zeemlap om stang en trens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

zeemlap om stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 07:39

Weet iemand wat voor nut een zeemlap heeft die om de stang en de trens wordt gedaan?
Ik zag laatst een reportage op televisie van Adelinde Cornelissen waarbij te zien was dat haar paard een zeemlap om de trens en één om de stang had.
Het lijkt mij niet zo lekker in de mond van het paard.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:43

Ik geloof dat het meerdere functies heeft. Het is zachter op de tong, ze spelen er mee, waarbij ze meer speeksel creeeren.
Het vult overigens de mond wel als je ze om zowel de stang als trens doet. Wij hebben ze hier altijd alleen om de stang indien nodig.
Wellicht om parzival bezig te houden en te voorkomen dat hij weer op zijn tong bijt? :D Ik weet het niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:45

dat is om het gevoel wat aangenamer te maken voor het paard. Vroeger werd dit meer gedaan, maar dan was er speciaal spul wat idd erg op een zeemlap leek.

Apple

Re: zeemlap om stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:28

-> HAR

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:32

Heb je daar misschien een foto van? Heb het nog nooit gezien.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:41

ik gebruik ook gauw een zeemleer bij paarden die gevoelig zijn in de mond of niet goed schuimen. Je moet wel een officieel zeemleer gebruiken (dus niet een nep, maar 1 van echt leer) en die nat om het bit naaien. Als hij dan droog is, zit ie strak om t bit.
Je kunt ook ipv een zeemleer een latexbandage gebruiken (verkrijgbaar in de ruitershop)

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:48

Wel nat maken voor je het bit in doet.
Een droog zeemleer zuigt het vocht uit de mond van het paard.
Goed vol laten zuigen met water voor je het in doet.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:41

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:44

Bij het mennen is het iets heel normaals.
Een echte zeem word lekker zacht als hij nat word (wel eerst nat maken voor je je bit in doet) en er zijn paarden die dat prettig vinden.

Latex bandages zijn makkelijker aan te brengen, maar heb gehoord dat dat meer problemen geeft met tandvlees (ontstekingen enzo). Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:01

Ik heb bij mijn pony ook een zeemleren lapje om het bit op aanraden van de tandarts. Hij heeft een wat gevoelige mond en dunne lagen. Speeksel maakt ie in principe voldoende aan, het werkt voor hem echt als een soort stootkussentje voor de lagen. Gaat al een paar jaar prima op die manier! Bit bandages hoor ik niet zulke beste verhalen over, tandarts raadde me het ook sterk af. Het gaat schuren in de mond met alle gevolgen van dien (ontstoken tandvlees etc.)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:10

Grappig.. die presentatrice helemaal in paardrijteneu maar een duim in de mond om het bit in te doen is toch wel HEEL eng! haha!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:50

Wanneer je zoiets doet om de trens heb je in feite 2 stangen in de mond, wat alleen maar hard inwerkt.

Wanneer je dat om de stang doet kan het paard de tong niet meer gebruiken om de werking van de stang te verlichten.

En combineer dat dan met een hard aangetrokken neusriem plus handen van een amazone die hangt aan de teugels en nooit nageeft....

Een stang en trens is van oorsprong bedacht om de halve ophoudingen nog verfijnder te kunnen geven ter vergroting en verfijning van de verzameling, door alleen maar een trillinkje van de handen nodig te hebben hiervoor.

Helaas kent men dit niet meer, omdat de paarden in de GP niet meer in het rijkunstig evenwicht gaan maar volkomen op de voorhand. Daardoor is de stang en trens nu een soort noodrem geworden. Een zeemlap maakt dit dus een dubbele noodrem. Niet echt een toonbeeld van rijkunst dus.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:36

Hoe kan een trens nou ineens een stang worden? Er komt toch niet ineens hefboomwerking aan de trens. Het kan hooguit een ongebroken trens worden, en dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Heb je in ieder geval nooit het notekrakereffect.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:32

quadripes schreef:
Wanneer je zoiets doet om de trens heb je in feite 2 stangen in de mond, wat alleen maar hard inwerkt.

Wanneer je dat om de stang doet kan het paard de tong niet meer gebruiken om de werking van de stang te verlichten.

En combineer dat dan met een hard aangetrokken neusriem plus handen van een amazone die hangt aan de teugels en nooit nageeft....

Een stang en trens is van oorsprong bedacht om de halve ophoudingen nog verfijnder te kunnen geven ter vergroting en verfijning van de verzameling, door alleen maar een trillinkje van de handen nodig te hebben hiervoor.

