Continu wondje bij oksel door singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berna27

Continu wondje bij oksel door singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:46

Ik begin redelijk wanhopig te worden want ben nu al meer dan 3 maanden aan het zoeken naar de juiste oplossing om schuurwondjes onder/naast de singel te voorkomen. Had een elastische FRA dressuursingel waar het eerste wondje na zo'n 4 maanden gebruik begon, op het harde randje van de singel, dus echt eronder. Goed smeren met honingzalf en 2 weken geen singel om totdat wondjes echt goed dicht zijn. Neopreensingel aangeschaft, schapenbontje eromheen, ook onder het mentuig schapenbontje, nieuw mentuig gekocht wat bredere singel heeft, ook weer met bontje en nu vandaag na weer ruim een week rust heeft hij weer een schuurwondje, aan de andere kant als de vorige keer. Ik wrijf zijn (ruime) huid goed glad, trek zijn benen naar voren, na het rijden spons ik de bezwete plekken af maar de wondjes blijven aan beide kanten terugkomen.
Nu vandaag dan weer niet zozeer onder de singel maar daar waar de singel tegen oksel aanstoot. Ik loop nu te denken aan een Christ dressuursingel met schapenbontje maar ik sta open voor elke goede tip want ik baal er flink van dat hij iedere keer wondjes oploopt, het arme ding!

Anoniem

Re: Continu wondje bij oksel door singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:49

Ik trek bij mijn ruim-huid-hebbende pony juist niet de benen naar voren. Nu heeft deze wel enkel last voor de singel en nooit eronder, maar hij heeft daar sowieso al veel huid en als ik dat dan ook nog een naar voren ga trekken zijn de wondes alleen maar groter.

Ik heb ook 500 dingen geprobeerd maar wat bij die van mij nog het meeste geholpen heeft: afvallen ... Als hij te dik is dan heeft hij veel sneller last. Nu heb ik de laatste tijd eigenlijk niks meer gemerkt en ik heb ook nog zonder hoes gewerkt (heb er normaal een anti-allergene wollen hoes rond). Ik heb een FRA singel en een gewone singel die bij de longeersingel hoort. Beide geven op dit moment geen problemen.

Dus hoe is de gesteldheid van de pony in zijn geheel? Speelt misschien ook wel mee ;)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:02

Wat bij mij hielp was bontje om de singel. Zorgen dat het zadel echt niet iets naar voren ligt. de singelstoten kruizen. En het paard laten afvallen.
nu kan ik zonder bontje en al dat gezeur met die singelstoten gewoon rijden en zijn de wondjes verleden tijd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:14

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:33

Heb je al een goed anatomisch gevormde singel geprobeerd? Een singel van zacht leer (zonder randjes) met goede uitsparingen bij de oksels lijkt mij de moeite waard om te proberen. Je heeft aan dat je een brede singel hebt geprobeerd, maar dat werkt juist averechts als de pony een naar voren liggende singelplaats heeft. Er is dan nog minder ruimte voor de beweging. Met een bontje maak het het geheel ook breder en misschien zelfs stroever. Ik zou ook niet te veel smeren, omdat de huid daar kwetsbaarder van wordt en je juist een hardere huid wilt, zoals Brainless ook zegt.

Berna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:08

Het is een Schwarzwalder die wel ietsje te dik is maar niet veels te dik. Wel korte rug dus idd de neiging dat het zadel te ver naar voren komt te liggen dus zal kruisen van de singelstoten gaan proberen en kan van een stalgenoot een leren anatomisch gevormde singel uitproberen, als dat werkt is paardje (en ik dus ook) weer geholpen. Ik smeer 2 x daags met honingzalf, op advies van de dierenarts en probeer hem zo veel als mogelijk is lekker in de buitenlucht te laten staan,maar dat is wat lastig op de manege op het moment helaas...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:44

Mijn paard heeft dit ook. Altijd op dezelfde plek, al jaren! Vanalles geprobeerd, verschillende soorten singels, en smeerseltjes. Benen naar voren trekken, of juist niet. Goed schoonhouden, en ook de singel goed schoonhouden. Helaas blijft het plekje kaal. Gelukkig nooit open.
Ik heb zelf wel het idee dat juist een smalle singel helpt. Zo'n katoenen, maar zelf vind ik dat vreselijke dingen, ze worden zo vies, en je krijgt ze alleen schoon in de wasmachine. ;(

