[WN] Wonden door beugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Wonden door beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:30

Ik heb sinds een week nu denk ik een westernzadel voor mijn paard, alleen krijgt meneer er wonden van.. en nee niet van het zadel qua ligging want hij ligt perfect maar aan de beugels zit aan de achterkant een metalen stuk en die haalt de huid van mijn paard helemaal open. Dus nu ben ik opzoek naar een oplossing tegen dat schuren, iemand ideeën?

Ik dacht misschien een langer pad, maar dat is dan ook slechts op de gok kopen. Of anders een bontje er rond heen maken tegen het schuren. Als dat niet zou werken gaat het zadel de deur uit maar ik wil wel graag een oplossing kunnen vinden.

Niet mijn zadel maar hetzelfde idee:

Afbeelding

Van het omcirkelde krijgt hij de wonden
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 20-07-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:32

Het enige wat kan schuren bij de beugels van een western zadel is het riempje, met gesp wat de de riemen bijelkaar houdt, net boven de stijgbeugel.

Of de gesp aan de buitenkant en je hebt een probleem met je rijlaarzen.
Of de gesp naar binnen en dan Ducktape erom draaien.

Is hier op stal ook bij een paar zadels gedaan.

Met Ducktape hebben we in 1945 de oorlog mee gewonnen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 20-07-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Re: Wonden door beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:33

nieuwe beugels halen?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:38

Foto bij gevoegd

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:09

Dat is de klem die de pen van de lengte verstelling borgt.

Zo wie zo rijdt je teveel met beendruk, het is geen dressuren wat je mag doen met die soort zadels.

Het scherpe randje een beetje vijlen.

Daarnaast, draai er wat plakband omheen om de scherpe randjes af te schermen.

Ducktape.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 18:16

Ik dressuur er sowieso niet mee, paardlief reageert volledig op stem dus ik gebruik in principe geen beendruk. Maar ik zal eens vijlen en ducktape gebruiken dan, eens kijken of het inderdaad werkt :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:44

En anders een paar kleine stukjes schaap op de kop tikken en die er tegen lijmen. Zachter kun je het niet hebben :D
Overigens voor het eerst dat ik hoor dat een paard daar schuurplekken van krijgt.
Misschien een goedkoper soort, want de echte Blevins zijn altijd glad afgewerkt.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:02

Het zou best kunnen hoor, ik heb het zadel tweedehands op de kop getikt. Paardlief heeft een open schuurplek van 10 cm door de beugels..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:20

Heb je een foto van het zadel en de schuurplek.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:13

Ik heb ooit eens ook gehad dat een paard haar (dikke) buik er door open schuurde. Maar dat war bij een inrijd zadel waar de belvin buckles van ijzer waren. Later heb ik er originele op gezet, daar zit leer omheen wat het geheel zacht maakt en toen was er niets meer aan de hand.
Overigens is duckttape niet verkeerd om zulke buckles, al is het alleen maar omdat de lasnaad er van los kunnen laten. Dat kan heel erg gevaarlijk zijn weet ik uit ervaring, want dan kan je beugels zo los laten.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:45

Bij ons op stal is ook iemand die dat had... gewoon de goedkoopste oplossing... tenen er vanaf knippen en sokken er omheen. Werkt super.. ze heeft er helemaal geen last meer van..

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:26

Bij mijn verzorgpaard zitten die ijzeren dingen onderaan de beugel. Ook zit daar nog een leren band omheen die je dan aan de kany kan schuiven als je de beugels wilt verstellen. Misschien dat je er ook een lederen band om kan plaatsen. Zit wel stevig.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:52

Ik had dit ook, bij 1 kant. Daar was dat metaal iets verbogen aan een kant. Ik heb hem omgedraaid, dus dat het leer aan de binnenkant zit en het metaal aan de buitenkant. Heb ze geloof ik ook van beugel gewisseld, maar dat weet ik niet zeker.
Het valt niet eens op, paard heeft het leer tegen hem aan ipv het metaal. Prima oplossing.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:30

Geen foto's maar ik heb wel de afmetingen van mijn pad genomen:
Afbeelding
(let niet op mijn tekenkunsten)

Maar de lengte van het pad is goed zo, hij moet dus breder. Weet iemand waar ik een breder pad kan vinden? Onder het zadel zit hij ongeveer 15 cm boven de plek waar de wonden zijn,

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:34

Misschien kun je die dingen ergens los krijgen? Die van mij zijn als het ware 'ingepakt' met leer aan de achterkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:40

@Lisa_H : ik denk niet dat het de bedoeling van een pad is om die wonden te voorkomen. Je zult dan ook geen pad vinden die 75 lang en 105 breed is. Enig alternatief wat ik me kan bedenken is een Skito waar die flapjes voor een BM zadel aanzitten.
http://www.skito.net/Creek%20%20BMSS6x4.jpg

Maar zelfs bij die twijfel ik of dat breed genoeg is.

Ik denk dat je meer effect hebt als je de achterkant van de blevins bekleed met wol, vilt oid.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:55

Dit zijn de blevins; de borgers van de fendergespen (zeg maar de beugelriemgespen).
Ik heb dat ook weleens gehad bij bepaalde zadels.
Bij het ene zadel gaan de pinnen richting het paard en heb je het metalen deel aan de binnenzijde van de fender en de riem; bij andere zadels komen de pinnen vanaf het paard naar buiten, dan heb je het metalen deel aan de paardzijde zitten (in jouw geval dus).
Omdraaien heeft niet zo veel zin, want dan glijdt 'ie niet meer gemakkelijk over de 'gesp'.

Wat je kunt doen is een leren hoesje eromheen (laten) maken of een dergelijk hoesje (lusje) van bijvoorbeeld ducktape maken, eventueel met foam aan de binnenzijde, precies groot genoeg om over de gesloten blevin heen te schuiven.

Wil je een luxere variant, dan kan ik die in leer leveren.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:58

DubbelDun schreef:
Overigens voor het eerst dat ik hoor dat een paard daar schuurplekken van krijgt.

Nee hoor heb je niet goed opgelet, ik heb wel eens verteld dat ook mijn Daisy er al eens last van gehad heeft. En dat ook niet met een goedkoop flutzadeltje maar een Continental.

Het kan dus echt wel dat een blevin schuurplekken ed veroorzaakt. Mijn Conti van toen had ook geen leer om de blevin heen, werd toen nog maar zelden gedaan.
Wat FHS aangeeft is de oplossing, of zelf 2 kleine leren hoesjes maken voor om de blevin heen, of laten maken. Gewoon van dun leer.