Ik heb sinds januari een nieuw zadel, wintec isabel werth, gekocht bij ruitersportzaak die ook aan huis komt passen, op aanraden van de stal waar ik stond heb ik deze laten komen, ik heb mijn paardje in oktober gekocht en mocht het zadel van de vorige eigenaars nog doorgebruiken tot ik zelf een had, voor ik ze kocht reed ik ze ook al van augustus+verzorgen. Ze was altijd heel makkelijk met rijden, poetsen, opzadelen, aansingelen,... Tot enkele maanden geleden ze begon met bijten bij het poetsen bij schoft en flank, meestal maar aan 1 kant, ook met opzadelen werd ze nors. Toen heb ik de verkoper/zadelpasser terug laten komen en deze zei dat ik mijn zadel te ver naar voren legde, dit heb ik dan aangepast en het zadel verder naar achteren gelegd maar na een tijdje bleef ze niet mooi ontspannen, rond, wou ze nietmeer aangeloperen links, toen begon ik met longeren om dit te oefenen zodat ze hier sterker in werd en aan de longe deed ze dit zeer goed, nu sinds een 2 tal weken wil ze rechts ook niet meer aangeloperen, is ze heel nors op men been, zelfs voor aan te draven! ze stopt en bokt en dinsdag ging ze omhoog en viel ze bijna om, 2 keer achter elkaar! Ze is wel nog maar 5 jaar en ik dacht eerst dat het 'kuren' waren maar ze heeft dit nooit gedaan, tot over een paar maanden... na nadenken dacht ik dus aan het zadel wat toch al 2 keer is nagekeken...
Ik heb wel een zadelmaker gecontacteerd van msfc, Veerle Demeyer, die komt vrijdag langs om het na te kijken!
Voor de rest ligt mijn zadel stabiel, hij schuift niet ofzo maar als ik gereden heb merk ik wel dat ze 2 'droge' plekken heeft op de schoft terwijl de rest mooi bezweet is!
Dat het zadel niet goed past, maar dat 'de schade' inmiddels al is aangericht. Ook al laat je dit zadel nu 'passend maken', zelfs dan zal ze dus waarschijnlijk last houden, dus eerst zal dat opgelost moeten worden. Misschien een goede osteopaat laten komen, na laten kijken en evt. behandelen en dan pas weer gaan rijden met het passende zadel. Als het eenmaal ergens vast zit, dan lost een passend zadel het niet meer op. Het kan overigens ook nog aan de singel liggen, dat ze deze niet prettig vindt. Singel je wel met beetjes aan? Dus dat je haar niet ineens strak aansingelt? Mijn ene paard kan daar bijv. absoluut niet tegen. Ik moet het echt met kleine stukjes doen en hem de tijd geven.
daphneM
Geplaatst: 14-07-12 20:34
ik denk duidelijk een zadelprobleem.
Goed dat je er iemand naar laat kijken.
Als dit zo erg is misschien ook even niet meer rijden tot zaterdag..En als je eenmaal een goed zadel hebt, misschien even wachten met rijden zo dat de plek goed kan helen!..
ik rij zowiezo nietmeer tot vrijdag tot veerle komt, ze is een 2 maanden geleden nog nagekeken door osteopaat omdat ik dacht dat ze vast zat, ook de tandarts is geweest omdat ze niet ontspannen wou lopen en ik dus dacht dat ze tandpijn had, veerle komt eerst nakijken als ze te veel spanning merkt dan laat ik de osteopaat zowiezo komen maar aan de longe loopt ze super ontspannen zonden bijzetteugel ofzo... dus ik hoop dat het nog niet te erg is maar als veerle vind da de osteopaat terug moet komen, laat ik deze zeker ook terug komen, maar ik vind het zo stom, heb dan een nieuw zadel gekocht, deze koste ook 1000€ nieuwe en vand e wintec is alleen de boom verstelbaar dus de kans is groot dat ik een nieuw zadel moet kopen terwijl deze net een half jaartje oud is ik voel me goed 'in de zak gezet' door de andere ruitersportzaak want hier had ik vertrouwen in maar ik denk dat ik hier niet veel aan kan doen...
niet te snel boos worden op je wintec zadel want er valt nog best veel aan te passen. kijk maar eens op de website van wintec. ik heb dit probleem ook gehad dan wel niet met wintec zadel en zadel lag ook goed. Maar lag bij mij aan de spieropbouw waar hij last van had. Daarnaast krijgt hij ook basisbrok met 1kg allsports van pavo vanwege selenium etc wat goed voor de spieren is.
Zeker als je flinke droge plekken hebt op de schoft, dan knelt het zadel waarschijnlijk. Kan aan de bespiering liggen, die wordt nu sterker natuurlijk. En aan de longe zit er geen gewicht op het zadel en drukt het dus ook niet. Misschien toch nog eens goed naar de ligging kijken en naar de dikte van je shabrakjes. Ik denk dat ze idd probeert aan te geven dat het pijn doet ergens en dat het niet alleen klieren is. Eventjes rust zou dan ook goed zijn denk ik.
de zadelpasser is geweest en het zadel paste dus niet, het zadel paste op het eerste gezicht wel maar als ik dan ging rijden dan ging het schuiven en knellen, ze protesteerde dus weer heel erg en ging weer omhoog, toen heb ik gereden met een zadel van haar dat wel paste en toen was het al veel beter, het verschilde al enorm op korte tijd, dus nu ga ik ofwel mijn zadel ruilen ofwel de andere ruitersportzaak aanschrijven voor een regeling te treffen...