Flexibele beugels voor pijn in knieen, welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knottje

Flexibele beugels voor pijn in knieen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:20

Allereerst ben ik mij ervan bewust dat er al vergelijkbare topics zijn over knie/enkel of rug problemen waar flexibele beugels als oplossing worden geopperd, maar deze zijn gedateerd en echt antwoord op mijn vragen kon ik er niet vinden.

Vanwege vele problemen met mijn knieen, en voornamelijk pijn bij het buigen, ben ik na het lezen van tips in oudere topics, en het proberen van de beugels van een kennis opzoek naar flexibele beugels. Het aanbod is alleen groot, en vaak is het niet duidelijk of ze voor mijn probleem ook zouden helpen. Mijn budget is niet zo groot, en ik wil ze op korte termijn aanschaffen. Ik heb de volgende op het oog:

HKM beugel, €39,95
http://www.nickyskeet.nl/HKM-Veiligheids-beugels-RVS-12cm

Hb beugel, €35
http://www.ruitersportbenjamins.nl/veiligheidsbeugel-1.html

QHP, €44,95 (nu met 19% korting)
http://www.ej.nl/products/10000007/1110026/BEUGELS+QHP+KUNSTSTOF+FLEX

afbeeldingen plaatsen lukt mij helaas niet..

Ik twijfel vooral over de functie. Het zijn vooral veiligheidsbeugels, maar voor mij is de werking voor mijn knieen het belangrijkst. Wie heeft er ervaring met een van deze (of natuurlijk allemaal) of andere, en welke zouden jullie mij aanraden?

GPG's en dergelijke hoeven niet genoemd te worden, deze liggen helaas buiten mijn budget

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:48

Ik heb voor mijn (door blessure) zwakke knie de veiligheidsbeugels van sprenger, je betaalt wel meer maar het comfort is heel hoog
en de kwaliteit is super, als ik jou was zou ik nog even een maandje doorsparen en zoeken op marktplaats voor een 2e hands paar
http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 020-05.jpg

die van qhp zijn heel stug dus die raadt ik je af voor je knieen, de rest en die van sprenger zijn vele malen soepeler

belle_boef

Re: Flexibele beugels voor pijn in knieen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:52

Ook die van sprenger kan ik je aanraden. Heb ze net 2e hands aangeschaft via marktplaats. Heb ze eerst uitgeprobeerd. Die namaak wilde ik niet hebben, das vaak toch minder/anders.

Mocht je ze niet 2e hands kunnen vinden kan ik je het Gareel aanraden om ze aan te schaffen, scheelt aanzienlijk in de prijs ivm. andere winkels.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:56

De bow balance van sprenger, iets duurder maar echt super kwaliteit en gaan heel lang mee. Als ik nu met gewone beugels rijd vind ik dat zo irritant en heb ik sneller last van mijn knieën, rug.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:57

Ik heb enkel gister voor nood even met mijn oude beugels gereden. Daarvoor 4 dagen met geleende sprenger beugels. Ik mag het vandaag bekopen met hele zere knieën.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:02

Ik heb ze vooral voor mijn enkels, maar ik heb beugels waar alleen het zoolgedeelte van kantelt. Geen veiligheidsbeugel dus. Ze waren toen niet duur, maar geen idee meer wat ze gekost hebben. Voor mij werkt het super voor mijn gewrichten.

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:03

Odetje92 schreef:
die van qhp zijn heel stug dus die raadt ik je af voor je knieen, de rest en die van sprenger zijn vele malen soepeler

Goed om te horen, dan kan die sowieso weggestreept worden. Als ik zo brutaal mag zijn, weet je dat uit eigen ervaring of in de winkel gevoeld?

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:05

Maartje_M schreef:
Ik heb ze vooral voor mijn enkels, maar ik heb beugels waar alleen het zoolgedeelte van kantelt. Geen veiligheidsbeugel dus. Ze waren toen niet duur, maar geen idee meer wat ze gekost hebben. Voor mij werkt het super voor mijn gewrichten.

