Trekker zadel, alleen zweetplekken achterop rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Trekker zadel, alleen zweetplekken achterop rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:32

Voor mijn Zweedse trekpaardje (pony) heb ik een Trekker Luxus. Dit is een semiboomloos zadel, flexibel zadel. Hij heeft na het rijden alleen zweetplekken aan de achterkant van het zadel, de laatste 15-20 cm van het zadel. Dit betekent toch dat de drukverdeling niet goed is? Het zadel heeft wel een soort van rugleuning (ik weet niet hoe ik dit moet noemen) waar je niet op kunt zitten. En waar je beter ook niet tegenaan kan komen met je billen want het veroorzaakt een hefboomwerking. Kan het zijn dat hij daar zweet heeft omdat er daar geen druk komt? Of zal ik toch perongeluk tegen dat ding aankomen waardoor daar meer druk op de kussens komt?

meggiemeg

Re: Trekker zadel, alleen zweetplekken achterop rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:33

Je geeft zelf het antwoord al, de drukverdeling is niet goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:36

Die rugleuning heet de cantle volgens mij. Als je erop zit kun je dan nog wel je vingers tussen zadel en schoft in krijgen? Ik heb zelf een trekker classic, maar herken dit niet. Mijn paard zweet gelijkmatig onder het zadel. en hoe bedoel je hefboomwerking als je op de cantle komt? Heb je ook foto van hoe het ligt met en zonder ruiter en erna?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:41

Ja, cantle heet het inderdaad. Nou, als je die naar achteren drukt dan voel je onder het kussen dat het kussen in de rug drukt. Dit is ook wel logisch als je bedenkt dat er geen boom in het zadel zit. Vind het een beetje onhandig gemaakt. Ik kan met gemak mijn vingers tussen zadel en schoft in krijgen. Ik vind het eerlijk gezegd wel lastig om het zadel goed af te stellen. Ik twijfel altijd of hij wel goed ligt....

Afbeelding

Dit is een foto van toen de passer erbij was. Ik heb het toen ook wel tegen hem gezegd maar hij zei dat het normaal was. Toch maak ik mij er zorgen om. Ik zal even een recente foto met mij erop zoeken. Helaas heb ik geen foto van de zweetplekken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:45

Weet niet welke passer jij had, maar heb de mijne even op dit topic geattendeerd. Hopelijk kan zij je wat meer erover vertellen of het klopt of niet. Zadel lijkt op de foto goed te liggen...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:53

Ja, hier was net de passer geweest. Ik heb het zadel van buitenzinnig. Hier een foto met de passer erbij:

Afbeelding

En hier van vorige week:

Afbeelding

Gisteren heb ik het zadel weer een stuk breder gedraaid. Ik dacht nl. door de zweetplekken dat hij misschien te smal zou zijn ingesteld. Maar de zweetplekken waren daarna hetzelfde, dus weer aan de achterkant. Ik heb ook mijn beugels op de voorste stand gedaan. Daarvoor zaten ze op de achterste.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:54

Op de onderste foto... Zit je daar of is het en sta moment?

Ik heb zelf een ehm dikkere kont en vul dus de hele zitting zeg maar. Kan me voorstellen als dit een zitmoment is dat jij achter dus geen druk uitoefend en hij daar dus meer zweet. Vandaar de vraag.

BZ is ook mijn passer inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 16-07-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:55

Stamoment ;)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:57

Hier zit ik

Afbeelding

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:58

Ik weet niet welke inch dit zadel is, maar wanneer het iets te klein zou zijn voor de ruiter, zit die iets te ver op de achterkant. Op je laatste bovenste foto lijkt het of je iets op de cantle zit. Dit zou kunnen verklaren dat daar veel druk op komt. Ook wanneer de pommel een te kleine maat is wordt de ruiter iets achterover gezet en drukt dus meer op die achterkant van het zadel. Onder de cantle zou geen/weinig druk moeten komen, daar hoort de ruiter niet te zitten. Op deze foto is niet goed te zien hoe de pommelmaat is. Naar mijn idee ligt dit zadel iets te ver naar voren, over de schouderbladen, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn. Het zadel moet +/- 3 vingers ACHTER het schouderblad liggen, dan kan de schouder vrij bewegen. Op de foto zie je dat er nog voldoende ruimte op de rug is om dit zadel iets verder naar achteren te leggen, zonder dat het over de 18e rib heen komt.
Succes.

Ik kan je aanraden om eens op de volgende site te kijken. http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:59

Haha, ok. Tsja lastig. Je hebt geen foto van de zweetplekken denk ik? Nu weet ik wel dat de drukverdeling bij een boomloos anders is dan bij boomzadels. Hopelijk kan Don van BZ wat meer info geven.

