met de lengte wegkomt.
Want een jonge pony die nog heel veel in breedte oa door bespiering gaat veranderen zal snel uit een boomzadel gegroeid zijn.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 00:42

Ik heb 36/38
en heb een 16 inch op mijn pony liggen.

Dressuur en vzh hoor , maar het westernzadel wat er wel eens op lag was ook 16 inch.

Heb je echt nodig voor je zelf , ben benieuwd of het past op je pony...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 00:48

Hier het zelfde probleem gehad. Wilde heel graad de arizona of atlanta hebben van barefoot maar deze waren te lang (wist toen nog niet dat er enkele waren in maat 0). Nu dan toch na wikken en wegen maar voor de stella gegaan van barefoot in te plaats.

Kan je verder niet veel tips geven, ik wens je wel succes.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:33

plovesb schreef:
bedankt voor je berichtje! ja ik weet het onze combi is wat lastig ;) Ja ik was daar inderdaad ook al naar het kijken maar het is net wat je zegt er zijn er maar een paar van in Nedl. Ik wacht maandag even af :)

Nog wijzer geworden vandaag?
Ik ben benieuwd :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 19:42

Rider01 schreef:
plovesb schreef:

Nog wijzer geworden vandaag?
Ik ben benieuwd :)

Ja ik laat een zadel op maat maken voor mij en me pony. Kost wel wat maar dan heb je ook wat :) Volgende week maandag ga ik met me pony terug om alles op te meten :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:44

Ik ben benieuwd waar je op uit komt :)

Ik kreeg de tip om ook nog even naar ijslander zadels te kijken

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 19:49

Rider01 schreef:
Ik ben benieuwd waar je op uit komt :)

Ik kreeg de tip om ook nog even naar ijslander zadels te kijken

Ik hou je op de hoogte :) Ja dat heb ik ook wel is eerder gehoord maar ken die zadels zelf niet