Ik heb mijn inmiddels 4 jarige net onder het zadel. We hebben inmiddels 10 ritjes achter de rug hij is hij super braaf! het enige wat ik merk is dat hij vrij onrustig is op het bit. Ik ben met longe werk begonnen met een RVS dubbelgebroken bustrens (rond middenstukje). hij vond het heerlijk, lekker sabbelen en kauwen, beet ook echt naar het bit als ik het hoofdstel indeed. Hij is afgelopen januari behandeld aan zijn gebit, had flinke haken die netjes zijn behandeld.
Met rijden had hij tijdens de eerste ritjes erg moeite met het sturen, en was hij heel druk met zijn hoofd. Dus ben ik overgestapt naar een enkel gebroken kneveltrens. Dat leek hij veel prettiger te vinden, was ook iets dunner dat de bustrens dus hier heerlijk mee gereden. Helaas heeft hij besloten dat hij het nu helemaal niet meer wilt.. het hoofdstel indoen is echt een strijd (er is tussendoor niets gebeurd, hij komt alleen bij mij in handen). Zowel aan de longe als onder het zadel bied hij tegenstand. Ik twijfel dus heel erg of ik wederom moet overstappen qua bit en waarnaar dan? wellicht ander materiaal ? Ik zie vaak de termen augitaan en auregaan voorbij komen, maar geen idee hoe het werkt. Ik weet dat hogere consentratie koper het bit een zoete smaak geeft.. maar het onderling verschil weet ik niet.. Ik ben wel van plan om zijn gebit wederom te laten controleren, maar om dat 7 maanden na dato al te doen?
Misschien gewoon weer terug de dubbelgebroken bustrens indoen en kijken hoe dat werkt? Tevens is het verstandig om ieder half jaar tot een jaar het gebit na te laten kijken, zeker bij jonge paarden.
byjou1983
Geplaatst: 18-07-12 12:33
Zou eerst zijn gebit nog eens laten controleren.wellicht heeft hij een wofstandje of iets anders waar hij last van heeft. Suc6 alvast.
tanjaatjuhh
Geplaatst: 18-07-12 12:44
met 4 jaar worden kiezen gewisseld gun hem even rust.