Tekna zadel, ervaringen? (of andere brede/cob zadels)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Tekna zadel, ervaringen? (of andere brede/cob zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 14:01

Heeft er iemand meer ervaringen met de Tekna zadels?

Of hebben er mensen meer tips van merken inzake cob type zadels c.q. meduim/wijde boom?

Ik heb een 3 jarige tinkermerrie en ben ik nu wat zadelmak aan het maken dmv een boomloos zadel die ik nog had liggen. Alleen nu twijfel ik of ik haar toch niet verder wil gaan beleren met een boomzadel. Echter omdat ik, straks als ze volledig is ingereden en wat spiertjes heeft, echt een duurder aangepast zadel wil kopen, is het nu de bedoeling het budget wat lager te houden. En 2e hands sta ik dus ook voor open.

Misschien hebben er mensen nog typs qua merken zadels of wat de ervaringen met Tekna zadels zijn.

Ik heb inmiddels al wel behoorlijk wat merken bekeken, maar vaak helaas nog wat aan de hoge kant qua prijs.

Mallow

Re: Tekna zadel, ervaringen? (of andere brede/cob zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:26

Ik heb een Tekna zadel gehad om te passen, was er direct verliefd op! Dacht dat dat wel zou passen aangezien de boom aan te passen is.
Ik heb er een SFC erkend zadelpasser bij laten komen welke mij vertelde dat de ronding die in de kussens van de tekna zadels over het algemeen niet geschikt zijn voor paarden met een platte rug of weinig bolling in de rug.. Ze zou de breedte aan de voorkant wel passend kunnen maken maar het zadel zou blijven schuiven op Clover dr rug. Dus helaas pindakaas werd dat 'm niet..
Ik heb nu een kent en master zadel aangeschaft, ook met een verstelbare boom maar wel iets boven de 'tekna-prijsklasse'. Hij is eventueel te koop :)
Zelf heb ik gewoon een wintecje gebruikt om mee in te rijden. Ik denk dat de kwaliteit van wintec en tekna redelijk te vergelijken is. Enige pluspunt aan Tekna is dat deze een leatherlook heeft waardoor die iets mooier oogt, maar dat is een kwestie van smaak ;) Daarnaast is wintec wat makkelijker aan te passen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:36

Thnx voor je bericht.
Je geeft aan dat Tekna minder geschikt is voor platte rug en minder bolling. Bedoel je daar de holling van de rug mee?
Had clover idd een rechte rug (voor tinker begrippen)?
Op Stafanja had ik idd een keer een wintect gepast, maar ivm juist die holling in de rug paste de wintec niet, aangezien deze dus rechter loopt :-) Bij Mona nog niet geprobeerd. Daar zal ik as week eens de wintec van stalgenoot op leggen.
Waarom verkoop je je Kent? Heb je foto en VP?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:44

Ik vind de kwaliteit van de Tekna echt vele malen beter dan de wintec!
Wintec heb je ook vaak dat suede spul opzitten wat enorm snel slijt. De Tekna gebruik ik meerdere malen per week, heb hem nu een half jaar en er zit werkelijk nog geen krasje oid op.

Ik heb ook een wintec 2000. Maar die ging echt snel slijten, zit minder diep dan de Tekna en ligt minder fijn.

Mella heeft iets een holling in haar rug, om het zo te noemen, ze is iets overbouwd. De Tekna ligt op haar super. Alleen heeft ze snel last van vetophopingen op haar schouders wat het soms lastig maakt maar hij ligt verder fijn.

Noedel heeft gewoon een nette rechte rug, en daar past ie ook goed op :j

Ik heb Noedel zadelmak gemaakt met de wintec. Puur omdat dat zadel al wat ouder is dus mocht er wat gebeuren is het nog niet zo'n ramp. En omdat de boom te vervangen was.
Voor het zadelmak maken zou ik een ouder zadeltje aanraden. Daarom heb ik ook de Tekna pas gekocht toen hij ruim 8/9 maand onder het zadel was.

Ik heb de wintec nog liggen, is een 2000 pro. Goed gebruikt maar nog helemaal heel. Mocht je daar interesse in hebben :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:47

CP112 thnx voor je bericht.

Heb je foto's en vraagprijs van de Wintec?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:48

Hoe dat met andere tinkers zit kan ik weinig over zeggen natuurlijk, iedere rug is anders.. Clover d'r rug is plat en redelijk 'breed'. Echt gewoon een stoeltjes dus zeg maar.
Met het zadel wat ik nu heb moet ik ook altijd opstappen met krukje omdat het anders toch wat gaat schuiven, dat is nou eenmaal het nadeel van een paard met platte rug.
Wintec heb ik zelf dan wel goede ervaringen mee. Ik had zelf een pro 2000 met plattere en terug gesneden kussens. Hierdoor had die een stuk meer grip op de rug. Toen kon ik nog wel opstappen zonder krukje, ze krijgt gewoon teveel spieren :D

M'n kent verkoop ik alleen voor een hele mooie prijs omdat ik richting western ga :)

Grappig Chantal, ik heb juist het tegenover gestelde aan ervaring.. De Tekna die ik leende had wat krasjes waardoor de eerste 'beschermlaag' van het plastic/nepleer losliet en dit een duidelijk kleurverschil gaf.
De wintec gaat inderdaad iets sneller rafelen bij de het suede en geeft soms wat kleurverschil. Maar ik denk dat je dat soort dingen bij kunststofzadels altijd wel zou houden :j

