Probleempje met .......?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Probleempje met .......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:27

Hai.

Ik heb sinds 2 maanden mijn merrie en heb dan ook voor haar een nieuw zadel gekocht.
Het is een wintec pro dressuurzadel met cair system.

De zadelmaker is toen langs geweest en die zei (na niet al te lang voorgereden te hebben) dat het zadel paste.
Nu, na een aantal keren gereden te hebben met dit zadel, deed mijn merrie ineens iets anders.

Net nadat ik opgestegen was, sprong te vooruit en bokte ze en sprong ze totdat ik eraf lag.
Omdat mijn rug me zo'n pijn deed, heeft een vriendin van mij toen even op haar gereden (zij is kleiner en veel lichter dan ik)

Dit ging 5 tot 10 minuten heel goed, totdat ze wilde gaan galopperen (hoe schrijf je dat?)
Toen sprong mijn merrie weer in het rond. Ze bokte en steigerde totdat ook zij eraf viel.

Ik heb haar hierna een stuk of 5 keer gelongeerd, ook met zadel, maar dit deed ze heel goed en braaf.
Natuurlijk zat er nu geen gewicht op het zadel, dus misschien had dat wel helemaal geen zin.

Mijn merrie is 3 jaar, dus dit kon natuurlijk gebeuren.
Alleen ik ben toch bang dat er iets meer is, omdat ze dit nooit eerder had gedaan!
Niet alleen in die tijd dat ze bij mij is (2 maanden), maar ook bij haar vorige eigenaren.

Denken jullie dat het aan het zadel ligt?
Of zal ze een erg verkeerde beweging in de wei hebben gemaakt dat ze last van dr rug heeft?
Of misschien is het toch gewoon een vrolijke rare bui geweest?

:=

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:56

Dat is zo heel moeilijk te zeggen.

Het feit dat je deze vraag stelt zegt mij eigenlijk dat je zelf twijfelt over het zadel. Daarom zou ik de ligging van het zadel zowieso laten controleren. Liever een keer teveel dan te weinig.

Succes ermee.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:57

Gooya schreef:
Dat is zo heel moeilijk te zeggen.

Het feit dat je deze vraag stelt zegt mij eigenlijk dat je zelf twijfelt over het zadel. Daarom zou ik de ligging van het zadel zowieso laten controleren. Liever een keer teveel dan te weinig.

Succes ermee.

Ja inderdaad..
Ik laat het sowieso controleren en misschien haar rug ook nog wel.
Maar ik dacht misschien hebben jullie nog een idee..

:)

PocoGaucha

Re: Probleempje met .......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:00

galopperen heb je goed geschreven:), teminste volgens google chrome.

ik zou je zadel laten nakijken inderdaad. dan kun je dat uitsluiten.

misschien was ze die dag gewoons stijf. ik zou het eerlijk gezecht voordat je de zadelmaker laat komen, het nog een keer proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:01

Ze is 3?
Dan zal alles ook nog wel heel vers zijn met rijden.
Hoe vaak zit je er op en wanneer is ze ingereden?
Ze kan nu namelijk makkelijk alweer ruim uit haar zadel gegroeid zijn op deze leeftijd. Helemaal als ze vaak gewerkt wordt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:20

Sizzle schreef:
Ze is 3?
Ze kan nu namelijk makkelijk alweer ruim uit haar zadel gegroeid zijn op deze leeftijd. Helemaal als ze vaak gewerkt wordt.

Ja dat zou ook weleens kunnen ja.
Ze is bereden sinds januari en sindsdien 3 keer per week.
Maar dat doet er verder niet toe omdat dit natuurlijk een nieuw zadel is.
Sinds dat ze bij mij is, is ze denk ik een stuk of 10 keer gereden.
Dit deed ze echt superbraaf en ze kan ook al veel onder het zadel vind ik.
Wel heb ik haar aardig gelongeerd.
Niet zwaar, maar wel regelmatig.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:30

Zou zeker de maker langs laten komen. Die 10 keer met rijden kan alweer veel spier verschil opleveren, ook met longeren bereik je dat. En een slecht passend zadel op een jong paard kan veel schade veroorzaken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:32

Heb je tussen het laatste aansingelen en het opstappen je paard nog laten bewegen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 16:44

_Esther_87_ schreef:
Heb je tussen het laatste aansingelen en het opstappen je paard nog laten bewegen?

