Albion SLK of Anatomica voor een gevoelige rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SdG

Albion SLK of Anatomica voor een gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:19

Ik heb een dressuurpaard met een gevoelige rug.
Ik heb diverse goede zadel geprobeerd zoals Euroriding, een op maat gemaakte Hulsebos, WOW en nu Prestige. Ik wil graag een ander zadel omdat ik die Prestige op mijn andere paard wil gaan gebruiken. Geen van die zadels zijn mij zo goed bevallen dat ik er weer een zou willen. Ik ben dus aan het zoeken naar een fijn zadel.

Het belangrijkste is dat het voor mijn paard een comfotabel zadel is met veel schouder- en bewegingsvrijheid. Zelf heb ik ook een zacht zadel nodig (snel last van zere zitbeenknobbels).

Ik heb wat rond zitten kijken en ben geinteresseerd geraakt in twee voor mij onbekende zadelmerken nl. een

ALBION (SLK) en een ANATOMICA

Wie van jullie heeft ervaring met een van deze zadels?

benj

Re: Albion SLK of Anatomica voor een gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:22

Ik heb alle twee gehad. Albion erg fijn zadel maar ging schuiven na een half jaar. Nu heb ik een Anatomica en ben hier nu erg tevreden over. Alle twee erg fijne zadels voor zowel ruiter als paard;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:23

Anatomica is toch de opvolger van euroriding?
Die vond je niet fijn zei je.
Ik denk dat je het beste een zadelpasser kunt laten komen, die diverse merken meeneemt.
De imo fijnste merken zijn je niet bevallen, dus word het denk ik nog een lastige klus..

cantaloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:28

De anatomica vind ik er goed uitzien, weet alleen niet hoe dit zadel zit.
Ik rijd zelf met een Equestor model David de Wispelaere. Mijn paard heeft ook een gevoelige rug.
ben erg tevreden over dit zadel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:51

Ik heb tig zadels gehad en geprobeerd.
Heb nu een Anatomica Octant. En wat een heerlijk zadel.
Lag op mijn paard meteen goed. En het zit heerlijk zacht. En heeft hele fijne stevige wrongen.
Voor mijn nu nog jaarling wil ik als die onder het zadel is ook weer een Anatomica. Duurt gelukkig nog wel 3 jaar kan ik nog even sparen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:58

De anatomica is een eigen merkzadel wat inderdaad gebaseerd is op een euroriding luxor. Welke euroriding heb je erop gehad? Er zit namelijk echt een wereld van verschil tussen de luxor/titan II en de rest. Op al die andere types kan ik niet zitten/liggen niet goed op mijn paard. De Luxor en de Titan II wel. (heb de Luxor)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:01

Ik heb al jaren een Albion SLK Ultima en vind het echt een geweldig zadel!

SdG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:26

Ik heb van Euroriding destijds de Diamant gehad maar dat is inmiddels ongeveer 7 jaar geleden dus misschien zijn die ook wel verbeterd intussen. Ik vond het zelf destijds een fijn zadel alleen wilde ik een nog vriendelijker zadel voor de rug van mijn paard vandaar dat ik toen een Hulsebos op maat heb laten maken (hele foute keuze geweest, wat een rotzadel voor zijn rug!!).
Ik vind het wel moeilijk want beide merken zijn volgens mij hele goede zadels met ieder zijn eigen fanclub ;-) Ik denk dat de Anatomica voor het paard misschien de fijnste keuze is?!?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:38

Een diamant is inderdaad niet te vergelijken. En inderdaad, ik hoor bij de Luxor fanclub :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:42

De Anatomica is een heel fijn zadel maar het model moet wel bij je paard passen..
Als ik een nieuwe zadel zou kopen zou ik een op maat gemaakt zadel kopen bij http://www.zadelatelier.nl
Dan weet je iig dat het goed gaat passen

Verder heb ik mijn vraagtekens bij een gevoelige rug
Heeft je paard kissing spines of een andere aandoening?
Een gevoelige rug is eigenlijk gewoon een andere woord voor een paard met rugpijn..