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:52

ciskelover schreef:
Wat bij mij hielp was bontje om de singel. Zorgen dat het zadel echt niet iets naar voren ligt. de singelstoten kruizen. En het paard laten afvallen.
nu kan ik zonder bontje en al dat gezeur met die singelstoten gewoon rijden en zijn de wondjes verleden tijd

Ik heb nog nooit gehoord van singelstoten kruizen. Kan dat geen kwaad voor je zadel?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:59

Mijn pony had dat ook altijd, bontjes en alles maken het alleen maar erger omdat in die bontjes juist zand en rommel zit.
Het beste werkt iets wat voorgevormd is, dus smaller op de plekken waar het been daadwerkelijk op en neer beweegt.
En ik had een koortsingel gewoon zo'n ouderwetse en die waste ik heel vaak uit, wel altijd de benen naar voren trekken.
Door zweet, zand en huisvetten word zo'n singel ook hard, dus zorg dat ie goed schoon blijft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:03

Trouwens ik zou echt alleen iets smeren op een echt wondje, niet met zalf op de hele huid.
Hierdoor maak je de huid steeds weer zacht en gaat ie ook sneller kapot.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:36

Je stoten gaan er wel gekruist van staan. Of het goed is voor je zadel weet ik niet maar het was op advies van de zadelmaker. Ik heb het tijdelijk gebruikt omdat zijn wondjes kwamen omdat die ook iets te dik was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:41

In de eerste plaats heeft een paard geen oksel, de singel gaat immers achter de ELLEBOOG van het paard.

Ten tweede ontstaan heel veel singelproblemen simpelweg omdat de singel niet strak genoeg zit en er ruimte is voor beweging=frictie=blaren.

Een andere oorzaak is vaak naar voren schuiven bij een te vet dier bv, door de bolle buik.
Of hij wordt gewoon al niet op de juiste plek aangelegd. Zonder foto kunnen we daar niet zo veel van zeggen.

Dus de hamvraag is eigenlijk, singel je wel na voordat je opstapt en nadat je even gestapt hebt?

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:44

ciskelover schreef:
Je stoten gaan er wel gekruist van staan. Of het goed is voor je zadel weet ik niet maar het was op advies van de zadelmaker. Ik heb het tijdelijk gebruikt omdat zijn wondjes kwamen omdat die ook iets te dik was.

Ik kan me even niet zo goed voostellen hoe dit dan in z'n werk gaat. Dat betekent dan toch automatisch dat je een soort van bobbel vormt vlak onder het zadel? Geeft dat dan niet weer wondjes?

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:59

sinds ik een Mattes bontje gebruik, geen last meer van wondjes...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:02

Bij paarden met weinig ruimte/veel beweging bij de elleboog werkt een extra bontje meestal niet, maakt het alleen maar dikker.
Naar voren trekken van het voorbeen is bij mijn paard ook vragen om blaren, dan komt er juist nog meer huid voor de singel te zitten. Helaas heeft mijn paard een vrij lastige bouw (veel beweging bij de elleboog, rond geribt, veel schouder en singelplek ligt ver naar voren) + een dunne huid, ik ken het probleem dus.
Beste oplossing bij mij tot nu toe is de extra uitgesneden mattes singel; http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 011918.jpg

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:07

Ik heb een anatomisch gevormde singel en een bontje er omheen.
Ik had voorheen ook altijd plekken bij de singel.
Maar heb er nu geen last meer van.
Afvallen is ook goed! Hiermee nog steeds bezig, maar meneer houd van gras en groeit van niks..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:21

