1x gebroken of dubbel gebroken bit.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

1x gebroken of dubbel gebroken bit.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 14:17

hallo,

ik rij nu met een dubbel gebroken bit maar
krijg mijn paard moeilijk aan de teugel, ook is ze soms best sterk in galop.
word dit makkelijker als ik het 1x gebroken rij? dus een gewone 1x gebroken bit.

groete,

Caira

Re: 1x gebroken of dubbel gebroken bit.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:26

Een bit heeft absoluut niets te maken met het aan de teugel rijden.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 14:29

nou, ons andere paard was erg sterk die hebben we ook een ander ingedaan, die loopt nu prima XD

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:33

Door een sterker bit dwing jij je paard alleen maar aan de teugel te lopen omdat je hem zeer doet in de mond. Hoe strenger het bit en hoe strenger de ruiterhand, hoe meer pijn het paard heeft in zijn mond en aan de teugel zal lopen omdat de ruiter dat graag wilt en omdat de paardenmond daardoor minder zeer doet.

Het kan wel zijn dat een ander bit heeft gewerkt bij dat paard, het kan ook inderdaad zijn dat dit bit ook gewoon beter werkt bij dat paard en dat hij er echt beter op loopt, maar het kan ook zijn dat dit paard gewoon nu pijn heeft in zijn mond.

Over het algemeen zijn dubbel gebroken bitjes hele fijne bitjes om mee te rijden, deze zijn zeer vriendelijk en over het algemeen zou je als je een goede ruiterhand hebt, ervaring hebt met het paard aan de teugel te rijden op een vriendelijke manier heel ver kunnen komen.

Volg ons advies op en ga niet een heel zwaar bit in de mond van je paard hangen. Hierdoor kan heel veel schade ontstaan in de paardenmond met allerlei gevolgen van dien.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 14:46

ik wou zeker geen zwaar bit, maar dacht aan het verschil van 1x gebroken en 2x dit hebben we ook gedaan voor mijn andere paard. mijn oudere paard wat niet aan de teugel wil lopen moet het wel voor de rug... die spier moet goed worden opgerekt omdat ze anders krampen krijgt. dit werd geadviseerd door de DA en de ostheophaat...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:53

mijn merrie was ook niet zo gek op het dubbel gebroken bit, ze vond het volgends de tandarts toch te veel beweging in zitten ook met een stille hand.
met een enkel gebroken bitje was ze daarna gewoon weer keurig in de aanleuning.
dus het kan zijn dat het niet de juiste vorm is voor de mond van jou paard.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:05

okee dankje Luf_Midnight !!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:40

Weet je dat je paard niet aan de teugel gaat lopen door wat met je handen te doen?
Een paard gaat helemaal vanzelf aan de teugel, jij hoeft alleen maar goed te rijden, dus geen kneepjes, niet spelen, niet zagen, etc.

Een enkelgebroken bit heeft een notenkrakerseffect, is niet fijn. Ik zou voor dubbel of ongebroken gaan.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:33

?? ga ff de instructrice uithangen:P het ging er helemaal niet om over wat er moet gebeuren met je handen etc. het ging over een bit..... XD

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:44

Baszo17 wij proberen alleen maar advies te geven.
Wanneer jij het hebt over het aan de teugel willen rijden en dat je misschien een sterker bit wil, dan gaan wij inderdaad denken aan iemand die geen kunde heeft qua het op de juiste manier een paard aan de teugel willen rijden.
Je kan namelijk een paard ook aan de teugel rijden ZONDER bit. Dit heeft namelijk helemaal NIETS met een bit te maken.

Wanneer jij zulke taal uitslaat zoals : "?? ga ff de instructrice uithangen" dan krijgen wij totaal geen zin meer om jou nog enigszins te helpen en jouw vraag te beantwoorden.

Nogmaals, en zoals StableDoor jouw ook uit probeerde te leggen maar waar jij blijkbaar overheen las..: Een dubbelgebroken bit is een vriendelijker bit als een enkelgebroken bit.
Een dubbelgebroken bit ligt bij het juiste gebruik veel stiller in de mond als een enkelgebroken bit en door het extra midden stukje kun je bij bijvoorbeeld wijken juist makkelijker en preciezer hulpen geven met je benen en je handen waardoor het rijden ook prettiger word.
Een enkelgebroken bit kan juist omdat er alleen maar 1 punt in het midden zit meer pijn doen in de mond.
Daarbij: hoe dunner het bit hoe scherper het is in de mond.

