Dressuurzadel met verwisselbare boom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MexxWabbes

Dressuurzadel met verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:35

Ik zou graag een dressuurzadel voor mijn pony aankopen maar
het zou ook moeten passen op mijn paard.

Weten jullie een aantal merken van lederen zadels met verwisselbare boom?

Amiigo

Re: Dressuurzadel met verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:38

Knight rider, harrys horse, wintec en ainsley heeft ook bomen die je kunt verstellen :j Tekna heeft vervormbare bomen, maar dat moet de zadelmaker doen.
De enige lederen die ik zo weet ik bates, maar dat is wel even sparen, loopt vaak uit tot over de 1000 euries ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:57

De Bates inderdaad.
Wil je de boom regelmatig wisselen om zo zowel je paard als pony te kunnen rijden?
Ik weet dat bij Bates en Wintec, je niet zomaar even in een paar minuten de boom kan wisselen. Is best wel even wat werk en uiteindelijk ook niet goed om steeds maar van boom te blijven verwisselen.

Massimo heeft ook mogelijkheid tot wisselen van boom. Als je een zadel koopt kan vervolgens de boom 2 maten naar beneden en naar boven aangepast worden, maar dat kan je alleen niet zelf doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:58

Heleboel merken vele zijn hier al genoemd.
Denk er alleen wel aan dat de boom niet alles is dat moet passen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:59

In veel gevallen kun je niet "even" de boom wisselen voor het rijden. Daarnaast: naast de boommaat zit je ook met de hele vorm van de boom. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat het zadel altijd gaat passen omdat de boom aan te passen is.

Met een boomlooszadel heb je nog de grootste kans dat het op beide paarden past. Anders moet je toch echt naar 2 zadels toe.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:14

Ik kan de Anky Classic (nieuwere versies) nog aan het rijtje toevoegen. Verder ga ik met de rest mee: een verwisselbare boom betekent niet dat deze geschikt is om dagelijks te wisselen. Daarnaast zijn er inderdaad meer dingen dan alleen de boom die een zadel passend maken op een paard :)

MexxWabbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:18

Gooya schreef:
De Bates inderdaad.
Wil je de boom regelmatig wisselen om zo zowel je paard als pony te kunnen rijden?
Ik weet dat bij Bates en Wintec, je niet zomaar even in een paar minuten de boom kan wisselen. Is best wel even wat werk en uiteindelijk ook niet goed om steeds maar van boom te blijven verwisselen.

Massimo heeft ook mogelijkheid tot wisselen van boom. Als je een zadel koopt kan vervolgens de boom 2 maten naar beneden en naar boven aangepast worden, maar dat kan je alleen niet zelf doen.

Het is niet de bedoeling om de boom constant te verwisselen,
Maar volgend jaar zwaai ik af bij de pony's en zou ik graag mijn zadel meenemen naar de paarden.

Zijn massimo zadels niet wat zwaar?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:20

Je kunt het proberen, maar de kans is heel groot dat je pony een andere rug vorm heeft als het paard, en dus een heel ander soort zadel nodig heeft. Maar goed, kan me voorstellen dat als je nu aan een nieuw zadel voor je pony moet, de kans zo groot mogelijk wilt maken dat het ook op een ander paard gaat passen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:21

Boom wisselen bij wintec zadels is zo gebeurt hoor, als je er even handigheid in hebt gekregen. Maar de boom elke dag moeten wisselen.. dat wordt je snel zat denk ik. Bovendien zal dat ook niet er bevoordelijk zijn voor het zadel en dan zul je inderdaad ook nog eens het geluk moeten hebben dat beide paarden het zadel passen.

Overigens heeft fairfax en Kent&Masters (lederen versie van thorowgood) ook verwisselbare bomen. Zijn ook leren zadels.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:46

De Massimo zadels zijn juist helemaal niet zwaar. Je kunt er alleen niet van uitgaan dat je nieuwe paard straks ook het zadel zal passen. De voorkant kan wel veranderd worden maar de hele boomvorm moet wel bij je paard passen en dat is toch maar afwachten. Het heeft met de hele bouw van het paard te maken niet alleen de breedte.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:17

Ik vind de wintec isabell werth een erg fijn zadel :)
En als hij nu op je pony moet passen, en volgend jaar pas op je paard, kan het makkelijk qua boom wisselen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:19

Een WoW, hogere prijsklasse maar wel leven lang mee, niet alleen verwisselbare headplate, maar ook alles dmv luchtkussens verdelen, wat errug lekker zit. Ook is het zo dat als je na een paar jaar zegt, ik wil toch springen kun je er gemakkelijk springbladen onder laten zetten (kost natuurlijk wel wat, maar is goed mogelijk).

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:26

Kent & Masters en Thorowgood. Alleen is de kans dat het op beide dieren past, erg klein. Je zou kunnen kiezen voor een (kunststof) Thorowgood zadel, dan heb je voor beide dieren een nieuw passend zadel en ben je voor €1000 klaar. Kost ff wat, maar op termijn een osteopaat en dierenarts moeten betalen, kost ook veel geld. Beter voorkomen, dan genezen.
Ik help je graag aan passende exemplaren.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:34

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:17

Ik heb het leren zadel van kent en masters en ben zeer tevreden :j

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:50

Laraax schreef:
Je hebt ook boomloze dressuurzadels trouwens, die passen sowieso.
Je hebt ze van barefoot maar ook van andere merken geloof ik wel.

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ngton.html
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ondon.html
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Zadels.html
Die van Hidalgo heeft ook mooie boomloos-zadels

http://www.trekkingsaddles.nl/html2006/info-dressur.htm

Nee hoor, boomloos past niet altijd. Ik heb een barefoot gehad voor mijn fjord maar hij lag er niet goed op, hij schoof heen en weer en hij was te lang, ook al was het een maat 1. Nu heb ik een Wintec en die past vele malen beter!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:56

@Thoraklover, ik bedoelde als in je hebt geen last van een te krappe of te ruime boom omdat ze vormen naar je paard ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:57

In boomloos zit ook nog verschil in pommels (te vergelijken met een boom in een boomzadel), als je er een te kleine pommel in hebt zitten, past het boomloze zadel ook niet. Dus daar kan je wel degelijk last van hebben!

Wil je echt een dressuurzadel, of ben je ook tevreden met een VZH richting dressuur? Ander kan je ook naar Massimo (Trail) kijken. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:15

Ik heb zelf op mijn paard een startrekk dressuur zadel liggen. Is een boomloos zadel, kopijzer is te wisselen, maar ziet er precies hetzelfde uit als een gewoon engels dressuur zadel. Door de bouw van het zadel is het een prachtig zadel als het past, maar het past helaas wel op veel minder paarden als bijvoorbeeld de barefoot. Maar je zou het kunnen overwegen. Wel door een zadelmaker laten kijken of het ook echt past. Ik heb die van mij (een zo goed als nieuwe) voor 750 euro tweedehands gekocht.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:53