Helaas kent men dit niet meer, omdat de paarden in de GP niet meer in het rijkunstig evenwicht gaan maar volkomen op de voorhand. Daardoor is de stang en trens nu een soort noodrem geworden. Een zeemlap maakt dit dus een dubbele noodrem. Niet echt een toonbeeld van rijkunst dus.

ehh dit is echt volslagen onzin :? mijn bit kan nog PRIMA buigen als de zeem eromheen zit hoor. Draait per kant ook nog netjes onafhankelijk van elkaar, etc. Hij doet gewoon nog steeds waar ie voor bedoeld is, alleen nu werkt hij wat zachter in en worden de lagen beschermd. Bij een stang weet ik het niet, want die gebruik ik niet. Maar een trens blijft gewoon een trens, ook met zeemleer eromheen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:35

Amaris schreef:
Hoe kan een trens nou ineens een stang worden? Er komt toch niet ineens hefboomwerking aan de trens. Het kan hooguit een ongebroken trens worden, en dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Heb je in ieder geval nooit het notekrakereffect.

zeemleer is daar niet sterk genoeg voor :n als het nat wordt wordt het namelijk superzacht en 'slap'. Het werkt meer als een soort spons, maar het verstevigd het bit absoluut niet. Ja tenzij je er misschien 10 lagen omheen wikkelt, of droog in de mond hangt (maar dan heeft je paard het na 10 minuten wel stuk gekauwd want dat is geen prettig gevoel, droge zeem in de mond). Met een paar laagjes zeem eromheen (ik doe meestal 2 hooguit 3 laagjes) werkt je bit nog precies hetzelfde, hooguit wat zachter juist.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:50

quadripes schreef:

.

Wat een rare redenering! Ooit je ramen gelapt met een zeemleren lap? Dan zou je toch moeten weten dat een zeemleren lap in het water heel zacht wordt, en absoluut niet hard inwerkt.

Mijn paard heeft een zeemleren lap om de stang bij het mennen zoals honderden menpaarden. Dat doet niets af aan de inwerking van de stang. Ze heeft een stang met pompwerking, die ze gewoon op en neer kan bewegen in haar mond. Het zeem heeft geen negatieve werking.
Alle ophoudingen (heel of hals) komen door. Zeker bij een menpaard is een hele lichte verbinding in de dressuur erg belangrijk, omdat je geen been- en zithulpen kan geven. En wil je naar verzameling en oprichting dan zullen de minste hulpen al door moeten komen via de stang.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:31

ja maar een menpaard heeft niet stang en trens in, alleen een stang. het gaat hier om de combinatie.

bij een gebroken of dubbelgebroken onderlegtrens bijvoorbeeld, heft de zeemlap het gebrokene op en maakt het bit tot een geheel dus een stang (een ongebroken trens is een stangbit). in combinatie met een stang in de mond, heb je dan dus twee stangen. wat niet mag in de dressuur.

daarbij verschilt het ook of je gaat mennen met een stangbit of dressuur gaat rijden met een stang en trens aangezien een menstang meestal geen tongvrijheid kent en een dressuurstang wel.

het wikkelen van een menstang heeft dus geen effect op de werking, maar bij een dressuurstang wel omdat het de tongvrijheid opheft.

een stang met normale tongvrijheid is het zachtste, omdat het paard hier het meeste over te zeggen heeft. een stang met grote tongvrijheid is heftiger, omdat het paard die niet zo snel van de lagen kan halen.

in feite hef je dus de tongvrijheid van de dressuurstang geheel op door de stang met zeemlap te omwikkelen, waardoor het paard de tong helemaal niet meer kan bewegen.

die tongvrijheid moet er zijn, zodat het paard zelf de druk op de lagen kan regelen met de tong. als de ruiter dan te hard in komt met de hand (kan altijd gebeuren), kan het paard zelf het bit iets van de lagen halen en zo de ophouding verzachten.

als het paard het bit dus zelf niet meer kan regelen, (en dat is bij veel ruiters al zo omdat men de neusriemen tegenwoordig strak dichtsnoert) werkt het bit enorm hard in en wordt de tong zelfs verdrukt door het bit. gevolg: blauwe tongen.

een paard moet de mond dus kunnen openen, het is zelfs gewenst dat het paard op het bit kauwt en de mond iets opent bij een halve ophouding. dit is namelijk een teken van durchlaessigkeit. men rijdt echter niet meer met ophoudingen, maar blijft het paard in een vaste aanleuning rijden met een stille, harde hand. gevolg is dat een paard niet meer op de achterhand komt, maar in de hand van de ruiter blijft stuwen. en dan zijn dit soort noodgrepen helaas nodig.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:51

quadripes: Begrijp ik goed dat je zegt dat als je dit zeemleer om een trens (van de S&T) doet jij zegt dat de trens hierdoor een stang werking krijgt? (Dit zeemleer is toegestaan bij knhs? dan zou je toch zeggen dat dat niet zo is, zoals iemand eerder aangeeft buigt het toch nog gewoon?)
En mbt tongboog; naar mijn weten (uitleg van Sprenger gehad) geeft een tongboog veel tongvrijheid, maar werkt ook beter in op de tong. Als ruiter een ophouding maakt gaan de scharen naar achter en de tongboog dus naar voren (op de tong) en werkt zo? En dus niet dat het paard dat zelf regelt?
*Kan zijn dat ik je verkeerd snap hoor maar ben gewoon benieuwd ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:13