Ik heb met haar een aantal rondjes in de bak gelopen.
2 rondjes denk ik..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:48

sadekeshia schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik heb met haar een aantal rondjes in de bak gelopen.
2 rondjes denk ik..

Goedzo. Dan inderdaad zadel na laten kijken en eventueel daarna ook nog het paard.

Vroeg het omdat er nogal eens mensen zijn die aansingelen, zonder paard een pas te laten zetten opstappen, en vervolgens vreemd opkijken als paard (door de extra druk aan de singel van het opstappen) vierkant de lucht in springt. Klinkt zo simpel maar is wel echt iets waar je even bij stil moet staan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 09:17

1997suus schreef:
Zou zeker de maker langs laten komen. Die 10 keer met rijden kan alweer veel spier verschil opleveren, ook met longeren bereik je dat. En een slecht passend zadel op een jong paard kan veel schade veroorzaken.

Ik heb nu dus een wintec zadel..
Dus de boom is verwisselbaar.
De kussens zit lucht in, dus dat verdeelt de druk vanzelf.
Ik heb niet echt verstand van zadels, maar wat zou er dan nog meer verandert aan kunnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:21

Voor je eigen gemoedsrust zou ik sowieso even het zadel na laten kijken, en voor de grap deze keer door een andere zadelmaker misschien :)

Een Wintec heeft geen verwisselbare boom, alleen het kopijzer is verwisselbaar. De rest van de boom is helemaal vast van vorm en die ronding past wel of niet op je paard. De kussens kunnen wel iets doen qua vorm, maar als de boom niet past dan kan het best zijn dat dat niet lekker aanvoelt zodra het gewicht van een ruiter op die boom gaat zitten.

Als je wel vertrouwen hebt in degene bij wie je het zadel gekocht hebt, bel hem dan eerst even om te vertellen wat er aan de hand is, wie weet zet hij zelf wel dat hij even komt kijken om het op te lossen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:23

Met haar rug lijkt niks aan de hand.
Ik ben nu bezig met het longeren (met en zonder zadel).
Ze heeft een sterke eigen wil en wanneer ze er geen zin in heeft, is het allemaal bijna onmogelijk :(
Wanneer je haar echt aanpakt, gaat het wel weer.
Alleen ze probeert het gewoon de volgende dag weer.

Wat zouden jullie doen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:26

Wat zei de zadelmaker over de ligging van het zadel? Moest het aangepast worden en is dit gebeurd?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:38

Is het nu niet dat ze in de pubertijd zit met uitproberen en alles tot hoever ze kan gaan, als je zegt dat ze gewoon doet waar ze zelf zin in heeft en als je der strenger aanpakt dat het dan wel beter gaat. Ben je te lief voor der? Misschien laat je te veel toe en wacht je te lang af...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:48

sadekeshia schreef:
Sizzle schreef:
Ze is 3?

Ja dat zou ook weleens kunnen ja.
Ze is bereden sinds januari en sindsdien 3 keer per week.
Maar dat doet er verder niet toe omdat dit natuurlijk een nieuw zadel is.
Sinds dat ze bij mij is, is ze denk ik een stuk of 10 keer gereden.
Dit deed ze echt superbraaf en ze kan ook al veel onder het zadel vind ik.
Wel heb ik haar aardig gelongeerd.
Niet zwaar, maar wel regelmatig.

kan best heftig zijn voor een 3 jarige zo 3x per week na januari. Misschien moet ze gewoon even stapje terug. Is niet erg hoor op haar leeftijd.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:17

heeft ze voldoende schoudervrijheid? volg met je hand de lijn van de schouder dan kan je dit zien, ik had namelijk ook een wintec en die paste ook zei de zadelpasser tot ze ook begon te bokken en te steigeren, ik heb toen een andere zadelpasser laten komen en die zei heel iets anders! ik zit nu ook met een nieuw zadel dat niet past! een tweede opinie kan geen kwaad en volg vooral je gevoel, jij kent je paard het beste! mijn gevoel zei ook dat het zadel niet paste en iedereen zei dat ze gewoon jong en onstuimig was (is ook nog een jong paard) maar dat was dus niet het probleem! ik ben nu terug met een passend zadel aan het rijden maar de problemen zijn gevormd en zullen heel lang duren voor deze zijn opgelost!