wat heb je nou echt allemaal nodig voor je paard/pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

wat heb je nou echt allemaal nodig voor je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:56

als het niet goed staat mag het verplaatst worden

hallo lezers,

er zijn zo veel spullen te koop voor je paard maar wat heb je nou echt nodig? al die spullen zijn toch niet zo nodig?

HTM

Re: wat heb je nou echt allemaal nodig voor je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:09

wat je nodig hebt voor een paard/pony is afhankelijk wat je er mee doet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:09

Ligt eraan wat is je doel met je paard?
Recreatie of ook wedstrijden?
Hoe hou jij je paard alleen op stal, overdag op weiland en snachts op stal of 24 uur buiten?

Veel spullen zijn luxe dat klopt.

Borstels en hoevenkrabber enz
Passend zadel en hoofdstel
cap
halstertouw en halster
dekens? (vliegendeken, fleece, regen en eventueel zomer en winter dekens en winter deken misschien verschillende soorten diktes)
Vliegenmasker
peesbeschermers misschien?
Heeft je paard een wondje of haalt zich open of heeft mok of iets dergelijks betadine shampoo of betadine altijd handig om te hebben in je poetsbak.
zadeldekjes 1 of 2. rij je wedstrijden heb je bv ook een witte nodig.
Spullen om je hoofdstel en zadel schoon te houden en in te vetten.
Eventueel vliegen spray
rij je wedstrijden glansspray ik spuit het nu ook regelmatig in de staart word zijn staart lekker zacht van.

Verder weet ik het zo even niet het ligt er gewoon een beetje aan wat je allemaal wilt gaan doen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 21:13

ik rij verlopig gewoon recratief (misschien ooit een wedstrijd)
veder staat ze 24/7 buiten

moet eerlijk toegeven dat ik te veel spullen heb die ik ook niet gebruik, soms komt het gewoon omdat m'n moeder iets wil geven en kan dan niks anders verzinnen :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:14

Wat in mijn ogen echt "moet":

Basis poetsset en een ehbo doos met halster + touw.

De rest is in precipe alleen maar extra en eventueel nodig wanneer je een ander doel heb. Als je een paard/pony alleen op een weide houd en er niks mee doet, is meer dus als wat ik heb genoemd niet nodig.

Maar mensen doen mennen, rijden en nog meer dingen waar dus wel andere benodigdheden bij nodig zijn. Waar je ook weer op luxe kan letten. Dekens zijn bijvoorbeeld handig, maar niet noodzaakelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:16

Op stal heb ik ook altijd een reserve halstertouw liggen, dat is voor mij echt een must! Emmer vind ik ook noodzakelijk, kan ik makkelijk even water mee halen in de winter of biks in gooien.
(naast EHBO set, borstels en rijspul)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-07-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:16

Om te rijden: zadel, hoofdstel, rijkleding inclusief cap.

Voor de verzorging: hoevenkrabber, roskam, borstel, eventueel manenkam. En verder een halster met een touwtje en wat emmers.

En verder natuurlijk de spullen waarvan de marketingmensen van paardenproducten je hebben wijsgemaakt dat je ze nodig hebt ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:21

1 borstel, 1 hoevenkrabber, 1 halster+touw, 1 (bitloos) hoofdstel, 1 zadel+dekje (in mijn geval boomloos :P)

Dat is alles wat ik nodig had voor mijn draver destijds.
Mijn huidige pony gebruikt nog minder want die wordt nog niet bereden ;)

De rest is luxe
Wat betreft longeerlijn, daar zie ik het nut niet van in, paard/pony loopt prima los en gehoorzaam op eigen benen
Maar je zou het kunnen aanschaffen als je zou willen

Lisariemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:11

Wat heb je precies nodig alleen voor de basis? Want dit jaar krijg ik een paard en wil ik het opbouwen. Dus wil ik beginnen met een basis

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:53

Het is net hoe ver je daarin wilt gaan.
Hier staan ze 24/7 op de wei, dus we hebben wei nodig.
We verplaatsen ze over de weg dus hebben halsters met touwen nodig.
Er is geen water op de wei dus hebben iets nodig om het water in te doen, in ons geval een grote waterbak, en om het water naar de wei te krijgen, in ons geval grote tanks waar 1000 liter in kan per keer.
Er is een omheining nodig om de paarden op de wei te houden, en in ons geval een schrikdraadapparaat om stroom op de omheining te krijgen.
Verder heb ik nog een setje waar ik de hoeven mee kan bijhouden, borstels die we weinig gebruiken maar soms handig zijn om ze wat door de wintervacht heen te krijgen en voor ons oudste paard hebben we een deken voor in de winter als het dagen achter elkaar nat is en koud.
Ik denk dat de rest onder luxe gerekend kan worden (zadels, hoofdstellen, voerbakken, dekens die niet gebruikt worden, enz enz)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:01

tijd en geld. ( en vooral veel van dat beiden)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:18