Welke gebruik jij als ik vragen mag?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:13

Volgens mij zijn ze van Imperial Riding (zal vanavond eens checken) maar kan ze op hun eigen site al niet meer vinden... Het deel waar je je voet op hebt, kantelt een beetje naar achter, waardoor je als je je hak uitdrukt dus je voet op een recht stukje hebt in plaats van op het randje van de beugel (heel overdreven, maar je snapt me). Daardoor heb je meer steun en dus minder druk op je gewrichten.
Vraag anders eens gewoon bij de ruitersport bij jou in de buurt of ze ze hebben, kun je eens kijken.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:17

Knottje schreef:
Odetje92 schreef:

Goed om te horen, dan kan die sowieso weggestreept worden. Als ik zo brutaal mag zijn, weet je dat uit eigen ervaring of in de winkel gevoeld?

ik heb ze zelf in handen gehad, en zeker in vergelijking met mijn sprengers vind ik ze stug

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:22

>;) gedateerde topics valt wel mee hoor... waren er twee afgelopen week.

Maar sprenger Bow Balance kan ik zeker aanraden. En ook ik heb voor de dure variant gekozen omdat vergelijkbare goedkopere zo stug zijn. Officieel zijn de sprengers geen veiligeheidsbeugels, maar door het flexibele is de kans dat je er in blijft haken wel een stuk kleiner dan bij gewone beugels. Ik heb na veel wikken en wegen mijn veiligheidsbeugels dus maar ingeruild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:30

En wat denk je van endurance beugels?
Zoals de Flexride, of easyride?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:32

Ik denk dat je als je echt last van je knieën hebt inderdaad voor de beugels van Sprenger moet gaan, die heeft meerdere 'scharnierpunten' en de goedkopere versies hebben vaak maar 1 'scharnierpunt' en buigen dus minder goed. Voor mij hielp dat al genoeg (pijn in mijn voeten met normale beugels) dus ik had geluk bij roeke.nl hebben ze die voor 27,50. Ik denk dat je met je knieën toch bij de Sprenger beugels uitkomt..

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:52

Loetie84 schreef:
>;) gedateerde topics valt wel mee hoor... waren er twee afgelopen week.

Maar sprenger Bow Balance kan ik zeker aanraden. En ook ik heb voor de dure variant gekozen omdat vergelijkbare goedkopere zo stug zijn. Officieel zijn de sprengers geen veiligeheidsbeugels, maar door het flexibele is de kans dat je er in blijft haken wel een stuk kleiner dan bij gewone beugels. Ik heb na veel wikken en wegen mijn veiligheidsbeugels dus maar ingeruild.

Dan heb ik daar dan denk ik overheen gelezen, sorry.

Dankje wel voor je toelichting

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:52

Ik zou gaan voor de sprenger bow balance. Ik had altijd veel last van mijn knieen tijdens het rijden - ik kon niet normaal meer lichtrijden. Ik heb toen de sprenger bow balance aangeschaft om het grotere voetgedeelte en uiteraard omdat ze goed meebewegen. Het kost wat maar ik heb nooit spijt gehad dat ik deze aangeschaft heb.

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:59

Tot nu toe: Bedankt iedereen voor zijn ervaringen!

Ik ben alleen op zoek naar een snel en betaalbaarder alternatief. De sprenger Bow Balance zal ik zeker in mijn achterhoofd houden voor de toekomst, maar zoals eerder vermeld ligt dat momenteel helaas wat buiten mijn budget. Ik zal met de beugels niet vaker dan 5x in de week rijden en ben dus opzoek naar een vervanging van mijn huidige stugge beugels naar een oplossing die prettig is voor mijn knieen. Nogmaals toch iedereen bedankt voor de reacties!