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:07

Ik heb ervaring met Anatomica & een pony met hele gevoelige rug. Dit is het enige zadel waar hij minimaal op reageerde. Voor ons paard hebben wij er ook een, ook die loopt er super onder. Zeker een aanradar dus :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:09

Ik heb ze beide gehad en ik heb nu een Luc childeric. Ben nog nooit zo blij geweest met een zadel.
Mijn zusje heeft er ook 1 en haar paard heeft nog nooit zo fijn gelopen.
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt voor wol of lucht. Luc Childeric heeft foam. Ook nog eens fijn voor jezelf ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:20

Heel goede ervaringen hier met Albion.

SdG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 09:47

@unamie
Wat je zegt klinkt logisch maar is niet altijd waar. ...
Ik destijds een Hulsebos op maat laten maken, ik dacht toen ook de garantie te hebben dat het echt goed zou passen en ik op deze manier het beste voor mijn paard had gekocht. Nou niets is minder waar!!!! Wat een ellende en ruggenleed heeft dat "op maar gemaakte zadel" veroorzaakt :( Mijn paard heeft daardoor spieratrofie opgelopen op zijn rug en veel zadeldwang ontwikkeld. Hierna kon alleen een WOW zadel nog iets goed doen maar hij blijft heel gevoelig op zijn rug. Ik heb er diverse mensen bijgehaald (waaronder happy-athlete etc) maar hij kan nog steeds weinig hebben op zijn rug en ik denk dat er een bepaalt gedeelte ook wel tussen zijn oren zit (spiergeheugen).
Maar goed, ik wil nu (wederom) gewoon een zadel wat voor mijn paard zijn rug het beste is!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:00

Nu noem je wel een zadelmaker op.. :x
Daar zou ik dus nooit zelf een zadel door op maat laten maken..

Als ik zelf een zadel op maat laat maken is dat zeker weten wel bij Ninon Schutte
Het kan natuurlijk altijd mis gaan maar dat kan met met een kant en klaar zadel net zo goed

Wij hadden ook een paard met zadeldwang (heeft als 2 jarige een forse rugbandblessure opgelopen in de wei)
Een boomzadel ging niet goed, hij liet zich niet eens meer opzadelen
Met een Boomloos zadel (Barefoot :* ) heeft hij dus geen enkel probleem

Maar je wil óf een Albion óf Anatomica?
Heb je deze zadels wel al op je paard gepast ?
Kan best zijn dat ze allebei niet passen..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:03

Hier al vier jaar lang goede ervaringen met Anatomica, zowel de Orion als momenteel de Octant.
Mijn paard loopt aanzienlijk beter en met meer ruggebruik dan met mijn vorige zadel, een ER Diamant die volgens vier verschillende zadelmakers gewoon goed lag. Ik kan je een Anatomica zadel aanraden, tegenwoordig zijn er 4 verschillende dressuurmodellen dus keuze zat voor jezelf. :) Het belangrijkste blijft natuurlijk dat het zadel op het paard past.

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:08

Hallo

Ik heb zelf een anatomica zadel, , nu heb ik dit zadel na laten kijken, blijkt dat het middelpunt van deze zadels veel te veel naar achter te liggen, het drukt te veel op de lendenwervels.Wel eens van mc rider gehoord, zij geven dit advies, de meeste zadels zijn te lang volgens hun. En dan is mijn paard nog wel 177 hoog en langgelijnd, ik stond er dus van te kijken, dat dit zadel achter de wervellijn lag die hij had getekend op het paard. Ik heb het wel zelf kunnen zien, maar mijn ander paard is 1.60 kortere rug en daar vind ik dat er nog een heel stuk rug komt achter het zadel. Moet ik dan toch die mc rider gaan passen?

gr conny