Welk bit moet ik nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissyM

Welk bit moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:20

Ik rij nu al een tijdje op een E pony. Er is nooit echt met haar gereden en ik wil serieus met haar aan de gang.
Helaas gooit mevrouw steeds haar hoofd in de lucht, wil ze niet aan het bit lopen en zelfs met een slof teugel doet ze erg moeilijk.
Wat ik ook doe het helpt niet. Ook heeft er ooit een instructrice even op haar gereden en zelfs zij kreeg haar haast niet aan het bit.
Ik vroeg mij nu af welke bit ik moet kopen/proberen zodat ze wel mooi aan het bit gaat lopen.
Ook andere tips zijn welkom.
Help deze radeloze amazone.
Laatst bijgewerkt door MissyM op 12-07-12 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Annabel

Re: Welk bit moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:22

Gewoon een trensje en een goede instructeur?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:22

Misschien kan je beter eerst kijken of het iets medisch is? Mijn paard had eerst ook last van deze klachten en hij bleek vast te zitten in zijn nek en last van zijn tanden te hebben.
Ik hoop niet dat je instuctrice je aan heeft geraden een ander bit te proberen? Anders zou ik eerder een andere instructrice zoeken dan een ander bit.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 12-07-12 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:23

Betere instructie nemen, een bit is echt van ondergeschikt belang, sterker nog; het aan te teugel rijden is van ondergeschikt belang. Als jouw paard goed door zijn lichaam beweegt dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Daar kan een goede instructrice je bij helpen.

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:25

Bedankt voor de reacties, vandaag nog even weer gereden maar ik was gewoon even moedeloos

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:26

Het is ook net alsof ze gewoon vecht met het bit, zo van ik wil dit niet dus ik doe het niet

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:27

hoe bedoel je vechten?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:29

Ik denk niet dat dit met een bit is op te lossen...
Doet me denken aan mijn (inmiddels verkochte) pony, heb ik ook op 10-jarige leeftijd gekocht, is ook nooit serieus mee getraind
Dus was ook totaal niet soepel te rijden
Heb ook vanalles geprobeerd, maar niets holp..
uiteindelijk heb ik hem ook maar verkocht omdat ik toch verder wilde komen en wedstrijden wilde rijden

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:32

Nou ik ben wat aan het spelen met de teugels, niet te hard want ik wil geen zager en trekker zijn maar dan is het net alsof ze het bit vast heeft of probeert te protesteren zoals met het hoofd gooien om maar niet aan het bit te hoeven lopen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:33

ik ree altijd gewoon een beetje rond op mijn verzorgpaard, op den duur een western sweet iron snaffle gekocht(omdat ik het mooi vond). en zover ik me kan herinneren was dat het eerste bit waar ze op nagaf, en ze loopt er nog steeds het beste op. misschien kun je dat proberen, deze heb ik:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 040987/274

spelen met de teugels moet je niet doen, dan hou je jezelf voor de gek. je moet gewoon rijden en dan gaat die vanzelf nageven.

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:33

LisaFalco- Ja ze is wel al 17 jaar oud en er is vroeger meer mee gesprongen dan dressuur. Springen vindt ze ook 10x leuker, maar helaas ik niet ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:36

Je handen horen gewoon stil voor je zadel te zijn, geen gespeel, geen getrek, geen gedoe. Een paard moet zelfs zo kunnen blijven lopen ZONDER teugel.

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:39

Caira, dank je voor de tips. Maar hoe los ik het op als ze uit zichzelf niet netjes gaat lopen? ik heb ook echt het idee soms een blok beton in de handen te hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:40

Afbeelding

NIET aanzitten, neem goede instructie die je gaat helpen hoe je dit op kunt lossen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:47

Als het paard eigenlijk nog niet is beleerd, dan zou ik eens beginnen met de allereerste basis en dat is longeren!
Nu blijven aan klooien zal het niet beter gaan maken!

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:31

Oplossing gevonden: raar maar waar een ander bit, ik kan mijn handen lekker stil houden zonder getrek en gedoe en ze loopt fijn en je ziet dat ze het zelf ook fijn vindt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:44

MarijeSmit schreef:
Oplossing gevonden: raar maar waar een ander bit, ik kan mijn handen lekker stil houden zonder getrek en gedoe en ze loopt fijn en je ziet dat ze het zelf ook fijn vindt.

Het kán inderdaad ook aan het bit liggen natuurlijk! Iedereen roept dat de training of instructie verkeerd is, maar een bit dat niet lekker zit (te groot, klein, dik, dun) of een model wat het paard niet ligt (on- dubbel- of enkelgebroken) kan ook problemen geven.

Angel1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:47

Ik heb gehoord dat zo'n passoabit daar wel goed voor kan zijn.
Maar wellicht heeft het paard last van zn mond en is een bezoek van de tandarts misschien in eerste instantie nuttiger?

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 21:58

Ik heb een bit van iemand geleend die hetzelfde probleem had en op dat bit reageert ze heel goed en zijn bijna alle problemen weg.
echt super. Bedankt voor de reacties iedereen.
+:)+