* Probeer daar trouwens geen Tekna mee af te kraken, vind het nog steeds een fantastisch fijn zadel.
Ik denk ook dat je zowel tekna als wintec prima zou kunnen gebruiken als zadel om mee in te rijden en je er uiteindelijk wel verstandig aan doet om een zadelpasser bij te halen. Misschien past Mona de Tekna wel gewoon heel goed :j
Enige nadeel is dat Tekna nog redelijk nieuw is en weinig 2e hands te vinden.. Of je moet echt goed zoeken / geluk hebben. De wintec is uiteraard meer te vinden :)
Laatst bijgewerkt door Mallow op 17-07-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:52

Ik ben nu ook niet bepaald erg zuinig op mn Tekna, heb hem laatst voor het eerst eens schoongemaakt met zadelzeep. verder af en toe een doekje erover.
Nu met dit weer is de bak echt abgger dus hij zit er vaak helemaal onder. Ziet er nog steeds top uit :j

Hoe ze er een kras op krijgt??? :+ haha, ik krijg het niet voor elkaar. Ben zelfs al eens een paar keer per ongeluk met mn spoor over de zitting gegaan (ik ben niet zo lenig :')) en zie er nog niks van.

Mn Wintecje mag voor 200 euro weg. Met een zwart (of rode? ik weet hjet zo ff niet meer, was medium iig) en een blauwe boom (breed).
Ik moet ergens nog een boom hebben, ik meen dat ik zwart, rood en blauw heb. Medium-medium/breed-breed. Maar dan moet ik even goed zoeken.
Met beugels en riemen ook.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:56

Ja hoe dat gebeurd is weet ik uiteraard ook niet, was niet mijn zadel :P

Wintec bomen zijn trouwens ook passend naar je paard te verstellen. Bij mij zat er een rode in, maar deze is aangepast naar m'n paard. Enige nadeel daaraan is dat je geen boom meer in een originele maat hebt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:57

Een vriendin van mij heeft dat ook, ook een rode die naar een brede gemaakt is. Ik heb dat niet, heb ze zelf gekocht dus zijn nog origineel :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:02

CP112, deze paste ook gewoon goed op je tinkers?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:07

Ja, lag, en ligt nog steeds, prima op Noedel :j Mella lag ie ook wel op maar in die tijd dat ik dat zadel nog gebruikte had ze echt flinke vetbulten op haar schouders waardoor het daar wat krap was.
Maar mella is flink wat breder dan jou Mona :+ haha. Dus dat zal ze niet snel hebben.

Heb je niet iemand in de buurt die een zelfde zadel heeft dat je die kan passen? Moet je natuurlijk ook net de goede boom hebben weer...

Vriendin van mij heeft exact hetzelfde zadel op een flinke fries liggen. Ligt ook prima :j

Oh bedenk mij net, die heeft mijn blauwe boom :P Die moet ik dan ff terug vragen :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:14

Heb je ook foto's?! Ik heb namelijk zeker intresse.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:17

uuuuuuuuhhhh, alleen dat ik erop zit _O- hahaha. Ik zal straks even voor je maken :j

Afbeelding

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:19

Jeeej, dank je wel.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:26

ahh dat is hetzelfde zadel als ik heb gehad inderdaad! :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:31

Zit je er een beetje vast in?

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:40

Ik heb een Tekna veelzijdigheidzadel voor, mijn nu inmiddels verkochte, fjord. Ik vind het een erg fijn zadel.
Goede kwaliteit en gemakkelijk in onderhoud. Niet zwaar en mooi kort. Deze is te koop. Stuur mij maar een PB'tje bij interesse ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:57

Met Tekna heb ik geen ervaring, maar ik heb een Thorowgood dressuurzadel voor mijn tinker en daar ben ik erg tevreden over. De voorboom is te verwisselen en ze hebben een model voor de ronde, brede paarden (cob model).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:59

Ik heb ervaring met Tekna, Thorowgood en Wintec. Tekna vind ik niet lekker zitten en ben zeer ontevreden over Thorowgood, vreselijk slecht zadel :n Vervormde letterlijk na een tijd en zat slap. Dan zou ik toch voor een Wintec gaan!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:11

Thorowgood heb ik ook gehad, super fijne zadels, ik had wel de kunststof versie. Dus niet de Kent & Masters (leren thorowgood versies).

Ik heb fototjes voor je gemaakt. Had hem even snel afgeborsteld want hij lag alweer eventjes stof te vangen :o. Zal ze zo even uploaden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:28

Wintec en thorowgood paste niet op mijn tinker.
Ook de wintec wide niet.
Heb gereden met een barefoot maar mijn heupen vonden dat geen goed plan.
Ik heb toen een massimo gekocht en dat bevalt super.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:56

Bij deze de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Lederen singelstoten :j
Afbeelding

En nog even mn Tekna om te laten zien hoe die er nu na een half jaar intensief gebruik uitziet (zitten wat moddervlekken op want had hem niet schoongemaakt :+ :=)
Afbeelding

Afbeelding

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:08

De bruine Tekna van hierboven <3

Ik ben ook benieuwd hoe hij op haflingers ligt :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:14

Bij mij ligt hij op deze buffel. Met een medium/wijde boom. Ik vind het een fijn dressuurzadel en ligt goed. Alleen echt heel erg ronde paarden zonder schoft zal hij niet zo goed op liggen denk ik... Maar misschien met een bredere boom wel, maar dat weet ik niet.

BIj mij ligt hij op deze buffel.
Afbeelding

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:18

En dan nog een vraagje, bij welke zadelmaker/passer/winkel hebben jullie hem gekocht?