Leren zadel met verwisselbare boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Leren zadel met verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:55

Ik ben opzoek naar een nieuw zadel
Maar ik loop tegen t feit aan dat ik op een fokkerij rij en dus die paarden uiteindelijk verkocht gaan worden
Nu dacht ik ik koop gewoon een zadel (ja ik ga volgende week naar een zadelmaker)
Maar is het niet veel makkelijker om een verwisselbare boom te hebben
Als ik dan een ander paard te rijden heb en het zadel is te smal of te breed dat ik m kan veranderen (ja ik laat dan uiteraard er ook weer naar kijken of die dan goed ligt)
Nu heb ik een knightrider neptunus op het oog maar dat is kunststof
Ik twijfel toch een beetje is dat niet te glad eigenlijk wil ik leer hebben
Maar zijn er ook leren zadels met een verwisselbare boom (had er een gezien bij interhippique volgens mij maar dat weet ik niet meer zeker)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:58

Kunststof zit je 'vaster' op dan leer, tenminste ik wel.

Bates heeft verwisselbare boom, Anky meen ik me te herinneren ook.

Interhippique zal ik niet adviseren (gebruik zoekfunctie maar eens )

corientjuhh

Re: Leren zadel met verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 17:00

Kleine aanvulling mijn budget is niet heel groot
350 max 400
Ik zal eens kijken naar die zadels :)
Ik heb trouwens wel een rijbroek met een soort leren zit (hoe heet dat ook maar weer :') )

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:12

Misschien kijken naar een 2e hands Wintec? :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:19

Dat is suede toch

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:20

Kunstof, of nouja, ligt aan het model, maar vaak zijn die 2e hands redelijk goedkoop en met verwisselbare boom, als je dan ook nog een wintec met Cair systeem pakt, kun je de kussens makkelijker aanpassen (er zit dan lucht in de kussens)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:28

Thorowgood (kunststof) en Kent & Masters hebben ook een verwisselbare voorboom. Als je een rijbroek met lederen zit hebt, dan raad ik je een zadel met suede zitting af, dat is wel heel erg stroef samen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:25

Kent en masters zijn leer en hebben verwisselbare boom maar de nieuwe wintecs zijn ook erg fijn en binnen jouw budget ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:30

Wintec, Thorowgood maar beide zijn kunststof.
Bates, Kent en Masters, beide leer. Maar duurder dan jou budget van 400 euro, tenminste nieuw.

Een ander zadel, leer, en ipv een verwisselbare boom een verstelbare boom, de Deuber Maxima. Alleen ook die is dik boven je budget.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:03

ihp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:20

corientjuhh schreef:
Ik ben opzoek naar een nieuw zadel

Maar zijn er ook leren zadels met een verwisselbare boom (had er een gezien bij interhippique volgens mij maar dat weet ik niet meer zeker)

Nee, dat was niet bij Interhippique
Er zijn bij Interhippique wel verschillende merken leren zadels met verwisselbare boom verkrijgbaar bijvoorbeeld Kent&Masters, Bates, Rider Pro, Henri de Rivel, Thorrowgood T8 [ combinatie leer en kunststof]
Maar deze zadels vallen jammer genoeg niet binnen het budget van 400 euro ;(

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:55

Met jou budget zou ik kijken naar een 2e hands, vooral als je leer wilt.
Al je een leer zadel met een verwisselbare/verstelbare boom wilt heb je wel genoeg keuze:
Ainsley, Anky, Busse, WOW, Bates, Fairfax, Kent&masters, Deuber, Equestor, Rider Pro, Pessoa, Ruz Diaz, Kieffer Genf(half leer half kunstof) en waarschijnlijk vergeet ik er nog genoeg :)
Maar wel allemaal in een prijsklasse die ver boven jou budget gaan...(nieuw in ieder geval)

Ainsley, Bates, Fairfax, Equestor, Kieffer Genf en Kent&master zijn wellicht wel nog net te vinden maar dan 2e hands.

Als je geen probleem hebt met kunstof dan zou ik toch ook echt kijken naar de wintec of de thorowgood. Goede zadels voor een prijs die wel in je budget valt.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:50

nieuw, 2e hands, 3e hands, 4e hands dat maakt mij geen donder uit als het nog maar redelijk netjes eruit ziet :) ik ga eens even zoeken

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:52

Thorowgood T6 en T8's :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:56

Voor een kleiner budget: Kent en Masters of Bates. Dat zijn de tegengewichten van de kunststof Thorrowgood en Wintec respectievelijk. Voor hoger budget ben ik zeer te spreken over Deuber en partner.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:18

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:32

corientjuhh schreef:
http://www.paardenzo.nl/index.php?route ... uct_id=109
Had dit zadel gevonden is dat een.goed zadel??

Dat is de wintec 500 opzich een prima ding maar dat is dus wel kunstof. Of je dat wel of toch niet prettig gaat vinden kan ik je niet vertellen. Persoonlijk kan ik op een wintec pro of isabell niet rijden door het equisuede, dat is helemaal stroef. Maar dat is mijn persoonlijke mening, er zijn er genoeg die niets anders willen.

Ik kan je maar een ding echt aanraden, ga passen en rijden om het zo gewoon zelf te voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:08

Die van je link ziet er op de foto heel leuk uit in ieder geval :)

Er zijn al wat merken van leren zadels genoemd. Kunstleder hoeft op zich niet gladder te zijn hoor, is echt een kwestie van proberen. Kunstleder heeft voordelen en nadelen. De lagere prijs, lager gewicht, makkelijk onderhoud zijn duidelijke voordelen. Nadelen kunnen zijn dat sommige mensen het wat zweteriger aan vinden voelen en dat het soms toch wat sneller kan slijten, maar dit is lang niet altijd het geval.

Let wel: een verwisselbare boom bestaat eigenlijk niet. Het gaat puur om het kopijzer dat je kunt verwisselen, de rest van de boom blijft precies hetzelfde qua vorm en zal dus niet op alle rugvormen passen.

Passen de boom en kussens qua rondingen goed op de rug van een paard, dan is het leuk als je het kopijzer kunt vervangen als de schoftbreedte / hoogte van het dier verandert, maar verwacht niet dat je het op elk paard kunt gebruiken want dat gaat helaas niet :)

Er zijn wel wat zadels waarbij je de hele boom kunt vervangen, zoals een WoW zadel, maar qua prijs is dat niet echt heel voordelig :)