Ik dacht dat het wel meeviel allemaal. Zadel, hoofdstel, paar borstels en een halstertje.. Maar ik kan er inmiddels een kast bij kopen, puilt uit.... :+

JelskeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:48

Eigenlijk ligt dat aan het paard wat je hebt want als je paard exceem heeft zul je er ook een exceemdeken of iets anders nodig hebben. Daar moet je ook rekening mee houden. Als ik jou was zou ik eerst de gewone dingen kopen wat hier boven is aan gegeven en dan gaan kijken van wat heeft mijn paard nog meer nodig of extra nodig

studentje_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:45

Ga in gesprek met je instructrice.., zei kan je ook helpen met dit soort dingen.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:38

Ik denk als je recreatief rijd, wat je dan nodig hebt;

- poetsset
- ehbo set
- passend zadel en hoofdstel
- halster met touw
- 1 of 2 dekjes
- leeronderhoud

Evt extra's verschilt per paard en situatie maar dan kan je denken aan;
- peesbeschermers
- longeerlijn
- dekens
- shampoo, anti klit etc
- vliegenspray
- reflectiespullen

Maar je kan het natuurlijk zo bont of simpel maken als je zelf wilt :)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:25

Paardensport, je kan het zo bont maken als je zelf wil :')

Toen ik mijn pony net kreeg, moest ik nog van alles aanschaffen. In eerste instantie heb ik de basics gekocht die ik toen nodig achtte voor een pony die bereden kon worden en ik volpension stond. Een aantal dingen had ik nog van mijn verzorgdpony: twee simpele dekens, een halster, een hoofdstel, longeerspullen, dekjes, beenbeschermers en borstels. Daarna heb ik een zadel gekocht (waarbij ik een heleboel dekjes kreeg omdat de verkoper van het zadel overstapte op een dressuurzadel en dus niks had aan VZ-dekjes). Verder heb ik nog wat EHBO spullen gekocht en een weide/paddockhalster. Daarmee had ik alles wel.

Pony overleed al vrij snel, een jaar later kocht ik een paard. Een deel van de spullen (borstels en dergelijke, dekjes, zadel en longeerspullen) pasten op mijn paard, dat scheelde weer. Paard is ondertussen al haast vijf jaar in ons bezit, dus in de tussentijd hebben we wel een hoop spullen vervangen voor betere kwaliteit en een hele hoop bij gekocht. Dit komt vooral omdat we vrij allround bezig zijn, dus hebben we twee zadels (dressuur en springen), twee hoofdstukken, een hele crossuitrusring etc. De dekjes/setjes fase zijn we ondertussen ontgroeid. We kopen alleen nog wat echt nodig is of als we het écht heel erg mooi vinden.

Kortom, je kan de uitrusting van je paard dus zo gek maken als je zelf wil.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:39

Vooral veel geld!

Zeker bij je eerste paardje heb je veel lessen nodig. Naarmate je beter gaat rijden en je paard veranderd in de bespiering is vaak de volgende stap weer een nieuw zadel.... en de kosten daarvan hangt af van de vorm van je paard. Sommige paarden kunnen af met een 13 in dozijn zadel, maar andere moeten een speciaal zadel en die zijn duur. Dat is geen keuze, maar kosten die gemaakt moeten worden.

Spullen als dekens of beschermers zijn echt niet de grote kosten.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:40

Ik denk persoonlijk dat je naast veel tijd en geld het volgende wel nodig hebt:
- Goede instructeur
- Poetsspullen
- Eventuele wasspullen
- Passend tuig, dus ik zou zeggen een zadel, hoofdstel en dekje en voor de zekerheid reserve singel, reserve stijgbeugels en reserve hoofdstel.
- Halster en touw en de reserve versie daarvan.
- Eventueel een zweepje, ligt eraan of je paard dat nodig heeft.
- Voer O:) mits je niet all-inclusive gestald staat.
- EHBO kit is zeker wel een must.
- Eventueel dekens.
- Reflectie hesje als het weiland niet dichtbij is of je 's avonds wil buitenrijden.
- Leerpoets.
- Een wasmachine of een moeder die zo lief is om eens in de zoveel tijd je dekjes te wassen :P

Guusje113

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:28

danamuts schreef:
tijd en geld. ( en vooral veel van dat beiden)

Helemaal mee eens :D maar m.b.t. geld kan je natuurlijk ook de keuze maken om dingen tweedehands te kopen. Maar dan nog is alles bij elkaar niet goedkoop..

Verder is het erg afhankelijk wat je wilt doen met je paard. Ik denk dat je in ieder geval 2 halsters+touwen, poetskist (met ten minste een rosborstel, harde borstel, zachte borstel en hoevenkrabber), hoofdstel, zadel, 2 dekjes, zweetdeken en EHBO spullen nodig hebt voor het paard. Voor jezelf natuurlijk niet een cap vergeten!