Door gezondheidsredenen rij ik hem overigens zelf al 2 maanden niet (en zal nog wel een maand of wat duren voor ik er weer opkruip), maar heb 2 vaste ruiters, waarvan er eentje ook nog eens stukken beter (en jaren langer) rijdt dan ik zelf, en bij allebei doet hij het dus nu, zowel in de groepsles als wanneer hij alleen in de bak aan het rijden is. Hij pakt het bit zonder problemen aan, kauwt er ook gewoon eigenlijk gelijk op, krijgt een mooi schuimmondje, alleen die tong hangt er dus na een minuut of 10-15 een randje uit. Het bit wat hij van begin af aan heeft gehad is een standaard enkelgebroken watertrens, en voor het mennen gebruiken we een liverpoolstang (bij het mennen is het me nog niet opgevallen overigens dat zijn tong eruit steekt). Gisteravond heeft zijn vaste bijrijdster een koperen dubbelgebroken bitje geprobeerd wat ik van een stalgenootje mocht lenen maar dat was dus echt geen succes, ze is zelfs tijdens de les teruggewisseld naar zijn oude bit omdat de hulpen totaal niet bij hem binnenkwamen (en zijn tong hing er ook hier uit). Daarna ging het rijden stukken beter, alleen hing zijn tong er toen ook weer uit. Kan dit te maken hebben met pubergedrag, tijdens het vrijrijden is hij sowieso al meer bezig degene die erop zit uit te proberen (hij is net 4 jaar, in de groepsles doet hij superbraaf mee met de rest van de groep maar in zijn uppie is het soms een lekker draakje), is het verzet tegen het bit, harde handen van de ruiters, gebrek aan intelligentie
?Op dit moment heb ik overigens geen instructeur meer die ik om advies kan vragen, mede door mijn gezondheid hebben we onze stalling opgezegd bij de manege en gaan naar een plek waar hij lekker 24/7 buiten kan staan in een kudde en ik niet meer 4x per dag naar de manege moet om hem zoveel mogelijk binnen en buiten te zetten. Dat gaat per 1 augustus gebeuren, ik heb op de nieuwe lokatie wel al een instructrice gevonden met veel ervaring met jonge paarden dus ik ga ervanuit dat zij ook wel kan helpen met zoeken naar een oplossing maar ik hoop eigenlijk dat hier iemand raad weet wat dit gedrag kan zijn.