Wintec Elastische singel geeft deze problemen niet.
Iedere singel met leer zal problemen geven, ongeacht de vorm. Leer heeft de neiging om droog te worden en wordt dan meteen scherp/schurend.
Bontjes idem dito - dat werkt alleen wanneer ze heel goed schoon gehouden worden.
Neoprene singels zijn ook hopeloos tenzij heel goed schoon gehouden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:28

ik gebruik een bontje om de singel.
Maar zoals Dees al zegt: hou hem wel goed schoon want anders helpt het nog niet. Ik gebruik de mijne zo'n 2 tot 3 keer en was hem dan uit in de wasmachine. Zo blijft die ook nog eens mooi wit. Tussen die wasbeurten ga ik er na rijden ook nog even met een harde borstel erover om eventueel opgehoopt vuil weg te borstelen(nadat die droog is ofc als ze erg gezweet heeft)

maar in ieder geval nu geen last meer van wondjes

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:24

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik gebruik een anatomisch voorgevormde singel van Prestige en sinds ik daar en beenwarmer omheen doe gaat het oed.
Bontjes en smeersels werkten alleen maar averechts, wel ervoor zorgen dat de beenwarmer niet van syntetisch materiaal is en ook goed schoon blijft. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:59

Afbeelding

Gewoon de recht-toe recht-aan Wintec kopen.
Dan zijn jullie echt allemaal van de bontjes en de beenwarmers af, echt waar :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:00

Zat zelf te denken aan een singel zoals in de link in Ireen dr post. Omdat ik met die bonthoes niet helemaal 100 % tevreden ben. Geen wondjes of kale plekken meer, maar vind toch dat het bontje verschuift...zekers als je wat intensiefer bezig bent.
Maar die op de foto van Dees ziet er ook wel veelbelovend uit

edit:
reden dat ik toch iets met bont prefereer is omdat toen ik vorig jaar met dit paard begon te rijden had ze een gigantische singelnijd. Echt met mond open hoofd naar je toedraaien met oren plat in de nek en proberen een stuk uit je been te halen. Dit met veel geduld terug kunnen brengen naar af en toe eens me ietwat boos aankijken als ik eens in gedachten vergat met welk paard ik bezig was en iets strakker aansingelde in eerste instantie dan ik normaal bij haar doe.
Plekjes waren ook weg na een tijdje. Reed toen met een neopreen singel. Maar van de winter overgestapt naar een ander zadel waar die singel niet oppast. Dressuursingel werkt niet bij een vzh zadel :o
Dus daar een gewone singel bij. Maar toen dr wintervacht eraf ging en dr dunne huidje dus minder bescherming kreeg begonnen die plekken weer terug te komen. Geen wondjes maar wel rode huid als ze flink gezweet had. Ook kwam dr singelnijd met een sneltreinvaart weer terug. Met het bontje reageert ze gewoon helemaal niet meer op het aansingelen, nog beter dan met die neopreen singel

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:21

De Wintec singels zijn hier allemaal geprobeerd (lang leve de grote voorraad en variatie van mijn baas...) maar ook deze veroorzaakten plekjes :n

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:28

Ireen_ schreef:
Beste oplossing bij mij tot nu toe is de extra uitgesneden mattes singel; http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 011918.jpg

Waar heb je die gekocht? Ik heb al gegoogeld, maar niet echt gevonden waar je ze kan kopen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:40

Bij mij ontstond er geen wondje bij omdat met kruizen je onder maar 1 stukje leer hebt (ik gebruikte een dressuurzadel)
Tevens had ik last van de plekjes bij mijn noodzadel.
Het is misschien het proberen waard bij mij hielp het gelukkig. :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:41

Dees schreef:
Wintec Elastische singel geeft deze problemen niet.
Iedere singel met leer zal problemen geven, ongeacht de vorm. Leer heeft de neiging om droog te worden en wordt dan meteen scherp/schurend.
Bontjes idem dito - dat werkt alleen wanneer ze heel goed schoon gehouden worden.
Neoprene singels zijn ook hopeloos tenzij heel goed schoon gehouden.

Neopreen is bij mijn paard het enige wat wel helpt. En ik maak hem slechts 1 keer per 2 maand schoon. Even afspoelen onder de kraan en de volgende dag is hij droog. Daarvoor ook al een hele kraam aan singels en bontjes geprobeerd. Goedkoopste singel van de Welkoop en ons probleem was ineens opgelost. Ik denk echt dat het voor elk paard anders is. Heb ook zo´n anatomische geprobeerd. Voor de één geweldig, maar voor ons.... De uitsparing zat precies op de verkeerde plek en langer was niet meer te krijgen 75 cm bij Epplejeck. Dus het breedste stuk zat nu in zijn ´oksel´