Mbt je tweede zitfoto. Je lijkt juist erg achterin het zadel te zitten en ietwat in stoelzit. Op welke haak heb je de beugels? Voorste? Dan misschien eens op de achterste proberen. Zodat je je benen beter onder je lijf kunt houden en rechterop en meer voorin het zadel zit. denk idd dat juist waar dik is er zweet is, dus onder de cantle. Maar het lijkt ook dat je te ver achterin zit. Of eens zonder beugels gaan rijden.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:02

Ja, hij schuift naar voren omdat hij een dikke buik heeft ;). Hij heeft daardoor wel kortere kussens maar daardoor ligt wel een die harde rand van de voorkant van het zadel tegen zijn schouders aan... Ik heb sowieso een andere singel nodig dus misschien dat een banaanvormige singel het naar voren schuiven een beetje kan wegnemen? Volgens mij staat het zadel op de grootste maat. Ik ga even op de site kijken, dankjewel!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:05

@ Zilfstar: Ja, de beugels staan op het achterste gaatje. Ik heb normaal een nette houding maar op dit zadel kan ik mijn draai maar niet vinden. Ik vind zelf idd ook dat ik ver achterin zit. Ik rij heel vaak zonder zadel omdat ik dat eigenlijk lekkerder vind en dan liggen mijn benen zelfs netter... Dus zonder beugels rijden maakt denk ik niet uit want ik ontspan mijn benen gewoon en dan komen ze zo te liggen. En ik heb ook al eens geprobeerd meer voorin het zadel te gaan zitten maar dat is gewoon niet te doen. Dan ga je zo geforceerd zitten. Ik heb idd helaas geen foto van de zweetplekken. Ik heb serieus al overwogen om het zadel weer te verkopen maar alle andere zadels schuiven en ik heb nou ook weer geen geld over ofzo ;).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:07

Hmmmm lastig inderdaad. Ik zat meteen lekker in mijn trekker (haha dat rijmt).

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:14

Haha, ja gek he? Ik las ook zoveel positieve verhalen over de trekker op bokt... Iedereen vindt hem lekker zitten. Ik weet ook niet wat er mis met me is :(. Ik vind het maar raar zitten, maar ik dacht dat ik even moest wennen. Misschien zou ik de zitting wat kleiner moeten maken zodat mijn kont er ook in past? Maarja, dan heb je weer dat ik op die cantle druk... (ik zit even met mijn handen in het haar).

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:14

Als het zadel naar voren schuift, je paard heeft dan waarschijnlijk een naar voren liggende singelgroeve. De singel wordt dan daarnaar toe getrokken en het zadel schuift mee naar voren. Misschien is een oplossing te zoeken in een banaansingel of (in combinatie daarmee) de voorste singelstoot veranderen, zodat de singel direct in de singelgroeve ligt.
Succes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:20

Voorste singelstoot van trekkers liggen al helemaal vooraan. Ik heb voor onze pony ook een trekker, ponyzadel. Bij haar schuift het ook. In combi met curved singel blijft het goed liggen. Die singels hebben geen banaanvorm, maar aan beide zijn een soort s vorm.

Als je op curved singel Googled en op afbeeldingen vind je wat ik bedoel. En kom je ook mijn dochter op haar bonte pony tegen hahahaaaa.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:30

In ieder geval kun je de beugelriemen het beste in de achterste ophanging doen. Je hebt nu namelijk best een stoelzit, wat alleen maar erger wordt wanneer de beugelriemen verder naar voren komen te liggen.
Om de stoelzit te verhelpen, zouden je beugels wellicht langer kunnen en ook wat meer op je kont gaan zitten.
Een banaansingel is sowieso een goed idee bij zowel de Trekker als een rond paard.

Tja, en verder...
Kun je een foto maken van de onderkant van het zadel, zodat we kunnen zien hoe de panelen bevestigd zijn?
En een foto waarop het zadel op je paard ligt, en dan een foto van achteren en van voren genomen, zodat wij kunnen zien hoe de panelen liggen tov de wervelkolom, schouders en schoft?

In ieder geval horen de panelen niet tégen de schouders te drukken, dan kunnen ze nog beter òp de schouders liggen. De schouders kunnen zich onder de panelen wel vrij bewegen, maar wanneer ze er bij iedere stap tegen aan komen, is dat erg hinderlijk en heb je kans dat de spieren daar gaan verkrampen.

Welke lengte panelen heb je? En op welke stand heb je de zitting?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:46

@ Vilar: wat een hoop vragen! ;)

De beugelriemen zitten op de foto al in de achterste ophanging. Ik heb alleen niet echt een sterk linkerbeen. Mijn knieschijf is eruit geweest vorig jaar en heb ik het gips gezeten en nog steeds is niet alle controle terug met rijden. Met een dressuurzadel hangen mijn benen gewoon mooi ontspannen naar beneden.

Op mijn kont zitten moet ik idd ja. Dat vind ik ook lastig omdat ik tegelijkertijd mijn rug recht moet houden. Ik moet mijn bekken kantelen (schijnt) maar dat vind ik echt heel lastig! Dat doe je niet zomaar even als je dit gewend bent.

