Zadels, wat een moeite !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Zadels, wat een moeite !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:02

Hooooii allemaal,
Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe eigen pony gekregen *\o/*
Nu heb ik bij mijn Bliksem een zadel gekregen ( een soort vaag VZH~Dressuur zadel ) maar t doet pijn aan me kont ;(
Dus wilde ik wel graag een nieuw zadel... Mijn voorkeur gaat uit naar een springzadel.

Maarja dat even terzijde:
Wat betekent 16/17/18 inch? Is dat voor hoe groot je kontje is :') ?
En wat is boommaat 30?

Ik weet ook dat een goedpassend zadel super belangrijk is, dus als ik een nieuw zadel krijg laat ik het wel even controleren of het goed zit door mijn instructrice :j
Nou alvast bedankt voor het lezen ( &misschien een reactie achterlaten ).

Xx

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:06

16,17 (dn natuurlijk 16,5 en 17,5 enzovoort) ed inch is de grote van het zadel, even kort door de bocht. Dit gaat niet alleen om of jij er in past, maar ook of het op de rug van je pony past.
De boommaat is, zoals het al zegt, de maat van de boom van het zadel. Hoe breed hij is.

Maar meid, doe er goed aan een zadelmaker voor advies te laten komen, en niet je instructrice er even naar te laten kijken.
Je kunt wel wat gaan schatten of het goed of niet ligt, maar dit weet je nooit.
En uit je verhaal maak ik op dat je instructrice geen zadelmaker is?

roombolletje

Re: Zadels, wat een moeite !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:12

Nee, me instructrice is inderdaad geen zadelmaker :)
Maja ze weet wel hoe een zadel moet liggen.

Devennee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:17

ik weet daar ook niet veel van :o

maar supertof dat jij een pony kreeg

ik ben er voor aant sparen *D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:44

roombolletje schreef:
Nee, me instructrice is inderdaad geen zadelmaker :)
Maja ze weet wel hoe een zadel moet liggen.

Ze zal vast wel kunnen zien of het absoluut slecht ligt of redelijk maar ik zou toch eerder advies vragen aan een zadelmaker die kan verschillende zadels mee nemen en kun je ze ook gelijk zelf proberen wat naar jouw zin is.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:57

RT-P >> HAR

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:12

Is het niet een idee om een zadelbontje voor over het zadel te kopen als tijdelijke oplossing tot je een goed passend zadel gevonden hebt???

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:30

Allereerst gefeliciteerd met je eerste eigen pony, wat gaaf!!!

Een goed passend zadel is heel belangrijk, het hele rijden valt of staat daarmee. Als het ook maar ietsje verkeerd ligt, kun je nog zoveel geld in lessen steken, je paard zal nooit helemaal fijn kunnen lopen. Hij kan er veel pijn van lijden, en gaan bokken, staken, of erger...

Ga je eens verdiepen in de verschillende opties. Dressuur, springen, veelzijdigheid, en zelfs nog opties daar tussen in. Met boom, of juist boomloos (barefoot heeft hele goede boomloze zadels) of toch weer semi-boomloos. Verwisselbare boom, ook nog mogelijk.

Bij aanschaf van het zadel moet de zadelmaker komen, maar dan is de kous nog niet af. Het kan namelijk zijn dat als jij lekker fanatiek met je pony gaat rijden (en dat je denk ik zeker doen :D ) de bespiering van je pony verandert. Dan past je boomzadel ook niet meer (bij een boomloos zadel zit hier iets meer rek in, maar ook dat moet je in de gaten houden) en zul je opnieuw de zadelmaker erbij moeten halen.

Geef het rustig de tijd, er komt een hoop op je af bij je eerste eigen paard. :j