Is er niemand die ervaring heeft met de in beginpost genoemde beugels, of andere binnen een budget (onder de 80), behalve over de qhp beugels?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:07

Ik heb deze:
Afbeelding
van BR (onder ander bij Agradi te koop).
Zijn wel stugger dan Sprengers (ik leen ze momenteel van een niet rijdende vriendin), dus ik weet het verschil. Overigens rij ik alleen met mijn dressuurzadel met deze beugels.
Is het niet een mogelijkheid om beugels wat langer te doen? Zit je niet te kort in je zadel?

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 20:10

Te kort zit ik zeker niet. Mijn knieen zijn niet alleen bij het rijden een probleem en ben ervoor ook in behandeling maar bedacht het gebruik van andere beugels voor een hopelijk verbetering of in ieder geval vermindering van de pijn bij het rijden. Ik wil ze ook graag bij springen gebruiken.

Dankje wel voor je reactie, zijn deze van Br wel flexibel, maar niet te instabiel? (mijn enkels zijn namelijk ook niet heel sterk :')

Edit: wat een gave paarden heb/had je zeg _/-\o_

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 14:01

Ik weet niet of ik te ongeduldig ben, maar verder niemand ervaringen, tips of aanraders?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:03

De sprenger staan met regelmaat 2ehands te koop. Zo gisteren nog op de boktmarkt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:08

Hoi hoi, ik heb even gekeken, maar ik rijd dus al jaren met Flexride beugels. Misschien niet DE meest charmante van de lijst, maar ik ben er zielsgelukkig mee.

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... rt_38.html

Hopen dat de link het wil doen, het is maar een willekeurig plaatje wat ik heb opgezocht voor je. Ik had ook flink last van mijn knieën, vooral als ik langer naar buiten ging, maar nu echt nooit meer. Ik vind het nadeel van de sprengers enzo dat ze soort van bouncen, en dat vind ik zelf niet prettig. Als ik nu zo de prijs zie bij de beugel pas ie ook nog in je budget.

Knottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 14:12

@Elpharo Dankje wel, in principe lijken ze nog wel mee te vallen, maar ik ben een beetje bang dat ze met springen (en misschien bij het dressuren ook wel) een beetje te 'grof' zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat is dus ook een klein beetje mijn zorg bij Sprenger, de scharniering naar 4 kanen dat dit de instabiel en te weinig steun geeft.. Misschien zijn stuggere dan nog niet eens zo'n gek idee..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:18

Knottje schreef:
@Elpharo Dankje wel, in principe lijken ze nog wel mee te vallen, maar ik ben een beetje bang dat ze met springen (en misschien bij het dressuren ook wel) een beetje te 'grof' zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat is dus ook een klein beetje mijn zorg bij Sprenger, de scharniering naar 4 kanen dat dit de instabiel en te weinig steun geeft.. Misschien zijn stuggere dan nog niet eens zo'n gek idee..

Kun je ze niet een keer van iemand proberen? Instabiel valt namelijk reuze mee. Ik heb ook van die gummie-enkels, en heb er geen last van. Heb het juist van de week een keer gehad bij het rijden met mijn normale beugels ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:49

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:47

Knottje- hihi, ik kan me voorstellen dat je ze wat grof vindt. Mij kan het niet zo veel schelen, maar da's voor iedereen zijn/haar eigen smaak inderdaad. Als je er ook wedstrijden mee rijdt, dan is het wel een probleem denk ik ja. Wat ik er oa prettig aan vind is juist het brede aan de onderzijde, waardoor je meer raakvlak hebt en dus meer steun voor je hele been. Waardoor je stiekem ook je beugels minder snel kwijt raakt, wat bijv met springen weer fijn kan zijn...haha. Toen ik dan wel een keer een dressurwedstrijd wilde rijden, moest ik echt even wennen aan gewone beugels, wat een rare dingen ;)
Succes met je zoektocht...ik zou denk ik met de stuggere dan Sprenger toch weer bang zijn dat ze net te weinig meegeven.

Oh ja, volgens mij is er in ieder geval 1 toko in Nederland waar je de flexride mag proberen voor een bepaalde tijd, mocht je willen, dan kan je ze van dichtbij bekijken... :)