bitlooshoofdstel of rijring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

bitlooshoofdstel of rijring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 18:43

Hallo!
Ik wil met mijn vp bitloos gaan rijden. Ben eens op de ej gaan kijken maar zit nu te twijfelen of ik een bitlooshoofdstel koop of een rijring.
Ik heb vroeger bij mijn oude instructrice een tijdje met mijn vp met de rijring gereden.
Wie heeft de voordelen / nadelen van een bitlooshoofdstel/ rijring?
Alvast bedankt! :j

PocoGaucha

Re: bitlooshoofdstel of rijring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:48

ik vind het met rijring moeilijk om mijn verzorgpaard in stelling te houden. dus dan moet ik echt een zweepje hebben om af en toe haar hoofd de goede kant op te sturen :'). (gewoon er zachtjes tegenaan leggen, niet slaan natuurlijk). maar dat is een heel gedoe. dus ik rij nu eerst met touwhalster, met sturen probeer ik ook druk op de hals te leggen zodat ze ook op die hulp reageert. nu ga ik proberen meer op die hals te doen, en minder op haar hoofd. als ze helemaal goed luistert op alleen de hals, ga ik het weer met rijring proberen. dus als ik jou was zou ik gewoon met een simpel hoofdstel beginnen. als je ook echt wil dressuren red je het niet met een touwhalster. dan moet je echt zon hoofdstel hebben, een touwhalster is goed genoeg voor links en rechts, maar als je preciezer wilt werken is het niet zo handig.

ik kan er wel opzitten en gasgeven met rijring, maar voor de rest kun je het niet rijden noemen haha.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 18:54

ja oke, bij mij zou het ook niet meer dan af en toe worden hoor, en het gaat meer om de lol. we zijn namelijk ook hard aan het trainen voor de B dressuur. Maar het is meer omdat ik nog veel soorten dingen met haar aan het uitproberen ben aangezien springen de komende tijd niet meer gaat lukken (ze heeft net een peesblessure van een jaar achter de rug.)

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:28

en heeft iemand nog een bitlooshoofdstel die zegt dat merk is nou echt goed!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:15

Je moet je afvragen wat je doel ermee gaat zijn: Wil je gewoon een beetje hobbelen of serieus dressuren?
Wil je naar buiten, of blijf je in de bak?
En waar loopt je paard het prettigst mee: Sidepul, onderlangs, kruislings (kin of kaak) etc.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:52

Wat is je doel qua rijden?
Het is maar net wat je wil. Ik zelf als ik bitloos rij doe ik dit met touwhalster of gewoon stalhalster werkt prima maar daarbij heb je dus ook geen constant contact en laat je voornamelijk je teugels gewoon los. En rij je gewoon voornamelijk op je zit en benen en bij te weinig reactie pak je dan je teugels er even bij.
Wil je echt gaan trainen enzo zou ik eerder voor zo'n kruislings hoofdstel gaan.
En de rijring dus ook niet omdat je dan ook minder kan corrigeren in bepaalde gevallen maar dat is dus ook maar net wat je zelf wil.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:01

Gewoon een beetje hobbelen in de bak

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:29

Verschil is imho helemaal niet zo groot tussen touwhalster en nekring. Met nekring geef je het paard nog meer vrijheid/eigen verantwoordelijkheid, maar ben het er eigenlijk niet mee eens dat dit betekent dat je er alleen maar mee kan rondhobbelen. Stelling en verzameling zijn dingen waar je op kunt oefenen, en zijn (opnieuw, mijn nederige mening ;-)) niet absoluut afhankelijk van contact met het hoofd.

Voor mij is rijden met nekring geen doel op zich, maar een leuke manier om te checken of we op de goede weg zijn. Bovendien is het een oefening in los laten (Dus niet, teugels vast houden is controle). Daarbij moet ik wel zeggen dat het heel belangrijk is dat je een onafhankelijke zit hebt en bewust bent wanneer je hulpen geeft, anders maak je je paardje onnodig 'doof' voor hulpen van de ring. Maar goed, dit geldt ook voor touwhalster.

Daarbij komt dat rijden met touwhalster een heel andere basis heeft dan met hoofdstel, namelijk dat je alleen hulpen geeft wanneer je wat wil. Continu contact, daar is het niet op ontworpen. Dat is iets waar niet ieder paard zich prettig bij voelt, en niet iedere ruiter naar op zoek is. Maar het betekent zeker niet dat dit betekent dat je alleen kunt rond hobbelen. (Overigens, voor de duidelijkheid: Ik ben niet anti bit, maar heb wel de persoonlijke voorkeur voor het principe less=more :Y) )