nieuwe halsters afgooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twirrekwpn

nieuwe halsters afgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 20:56

Mijn paard gooit elke keer als hij een nieuw halster krijgt de eerst paar dagen zijn halster steeds af.
Laatst had ik 3 nieuwe halsters gekocht, hem eerst 1 omgedaan, volgende dag was het halster af dus dacht ik dan moet ik hem wat strakker om doen. Dit gedaan en voor mijn idee was het echt stak genoeg zodat hij hem niet meer af kon krijgen en ja hoor volgende dag weer het halster kunnen zoeken in het land. dag erna weer en daarna was t klaar en hield hij hem netjes om.
Afgelopen week zn andere nieuwe halster om gedaan en precies t zelfde gebeurde.

Iemand een idee hoe/waardoor dit kan komen. Hij doet het echt alleen met nieuwe halsters, halster die hij al eens om gehad heeft houd hij netjes om. Ik vind het echt super vreemd...

WolinLotte

Re: nieuwe halsters afgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:59

Moet hij perse zijn halster omhouden? Waarom moet hij een halster om? Blijkbaar krijgt hij ze af door met zijn achterbeen aan zn oor te krabben of te krabben aan een paal o.i.d. Het risico dat hij er een keer in blijft hangen is natuurlijk groot.
Ergens mag je blij zijn dat hij ze gewoon af krijgt ;) . Ik denk dat nieuwe halsters gladder zijn dan de gebruikte, waar al wat meer slijtage en huidvet aan zit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:02

Gewoon lekker halster afdoen, ben je van het gezeur af en loopt je paard ook geen onnodig risico in het land.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 21:02

Als hij zijn halster niet om heeft krijg ik hem met geen mogelijkheid uit het land (hij is nog maar een jaar en vind het een leuk spelletje om weg te rennen). Er zijn geen palen oid waar hij aan kan blijven hangen:) Vind het alleen zo vreemd dat na 2a3 dagen zijn nieuw halster om te hebben hij ze ineens omhoudt. (zou er al zo snel slijtage en huidvet aan zitten dat het niet meer te glad is)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:13

Dan moet je de oorzaak van het probleem aanpakken, niet het symptoom. Dan moet je dus met hem aan de gang zodat hij niet meer van je wegrent.
Je hebt geen paaltjes nodig om risico te lopen hoor, hij kan ook met zijn poot in het halster blijven hangen of in de omheining (neem aan dat ie niet in de vrije natuur rondloopt en je dus tenminste een hek hebt oid). Zeker met een jaarling zou ik die gok echt niet durven nemen :n

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 21:15

Het probleem is dat hij alleen nieuwe halsters afgooid! En wat daar de oorzaak van kan zijn vraag ik hier!?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:20

eh, doet hij het wel zelf of vind zijn weide maatje een nieuw halster een aparte geur hebben? Kan zijn dat hij de geur van een nieuw halster raar vind en hem er daarom vanaf trekt. Als het halster eenmaal naar paard ruikt is het goed, misschien?

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 21:23

Ik denk niet dat zijn weide maatje het doen, hij stond eerst met 1 ouder paard en waren niet echt vriendjes van elkaar en toen had hij ook zijn nieuwe halster steeds af. Nu staan er wel 2 andere bij een veulentje van 6 weken en een merrie van 2 hij speelt wel vaak met ze maar omdat hij het ook al afgooide toen die nog met 1 paard in de wei stond denk ik dat hij het zelf doet.
Ja misschien vind hij de geur van een nieuw halster wel niks...:) 8)7

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:25

Kan hoor, mijn dravertje was ook geen fan van nieuwe spullen
Het moest eerst 'haar' luchtje hebben anders hield ze niks om :+

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:51

Rider01 schreef:
Kan hoor, mijn dravertje was ook geen fan van nieuwe spullen
Het moest eerst 'haar' luchtje hebben anders hield ze niks om :+

Ik zie het beestje al zijn nieuwe halster afdoen, eraan ruiken, op de grond gooien, erop plassen, nogmaals ruiken en dan pas goedkeuren :') Het zou kunnen.

Camera op de wei plaatsen kijken wat het paard nou echt met zijn halster doet ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:59

Kan ook zijn omdat nieuw spul vaak vrij stug is, dat irriteert misschien

Angel1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:00

Ik heb ook van die draakjes die bij elkaar halstertje trekken!! Erg leuke hobby van de paarden! Elke keer halsters kwijt of stuk!

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:11

Misschien omdat de oude halsters op de goede maat zitten? :)*

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:18

De nieuwe halsters zitten ook op de goede maat want als hij ze +- 3 dagen om heeft (wel 3 x ook afgegooid) daarna houd hij zijn halsters altijd netjes om dus zitten wel op de goede maat.. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:32

Tja misschien de geur van het nieuwe die hem niet aanstaat. Of wat iemand al zei omdat het nieuw is misschien stug en irritant.
Ik heb geen idee, mijn heeft een tijdje gehad dat ze haar halsters kapot trok alleen de nieuwe. Aangedaan en kom dezelfde dag nog terug en ja halster kapot. Paar keer gehad. Nu draagt ze er geen meer dus geen last meer van.

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:58

Misschien eerst wat strakker doen wat je hebt gedaan en daarna weer wat losser proberen.
Want daan kan hij het halster altijd loskrijgen als er wat gebeurt bijv. /3

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:13

Zou het de geur zijn? Even door de pies roeren zodat het naar hem ruikt := kan je altijd proberen, wel zonde van je nieuwe halster

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 15:18

Ja misschien wel de geur omdat hij halsters die +-3 dagen gedragen zijn wel omhoudt. Hihi ja zou t kunne proberen, wel zonde van t nieuwe halster en niet echt fris.. Dat doe ik toch maar niet, iieell.. Dan maar af en toe een paar dagen een halster zoektocht door het land:)