Een vraagje ! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Een vraagje ! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:20

Mijn lease paardje heeft een bitloos hoofdstel die ik nu volledig wil gebruiken (Ja dit mag voor dat je vraagt :) ) Maar de eingeraares heeft hem gebruikt in de zee en is het heel stug en hard en zit er roest op ik ga het morgen schoon maken en dik invetten maar is er misschien iets om de roest af te krijgen ??

Zo niet is het geen probleem ik gebruik hem toch en als ie stuk gaat kopen ik en de eingeraares samen een nieuwe :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:23

Ik weet niet zeker of het werkt maar misschien zou je iets kunnen proberen met cola.
Dat je de verroeste delen (de gespen lijkt mij?) met een doekje en cola schoon maakt.
Dit werkt namelijk ook om vieze muntjes schoon te maken.

HeavensDevil

Re: Een vraagje ! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:25

Oehh dat zal ik is proberen en ja de gespen :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:31

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:15

Citroen. Gewoon een citroen kopen/pakken, sap eruit knijpen in en bakje en met een doekje eroverheen wrijven of eventjes laten weken. Zal niet het leer erin dopen weet niet of dat goed is.

Om het leer soepel te maken kan je het hoofdstel ook een nacht of paar uur in een bak zonnenbloem olie laten weken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:18

Als je het hoofdstel gaat vetten zou ik het sowieso niet bij 1 xtje laten. Doe het een paar x en dan echt een dikke laag vet. In laten trekken en dan oppoetsen en 2 dagen erna weer. En inderdaad voor de roest cola of citroensap gebruiken. Let er alleen wel op dat je hierbij niet te zeer aan het leer gaat zitten :)

Succes !

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:52

Bedankt allemaal en ja ik was ook van plan om meerdere keren in te vetten :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:32

1997suus schreef:
Om het leer soepel te maken kan je het hoofdstel ook een nacht of paar uur in een bak zonnenbloem olie laten weken.

Nooit doen. Dat is echt slecht voor de stiksels. :)
En ook voor het leer: het zuigt zoveel olie op dat de vezels van het leer uitelkaar geduwd worden en daardoor hun sterkte verliezen. Liever gewoon schoonmaken met zadelzeep en dan invetten. Eventueel een keer herhalen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:01

HippoLogic schreef:
1997suus schreef:

Nooit doen. Dat is echt slecht voor de stiksels. :)
En ook voor het leer: het zuigt zoveel olie op dat de vezels van het leer uitelkaar geduwd worden en daardoor hun sterkte verliezen. Liever gewoon schoonmaken met zadelzeep en dan invetten. Eventueel een keer herhalen.

Ik heb het vaak gedaan en me hoofdstel ziet er als nieuw uit! Geen problemen mee gehad. Was ook een stug hoofdstel. :)