Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik weet het niet. VValar schreef:Heb je daar misschien een foto van? Heb het nog nooit gezien.
quadripes schreef:Wanneer je zoiets doet om de trens heb je in feite 2 stangen in de mond, wat alleen maar hard inwerkt.
Wanneer je dat om de stang doet kan het paard de tong niet meer gebruiken om de werking van de stang te verlichten.
En combineer dat dan met een hard aangetrokken neusriem plus handen van een amazone die hangt aan de teugels en nooit nageeft....
Een stang en trens is van oorsprong bedacht om de halve ophoudingen nog verfijnder te kunnen geven ter vergroting en verfijning van de verzameling, door alleen maar een trillinkje van de handen nodig te hebben hiervoor.
Helaas kent men dit niet meer, omdat de paarden in de GP niet meer in het rijkunstig evenwicht gaan maar volkomen op de voorhand. Daardoor is de stang en trens nu een soort noodrem geworden. Een zeemlap maakt dit dus een dubbele noodrem. Niet echt een toonbeeld van rijkunst dus.
mijn bit kan nog PRIMA buigen als de zeem eromheen zit hoor. Draait per kant ook nog netjes onafhankelijk van elkaar, etc. Hij doet gewoon nog steeds waar ie voor bedoeld is, alleen nu werkt hij wat zachter in en worden de lagen beschermd. Bij een stang weet ik het niet, want die gebruik ik niet. Maar een trens blijft gewoon een trens, ook met zeemleer eromheen. Amaris schreef:Hoe kan een trens nou ineens een stang worden? Er komt toch niet ineens hefboomwerking aan de trens. Het kan hooguit een ongebroken trens worden, en dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Heb je in ieder geval nooit het notekrakereffect.
als het nat wordt wordt het namelijk superzacht en 'slap'. Het werkt meer als een soort spons, maar het verstevigd het bit absoluut niet. Ja tenzij je er misschien 10 lagen omheen wikkelt, of droog in de mond hangt (maar dan heeft je paard het na 10 minuten wel stuk gekauwd want dat is geen prettig gevoel, droge zeem in de mond). Met een paar laagjes zeem eromheen (ik doe meestal 2 hooguit 3 laagjes) werkt je bit nog precies hetzelfde, hooguit wat zachter juist. quadripes schreef:Wanneer je zoiets doet om de trens heb je in feite 2 stangen in de mond, wat alleen maar hard inwerkt.
Wanneer je dat om de stang doet kan het paard de tong niet meer gebruiken om de werking van de stang te verlichten.
.
quadripes schreef:daarbij verschilt het ook of je gaat mennen met een stangbit of dressuur gaat rijden met een stang en trens aangezien een menstang meestal geen tongvrijheid kent en een dressuurstang wel.
Citaat:in feite hef je dus de tongvrijheid van de dressuurstang geheel op door de stang met zeemlap te omwikkelen, waardoor het paard de tong helemaal niet meer kan bewegen.
kamsel schreef:Quadripes, we weten dat je graag de Nederlandse top af wil kraken.
Hier op bokt is dat je goed recht, maar bespaar jezelf de afgang want je epistels in dit topic zijn vermakelijk maar absolute onzin.
Voor diegenen die vinden dat mijn onderbouwing ontbreekt: draai een zeemlap (niet een complete poetsdoek tig keer) om een bit, maak t nat, kijk en concludeer zelf..