Ik kan op dit moment geen foto maken maar zal dit morgen doen als ik weer bij hem ben. De korte kussens zitten onder het zadel waardoor aan de voorkant van het zadel geen kussen zit (als je begrijpt wat ik bedoel), maar daardoor komt de voorkant van het zadel tegen zijn schouders ipv de kussens die er niet zitten. De zitting zit voor zover ik weet op de langste stand.

Ik vind het zadel erg lastig zitten. Ik vind dat ik totaal geen houvast heb en idd dat mijn benen zo naar voren komen. Dat zit helemaal niet lekker.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:48

@ Zilfstar: aha, ik zie het! Wat lief je dochter met haar pony! Hahaha.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:17

Ja leuk hè...

Mag ik vragen met welk doel je je zadel hebt? Ik bedoel dus ga je wedstrijden rijden of is het lekker recreatief bakhobbelen? Want dan zou je bijv ook naar een christ fellsattel kunnen kijken als het puur recreatief is. Ik wissel de trekker en de christ Iberica af. Dat laatste is erg goed voor mijn balans en zit en heb daar in het zadel ook weer profijt van.

Lastig hoor als je helemaal geen houvast vind aan je zadel. Ik heb het juist anders. De trekker is het eerste zadel waar ik echt lekker in en op zit en me veilig mee voel...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:27

Aha! Ik heb de Christ ook! Die zit zo ontzettend lekker, vooral in de winter. Ik weet alleen niet of ik de Iberica heb. Ik wil toch ook wel wat dressuur rijden en als hij eraan toe is wedstrijden. Maar dat is meestal maar 1x per week. Bij de christ kun je weer geen beugels gebruiken en de drukverdeling is daarbij ook niets natuurlijk... (voor zover ik weet dan hoor). Ik rij ook veel buiten, zo'n 1,5-2 uur als ik op pad ga.

Afbeelding

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:39

EliseLukas:

Je kunt gedurende je dagelijkse dingetjes wel oefenen om je bekken te kantelen. Dus wanneer je achter de pc zit, wanneer je staat te koken, wanneer dan ook. Ga lekker kantelen, trek daarbij je buikspieren aan en ontspan je rug. Zo train je je spieren en gewrichten en daar heb je bij het rijden alleen maar profijt van. Dus niet alleen tijdens het rijden gaan doen, maar juist ook wanneer je niet rijdt.

Als ik het zo lees, zijn de panelen te kort voor jouw paard. Het zadel mag aan de voorkant best een klein stukje uitsteken, maar ik heb nu het idee dat daar nu helemaal geen steun zit en dat daarom de druk niet goed verdeeld en dus achterin komt. Wat is nu de vrije ruimte voorin het zadel, dus vanaf de paneel tot voorkant zadel?
En nogmaals, kussens die tégen de schouders drukken, is niet goed; beter is dan om de kussens òp de schouders te leggen, zodat de schouders nog steeds vrij kunnen bewegen onder de kussens door.
Wat is de rugmaat van je paardje?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:45

Alleen zweetplekken aan de achterkant kunnen veel dingen betekenen.
Laten we ook bedenken dat jou paard een erg korte rug heeft, en daardoor ligt een zadel snel wat verder op de rug waar juist de meeste beweging/wrijving is dus ook het snelst de zweetplekken.
Droge plekken onder je zitting, als ze groot zijn hoeft het niet slecht te zijn, kunnen komen doordat het zadel daar stil ligt met druk van de ruiter/zadel.

Droge plekken beoordelen is zoooo moeilijk.

Helaas had ik hetzelfde als jou toen ik nog een Trekker zadel had, helaas kreeg de mijne naarmate ook atrofie op de zweetplekken bij de achterkant van de kussens, dus de kussens boorden zich in zijn rug maar hij bleef wel gewoon zweten, en onder mijn zitvlak heb ik altijd een droge plek, zowel boom als boomloos vandaar dat ik die plekken niet betrouwbaar vind.

Ook bij mij was het wss zo dat de kussens eigenlijk te kort waren waardoor er te weinig verdeelvlak was en snel punctuele druk, door de kortere kussens stond er aan de achterkant ook snel teveel druk waardoor denk ik nu ook die plekken zijn gekomen, zo zie je maar dat het droge plekken verhaal bij teveel druk ook niet altijd geld ;)
Ik had op jou paard kwa rug ook liever de normale lengte kussen gezien, ze hebben bij mij toendertijd ook de kortste aangeraden........en de dikste, achteraf niet de beste combi.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:02

Lastig hoor..Ik heb ook net een trekker,maar bij zijn de zweetplekken mooi verdeeld zeg maar..Je zit wel redelijk gespannen op de trekker,je ziet goed dat je je balans niet kan vinden..Heeft jou paard een erg korte rug waardoor je de korte kussens hebt?Het zadel is zelf al redelijk kort dus ik zou voor de drukverdeling liever langere hebben..