Barefoot Cherokee of Cheyenne?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Barefoot Cherokee of Cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:15

Ik heb besloten te sparen voor een boomloos zadel. Tijdens het spaarproces ben ik echter beginnen twijfelen tussen de Cheyenne (dry tex) of Cherokee; ik vind het Cherokee-zadel veel mooier, maar het prijsverschil tussen beiden is natuurlijk wel aanzienlijk.

Op de Barefoot site staat echter dat de Cheyenne dry tex eerder een 'beginners'- of reservezadel is, aangezien het veel sneller zou verslijten. Heeft iemand hier soms ervaring mee? En is het Cherokee-zadel echt zo veel beter dat het extra beetje sparen de moeite is?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:22

Ik denk dat het belangrijkste verschil tussen de twee is dat de cherokee kniewrongen heeft.
Dus zit je graag vrij of heb je juist wat steun nodig?
De Cheyenne heb je in leer en drytex, de Cherokee alleen in leer.
Er is ook nog de stella, dat is een Cheyenne met kniewrongen en van drytex.
Ik denk dat uiteindelijk leer wel langer mee gaat.

Wat doe je zelf qua rijden?

Bhriseis

Re: Barefoot Cherokee of Cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:27

Bedankt voor je reactie :)

Zelf rijd ik gewoon recreatief, ik maak graag buitenritten en rijd vaak zonder zadel. Dus het hoeft geen 'superdeluxe-zadel' zijn, maar langs de andere kant zou ik het ook zonde vinden moest het zadel gauw verslijten. Ik ben al een eeuwige twijfelaar bij goedkope spulletjes voor mijzelf, dus laat staan bij dure spullen voor mijn paard <3

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:43

Ik heb zelf de lederen cheyenne, heeft een mooie prijs en kan lang mee.
Als je veel zonder zadel rijd dan heb je de steun van kniewrongen niet nodig.
Je kan er gewone beugelriemen aan doen maar ook westernfenders, wat je zelf prettig vind.
Ik rij western (recreatief) dus ik gebruik de fenders, maar je kan zo met 1 zadel alle kanten op.
Het rijd inieder geval erg fijn!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:47

Oke bedankt! Ik moet bekennen dat ik zo graag een wil dat ik vermoed dat ik het niet volhoud om door te sparen tot de cherokee :o

Moet je echt ook een dekje kopen van Barefoot, of mag je ook met een ander kwaliteitsvol dekje rijden? Gewoon om te weten of ik mijn huidige kleurrijke dekjes er mee kan combineren (en zo niet, dan is dat helemaal niet erg natuurlijk)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:52

Je moet echt een dekje kopen dat geschikt is voor een boomlooszadel. Het merk maakt daarbij minder uit, zolang het maar wel echt speciale dekjes zijn. Combineren met je huidige dekjes kan alleen als je zo'n dekje nog over de speciale pad heen doet. Dat ziet er het beste uit als je kiest voor een boomlozepad in de vorm van het zadel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:12

Ik heb ook een lederen cheyenne en bevalt me prima. Ik raad je wel aan om een speciale pad te gebruiken, maar van welk merk maakt niet zoveel uit. Je kunt daarbij wel je eigen dekjes erbij blijven gebruiken.

Ik heb er nu een lederen seat saver op met dijwrong (verstelbaar) en vandaag voor het eerst mee gereden, en moet zeggen zit heerlijk!
Momenteel nog western fenders maar wil er voor het gewone bakwerk nog wel gewone beugels bijkopen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:54

Als je twijfeld tussen de cheyenne en de cherokee, kun je ook een testzadel aanvragen, en dus eerst eens kijken of boomloos je bevalt en dan welke van deze twee zadels voor jou en je paard het fijnste is.
Ik heb zelf de cheyenne en vind het een heerlijk zadel, juist omdat je er niet opgesloten in zit, wat je bij cherokee weer meer hebt vanwege de wrongen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:13

Ik heb een Cheyenne gehad, en heb nu een Cherokee.
Zelf vind ik de Cherokee fijner omdat die kniewrongen had, ik had dat beetje steun net nodig. Bij beide zadels kun je fenders eraan doen, wat ik zelf ook heel erg fijn vind rijden.

De Cherokee is ook wel een groter zadel dan de Cheyenne, niet zozeer in ruglengte maar wel meer zweetblad zeg maar en wat langer naar onder toe. Tevens is de Cherokee zeker een stuk zwaarder van gewicht als zadel dan een drytex cheyenne. Dus dat is ook een verschil tussen de 2 zadels.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:20

Zelf hou ik gewoon absoluut niet van kunststof zadels, maar dat is persoonlijk.
Ik heb de cherokee, gewoon omdat ik hem mooier vind, en hij zit daarbij, vind ik, ook nog heel fijn.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:12

Oke heel erg bedankt voor alle reacties! Misschien dat ik uiteindelijk toch nog een testzadel vraag van de Cherokee, maar ik denk dat ik toch gewoon voor de Cheyenne ga :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:38

Ik raad je aan beide zadels een weekje te testen, want het is voor iedereen anders.
Er hoort zeker een speciale pad bij, daar zitten namelijk de kussens van je zadel in, voor de drukverdeling. Het is dus echt onderdeel van het zadel, ook al zit eht los. Je eigne dekje kan je er evetueel tussen doen, maar het dekje met de drukverdeling ('inlages' heten de schuimrubbers in zo'n dekje) moet direct op de rug van je paard.

Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat een Cheyenne goed bij je past. Je bent gewend (zonder zadel) zonder kniewrongen te rijden, dus die mis je niet. Ik heb zelf jaren een Cheyenne gehad. Toen die versleten was, toch maar eens een Cherokee getest. Maar ik vond bij de Cherokee dat ik met mijn benen ver van mijn paard af zat, er zat naar mijn gevoel veel zadel tussen mijn benen en mijn paard. Toch maar weer een Cheyenne gekocht, en nu erg tevreden met het close-contact-gevoel.
Maar wat je zelf het fijnst vind, merk je alleen als je het getest hebt. Kost niet veel, wel heel fijn!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:43

jowien schreef:
Ik raad je aan beide zadels een weekje te testen, want het is voor iedereen anders.
Er hoort zeker een speciale pad bij, daar zitten namelijk de kussens van je zadel in, voor de drukverdeling. Het is dus echt onderdeel van het zadel, ook al zit eht los. Je eigne dekje kan je er evetueel tussen doen, maar het dekje met de drukverdeling ('inlages' heten de schuimrubbers in zo'n dekje) moet direct op de rug van je paard.

Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat een Cheyenne goed bij je past. Je bent gewend (zonder zadel) zonder kniewrongen te rijden, dus die mis je niet. Ik heb zelf jaren een Cheyenne gehad. Toen die versleten was, toch maar eens een Cherokee getest. Maar ik vond bij de Cherokee dat ik met mijn benen ver van mijn paard af zat, er zat naar mijn gevoel veel zadel tussen mijn benen en mijn paard. Toch maar weer een Cheyenne gekocht, en nu erg tevreden met het close-contact-gevoel.
Maar wat je zelf het fijnst vind, merk je alleen als je het getest hebt. Kost niet veel, wel heel fijn!

En het is toch de bedoeling er lang mee te doen, dus testen is mss idd het verstandigste :)

Gek dat ik na het nalezen van de Barefoot site niet meteen doorhad dat het dekje er echt bij moest; zal ik gewoon over gelezen hebben. Wel leuk dat ik er eventueel nog een gewoon dekje tussen kan doen (maar waarschijnlijk vind ik het te zielig voor paardlief om er nog een laagje tussen te doen :p )

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:46

Wij hebben een aantal jaren een cheyenne gehad en later verkocht.
Zowat alle BF getest en uiteindelijk toch weer bij de cheyenne uitkomen :')
Wij hebben nu een Stella op ons fjordje liggen en het zit heerlijk.
Dankzij de kniewrongen zit ik nu wat steviger en dat had ik bij de gewone cheyenne iets minder.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:49

@bhriseis, je kunt eventueel bij www.nickyskeet.nl een leuk vierkant dekje met kleurtje kopen voor boomloos, veel mensen zijn er erg tevreden over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:33

Op zich valt het verslijten van de DryTex versie heel goed mee hoor, maar bij een enkeling ontstaan er toch slijtage-plekken op het zweetblad dus daarom waarschuwen we er voor op de website. Dit probleem melden klanten zo eens op de 100 zadels, heel erg weinig dus, maar de kans bestaat dat je het krijgt.

Is blijkbaar iets dat alleen onder bepaalde omstandigheden ontstaat.

Maar sowieso is kunstleder (ALLE kunstleder) vatbaarder voor slijtage dan echt leder. Dit vooral door de wrijving van stijgbeugelriemen (of fenders) over het zadel. Door de wrijving ontstaat er warmte, en kunstleder kan dan als het ware weg gaan smelten. Heb je een erg onrustige beenligging of iets van een knoopje aan je broek ofzo dat over het zadel heen schuurt, dan kan er natuurlijk sneller slijtage ontstaan.

Er zijn ook wat mensen die kunstleder niet fijn vinden vanwege de warmte-ontwikkeling die je bij kunststof hebt. De meeste mensen merken er eigenlijk niks van maar er zijn er die zeggen zweetbillen te krijgen :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 12:15

Bedankt voor je duidelijke uitleg pmarena :)

Ik denk dan toch maar voor een lederen versie te gaan; stel nou eens voor dat net ik zweetbillen krijg :+

@ uudje: bedankt voor de link!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:36

Ja het zal je maar gebeuren :P

Gewoon Marktplaats en Bokt in de gaten houden hoor, met een 2e handsje ben je er eerder met sparen ;)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:03

Hier nog geen last van zweetbillen :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:28

Haha oke bedankt :p