Welke sidepull raden jullie aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Welke sidepull raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:07

Op het moment rij ik met een FRA Indy hoofdstel, kaakgekruist. Nu ik er een tijdje mee rij merk ik eigenlijk dat mijn paard het toch niet zo'n fijn hoofdstel vind omdat hij vrij gevoelig is bij zijn wangen.
Ik vind het zelf een heel fijn hoofdstel, maar aangezien paardrijden toch samenwerken is probeer ik wat te pendelen tussen bitloze hoofdstellen.

Ik heb een leenhoofdstel gehad om te proberen en hij liep ineens veel stiller op een sidepull! De keus is dan ook wel snel gemaakt. :D
Alleen nu zie ik door het bitloze hoofdstellen het bos niet meer.. Ik heb de Barefoot Walnut geprobeerd. Ook een fijn hoofdstel. :)

Wat zijn jullie ervaringen met een sidepull? Welke raden jullie mij aan?

(Ik heb al de zoekfunctie gebruikt, alleen kon niet echt mijn vraag vinden. :) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:11

De Walnut is ook gewoon kaakgekruist dus zal de oplossing niet zijn neem ik aan :)

De meeste mensen laten de keuze van hun side-pull afhangen van de voorkeur die ze qua neusriem hebben.

De "ouderwetse" side-pulls hebben altijd van die hele ruwe rawhide (achtige) neusriemen. Dan heb je de soepele touw-neusriemen van Barefoot, en nog wat hoofdstellen met een rond gevlochten of juist "normaal" plat lederen riempje over de neus.

Je hebt ook losse "neusjes" die je in de bakstukken van een normaal hoofdstel kunt doen, in plaats van een bit, volgens mij verkoopt iemand op Bokt deze ook :)

NiG

Re: Welke sidepull raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:32

Ik heb een barefoot syringa, die is zowel kaakgekruist als als side-pull te gebruiken. Als sidepull vind ik hem echter te veel schuiven omdat er dan geen keelriem is. Die zou ik dus niet nemen. (ik gebruik m dus kaakgekruist)
Dit hoofdstel heeft een neusriem van 2 gladde touwen, welke ik wel prettig en mooi vind (en lekker luchtig voor mijn paard).

Je moet denk ik letten op de volgende dingen:
- goed passend - zodat het niet gaan schuiven
- de positie van de ringen waar je teugels aan gaan (zitten die echt aan de zijkant of te veel bovenop)
- het type neusriem (wil je een scherpe = een enkel touw of gevlochten leer of juist minder scherpe neusriem, zoals een zachte leren of eentje tussenin met dubbele touwen)
- welk hoofdstel vind je mooi
- zitten er evt. al teugels bij (die vaak kleuren bij het hoofdstel) en liggen die een beetje fijn in de hand
(mijn teugels zijn nogal lang uitgevallen)
- wat is je budget

Ik ben wel erg tevreden over de kwaliteit van mijn barefoot hoofdstel.