Beenbescherming onnodig, toch gebruiken,beschadigd de benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Beenbescherming onnodig, toch gebruiken,beschadigd de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 15:47

Hallo allemaal,

Ik zelf vind het eigenlijk heel erg leuk voor op mijn haflingermerrie beenbescherming te gebruiken. Dan bedoel ik 3 in 1, of peesbeschermers. Met springschoenen met een leuke bontrand. Ook vind ik dit gewoon ontzettend tof staan, het maakt haar een beetje sjieker vind ik zelf. Echter heeft ze deze bescherming helemaal niet nodig (eventueel de springschoenen, het komt heel soms voor als ze wat te fanatiek is dat ze zich heel licht aantikt) Maar de rest eigenlijk niet.

Is het eigenlijk slecht voor de benen om ze zo in te pakken terwijl het niet nodig is. Kan dit echt de benen beschadigen. Ik heb namelijk eens van iemand gehoord van iemand dat als je veel met beenbescherming rijd je paard steun gaat zoeken in deze dingen en zodra je er niet mee rijd (een wedstrijd bv) je paard dan minder loopt. Of is dit klinkklare onzin :') ?

Ik hoor het graag van jullie !

Groetjes Maureen

Joscaa

Re: Beenbescherming onnodig, toch gebruiken,beschadigd de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:50

Hmm dat word gezegd inderdaad, maar ik geloof 't niet zo. Ze staan toch op het land etc zonder, dan kunnen ze ook zonder been bescherming gek doen.
Wel moet je opletten dat de pezen niet te warm worden, even koelen dus daarna.

Ik gebruik het ook altijd bij mijn paarden, maar heb nooit gemerkt dat ze er slechter van geworden zijn. Moet wel allemaal netjes passen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:50

In bandages, 3 in 1 en peesbeschermers enz wordt de pees veel sneller warm dan wanneer er geen beschermers omheen zitten. Warmte is heel slecht voor peesweefsel en kan voor afbraak zorgen.
Vuistregel is dus eigenlijk, beschermen wanneer nodig, niet nodig? Niet doen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 15:53

@Joscaa: na het rijden spuit ik meestal altijd de benen af, enkel in de winter niet. Zou het dan erg slecht zijn. Ik heb altijd de maat cob, en let er wel goed op of het past :)

@RianneH: Op dit moment gebruik ik ze alleen met springen (de peesbeschermers) maar ik wou ze eigenlijk gewoon vaker gebruiken (voor de leukigheid) Ben gewoon even benieuwd wat de meeste bokkers zeggen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:56

Tja, het is regelmatig onderzocht dat de warmte in beschermers niet goed is voor de pezen. Kan je erna nog zo vaak afspoelen, de warmte kan tijdens het werk niet weg.
Vind je de mening van bokt belangrijker dan wetenschappelijk onderzoek, ga dan gerust af op bokt. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in onderzoek.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 15:58

Ik begrijp je antwoord volkomen. Maar ik kijk ook naar ervaring van bokkers. Het is niet dat ik nu meteen na 2 antwoorden meteen met of zonder bescherming ga rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:06

Krijg je van mij je derde antwoord, niet nodig, niet doen.Ik ga voor 100%met RianneH mee!
Doe zelf eens een paar Ugs aan en ga daar eens lekker mee hardlopen een 1/2 uurtje.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:08

Haha die dingen zitten sowieso al verschrikkelijk :')

Maar met springen doe ik dit echt voor haar veiligheid, maar ik dit dan juist niet nog slechter ?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:20

Het is altijd slechter wanneer er dan iets gebeurd wanneer je ze nodig had bij het springen ;) Bij het gewoon dressuur rijden doe ik ze echt nooit aan, iemand van mijn stal waar ik sta doet ze altijd aan. Heb haar ook al gevraagd waarom, 'gewoon' zegt ze dan :') terwijl ze nooit springt! Echt alleen maar aandoen voor het springen :p (ik wil mijn paard ook niet ambeteren met die dingen telkens om te doen, het is zo warm en denk dat het paard dat toch niet prettig vind. Nouja hangt van paard tot paard af :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:32

Okee dat klopt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:32

Ondanks dat ik altijd mijn paarden rondom in de beschermers heb + springschoenen ga ik wel met RianneH en aerdenhout mee, nooit onnodige bescherming gebruiken. Springschoenen zou nog kunnen maar vooral onder 3 in 1 beschermers loopt de temperatuur behoorlijk op. Nooit iets doen omdat je het mooi vindt, altijd alleen maar als het ook echt nodig is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:11

wat is onnodig? Mijn paard tikt met haar achterhoeven de voorbenen nog wel eens aan. Daarom gebruik ik peesbeschermers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:18

Zelf heb ik lange neopreen chaps voor in de winter. Winddicht, zo goed als waterdicht en daardoor heeeeerlijk als het ijskoud is op stal. Zelfs als het vriest loop ik er nog in te zweten, het is echt warm! Nou weet ik wel dat je een mens en een paard niet kan vergelijken, maar datzelfde neopreen zit ook (en ongeveer even dik) als zacht laagje in bijna alle peesbeschermers. Of de benen ook beschadigen durf ik niet te zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor een paard prettig is.

Als ze zich aantikken is het wat anders uiteraard, maar als het niet nodig is, lekker met blote beentjes :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:25

Bij ons op stal (manege) kan je soms even goed zien wat het effect van peesbeschermers op de paarden heeft als ze het te lang omhouden, dan is er een kindje geweest die de beschermers is vergeten en dan zijn de benen helemaal dik en warm, erg slecht dus. Als het niet nodig is, gewoon niet doen. Je gaat nu ook niet versteviging om je eigen enkel doen terwijl er helemaal niks mis mee is, toch?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:32

Je ziet zelfs weleens bij de paarden witte haren op donkere benen, er was dus een soort van een kneuzing door gebruik van peesbeschermers, van die vertikale strook witte haren.