Een ongebroken bit zonder scharen is nog steeds een trens (een bit met scharen is een stang). Daarbij is een ongebroken trens juist een heel fijn bit wat rustig in de mond licht.
Een zeemleertje er omheen is erg zacht en maakt van een gebroken bit nooit een ongebroken bit omdat een zeem echt super zacht en flexibel is waardoor hij op de breekpunten gewoon nog kan bewegen.

Veel menbitten hebben wel tongvrijheid. Wat vriendelijk voor jou paard is is wat juist wat jou paard fijn past en aanneemt. Wel of geen tongboog maakt daarbij niets uit (zelfde geld voor ongebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:00

Een ongebroken trens is een stangbit? Je typt wel lange stukken tekst over een onderwerp
waar je niet zoveel verstand van hebt..

Iets is pas een stang als er een hefboomwerking aan zit. Een ongebroken trens is dus gewoon.. een ongebroken trens. Een fijn ding zonder notenkrakereffect.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:25

quadripes schreef:
daarbij verschilt het ook of je gaat mennen met een stangbit of dressuur gaat rijden met een stang en trens aangezien een menstang meestal geen tongvrijheid kent en een dressuurstang wel.

Beste Quadripes,
Heb je ooit dressuur gemend met een menpaard? Ooit een liverpoolstang in je handen gehad? Ik denk het niet, want wat je hier schrijft, is werkelijk onzin.
Er zijn tientallen menstangen met (veel/weinig) tongvrijheid. Die van ons heeft zelfs een pompwerking, waardoor het paard de hele stang naar boven kan drukken (bijna 1 cm).

voorbeeldje van een goedkoop bit met tongvrijheid en pompwerking
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038678/174

Veel verschillende stangen met lage en hoge tongvrijheid, wel of geen pompwerking
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/liverpoolbitten

Daarbij blijft een gebroken trens met een natte zeemleren lap net zo bewegelijk als een gebroken trens zonder natte zeemleren lap.

Citaat:
in feite hef je dus de tongvrijheid van de dressuurstang geheel op door de stang met zeemlap te omwikkelen, waardoor het paard de tong helemaal niet meer kan bewegen.

Ik heb heel wat stangen omwikkeld door de jaren heen met zeem, maar nog nooit daarmee de hele tongvrijheid weg gehaald. Door een zeem een maal eromheen te naaien, verandert niet de vorm van de stang. De zeem volgt gewoon de vorm van de stang. En daarmee verander je niets aan de werking van de stang.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:50

Quadripes, we weten dat je graag de Nederlandse top af wil kraken.
Hier op bokt is dat je goed recht, maar bespaar jezelf de afgang want je epistels in dit topic zijn vermakelijk maar absolute onzin.
Voor diegenen die vinden dat mijn onderbouwing ontbreekt: draai een zeemlap (niet een complete poetsdoek tig keer) om een bit, maak t nat, kijk en concludeer zelf..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:24

kamsel schreef:
Quadripes, we weten dat je graag de Nederlandse top af wil kraken.
Hier op bokt is dat je goed recht, maar bespaar jezelf de afgang want je epistels in dit topic zijn vermakelijk maar absolute onzin.
Voor diegenen die vinden dat mijn onderbouwing ontbreekt: draai een zeemlap (niet een complete poetsdoek tig keer) om een bit, maak t nat, kijk en concludeer zelf..

+:)+

Ik zeg het niet gauw tegen iemand, maar quadripes wat je schrijft is ECHT ONZIN. Ik werk nu al een jaar of 4/5 met zeem, en geen bit is er anders van gaan staan. Dat kan helemaal niet, daar is zeem veel te zacht voor.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 07:37

Ik vraag mij af of het bit er echt zachter van gaat worden. Een bit is glad en een zeem geeft volgens mij toch wat stugheid als dat op de lagen van het paard ligt.
En ik vraag mij dus af of het werkelijk nodig is om met een zeem te gaan rijden want volgens mij kun je beter gaan oefenen om met een zachtere hand in te werken en dus het probleem bij de basis oplossen dan aan symptoombestrijding doen (zeemlap gebruiken).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:45

Leg het bit maar een op je schenen en neem contact. Doe dat nog eens met een laagje zeem (of ander stof) er tussen en doe het nog eens. Dan zal je merken dat het net wat minder 'gemene' druk geeft.
Er zit maar weinig vlees op de lagen, daardoor is het zo gevoelig. Je zorg op die manier voor een klein beetje extra 'vlees'.