Ik zie ze absoluut niet als sjiek, maar eerder lomp, dus ik snap niet zo goed dat je het gebruikt voor de sjiekheid en de leuk.

Alleen gebruiken als het nodig is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:10

Ik doe nog zelden wat om (muv springschoenen) alleen als ik ga springen crossen of voor foto.
Deed het vroeger wel maar ben van mening hoe minder hoe beter...
En bandages/3in1 zou ik nooit! Omdoen zo'n ondingen. Doe dan pees of die br pro max.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:04

Dat is het beste, want bij onnodig gebruik doen ze meer kwaad dan goed.

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:55

Wel moet je opletten met bandages en peesbeschermers op wedstrijd gebruiken met het losrijden want de pezen worden warm en als ze dan met de proef de bescherming af gaan koelen de benen te hard af.

Zelf rijd ik altijd met peesbeschermers en springschoentjes omdat mijn paard vierkant op ijzers staat. Maar bij paarden zonder ijzers achter laat ik de springschoenen altijd weg :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:01

Bij mij is het standaard, zonder peesbeschermers gaat m'n paard niet aan het werk. Ik vind het onverantwoord om zonder peesbeschermers te rijden, net zoals je zelf een cap hoort te dragen tijdens het rijden. Bij het dragen van een cap kan je ook minder warmte kwijt, maar als je er vanaf dondert is je hoofd wel beschermd. Bij een paard vind ik dat hetzelfde. Ieder paard kan een misstap maken of z'n been aantikken, dus wat bepaald of ze nodig of onnodig zijn?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:07

Bomba schreef:
Bij mij is het standaard, zonder peesbeschermers gaat m'n paard niet aan het werk. Ik vind het onverantwoord om zonder peesbeschermers te rijden, net zoals je zelf een cap hoort te dragen tijdens het rijden. Bij het dragen van een cap kan je ook minder warmte kwijt, maar als je er vanaf dondert is je hoofd wel beschermd. Bij een paard vind ik dat hetzelfde. Ieder paard kan een misstap maken of z'n been aantikken, dus wat bepaald of ze nodig of onnodig zijn?

Maar dat kan ook op stal, in het weiland of op de paddock gebeuren. Staat je paard dan ook vol in de bescherming? Er zijn zoveel dingen die kunnen gebeuren... Als ik zo zou denken kan ik mijn paard beter een harnas om doen op het weiland.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:09

Gorgeous: dat van snel afkoelen is echt de grootste onzin ;) (het zijn pezen geen spieren en voor pezen is het enorm goed kou!) Spuit in de winter ook gewoon af ook al vriest het en kei hard op de benen!

Bomba: iedereen eigen mening maar pezen zijn totaal niet te vergelijken met cap, jij doet toch ook geen scheenbeschermers om ;) als je springt of je paard zichzelf standaard raakt tja dan kan je niet anders maar de meeste pezen doen uiteindelijk meer kwaad dan goed ;) ik denk niet dat er paarden van peesblessures gered zijn door iets om de benen te doen ;) wel door niks erom veel lopen/buiten en normaal ermee omgaan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:14

Die van mij staat in het weiland ook met eventers om. Ik heb genoeg dingen zien gebeuren waardoor ik zulk soort dingen echt niet meer aan het toeval overlaat. Maar inderdaad, meningen verschillen. Ik heb liever een heel paard. Vind een paard te duur om te denken ach, er kan overal wel wat gebeuren.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:23

RT-D -> HAR

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:12

Ik had vroeger altijd beschermers in alle kleurtjes, bijpassend bij de dekjes enzo. Vond ik leuk. Maar nadat de paarden allemaal witte haartjes kregen ben ik er toch maar vanaf gestapt. Gebruik ze nooit meer. Enkel met crossen, soms met springen. Paard is gemaakt om te rennen en gek te doen, ze gaan echt niet hun eigen benen slopen.. Tegen aantikken helpt het misschien, maar een keer een wondje lijkt me ook niet zo'n ramp? Als het nou beenbreken tegen zou gaan ofzo.. Maar dat doet het ook niet. Het helpt maar tegen zo weinig dingen dat ik het zielig vind om m'n paard er helemaal mee in te pakken.

Bomba: Houdt je dan wel rekening met de gevolgen op lange termijn? Als jij de benen van je paard altijd volledig in pakt verzwakken ze toch als ze geen bescherming om hebben?
Ik heb een tijd lang bij de fysio gelopen omdat mijn polsen heel zwak waren. Had er een band voor maar mocht deze alleen om tijdens zwaar werk, verder altijd zonder, zodat ze wel sterker zouden worden en niet nog zwakker zouden worden. Kan me voorstellen dat het bij een paard ook zo ongeveer zo werkt..?
Op lange termijn lijken de gevolgen me erger dan wanneer het paard zichzelf een keer aan zou tikken oid..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:23

Bomba schreef:
Die van mij staat in het weiland ook met eventers om. Ik heb genoeg dingen zien gebeuren waardoor ik zulk soort dingen echt niet meer aan het toeval overlaat. Maar inderdaad, meningen verschillen. Ik heb liever een heel paard. Vind een paard te duur om te denken ach, er kan overal wel wat gebeuren.

Beestjes staan zijn niet van suiker. Fijn om met die warmte van die hete dingen om te hebben....