Ik zou ten eerste gewoon beginnen met een vriendelijk bitje en heb je al les van een goede instructrice/instructeur?
Zij kunnen jou helpen met het juiste advies geven qua rijden en eventueel ook qua bitgebruik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:55

Caira schreef:

Dat is niet helemaal waar. Goede aanleuning komt vanachter en kan alleen tot stand komen als het paard ontspannen en taktmatig loopt, met correct ruggebruik. Daarnaast moet uiteraard de ruiterhand uitnodigen tot het aannemen van het bit door een stabiele en zachte ondersteuning te bieden (niet trekken en niet zagen etc.), maar er zijn paarden die bepaalde bitten echt niet prettig vinden en zelf met de correcte hulpen en voldoende geduld van de ruiter last hebben van het bit en dus het bit niet aan willen nemen. Dit kan door het materiaal zijn (legeringen bijvoorbeeld), de dikte of het ontwerp. Een enkel gebroken trens kan bijvoorbeeld een paard met een kleine mond en dikke tongveel ongemak geven doordat het mondstuk in het gehemelte prikt. Een dubbelgebroken trens kan te instabiel zijn, en een kneveltrens kan druk geven op de wangen die sommige paarden als ongemakkelijk ervaren. Kortom, niet elk bit is geschrikt voor elk paard en dat kan de aanleuning negatief beïnvloeden, zelfs als de ruiter de correcte uitnodigende hulpen geeft voor een correcte aanleuning vanuit de achterhand.

Dat terzijde, in principe is wel elk paard op een trensje te rijden, dus om meteen naar scherpere bitten te gaan kijken is geen aanrader. Maar om eens een keer het mondje goed te bekijken om na te gaan of het dit bijvoorbeeld te dik is is niet zo'n bezwaar. Ook is een keer een ongebroken of dubbel gebroken trens te proberen. Zelf een bus ipv watertrens kan wonderen doen als het paard snel last heeft van geïrriteerde mondhoeken. Het fijnste is om dat te doen onder begeleiding van een goede instructrice. Die kan samen met jou evalueren en ook controleren of het niet toch aan jouw hulpen ligt.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:10

s6801881 schreef:
Caira schreef:

Dat is niet helemaal waar. Goede aanleuning komt vanachter en kan alleen tot stand komen als het paard ontspannen en taktmatig loopt, met correct ruggebruik. Daarnaast moet uiteraard de ruiterhand uitnodigen tot het aannemen van het bit door een stabiele en zachte ondersteuning te bieden (niet trekken en niet zagen etc.), maar er zijn paarden die bepaalde bitten echt niet prettig vinden en zelf met de correcte hulpen en voldoende geduld van de ruiter last hebben van het bit en dus het bit niet aan willen nemen. Dit kan door het materiaal zijn (legeringen bijvoorbeeld), de dikte of het ontwerp. Een enkel gebroken trens kan bijvoorbeeld een paard met een kleine mond en dikke tongveel ongemak geven doordat het mondstuk in het gehemelte prikt. Een dubbelgebroken trens kan te instabiel zijn, en een kneveltrens kan druk geven op de wangen die sommige paarden als ongemakkelijk ervaren. Kortom, niet elk bit is geschrikt voor elk paard en dat kan de aanleuning negatief beïnvloeden, zelfs als de ruiter de correcte uitnodigende hulpen geeft voor een correcte aanleuning vanuit de achterhand.

Dat weet ik. :) Ik heb het erover dat je een paard in principe zelfs zonder een bit aan de teugel kan rijden en dat een bit er dus (soort van) niet toe doet qua rijden.
Uiteraard kan een paard op een ander bit fijner lopen. Materiaal, dikte, scherpte. Maar gezien het feit dat mijn mensenkennis belletje keihard begint te rinkelen dat dit een nog onervaren ruiter is betreffende bitten en ik het paard wil behoeden dat de persoon in kwestie er een enorm scherp bit in hangt, wou ik dat ten eerste even duidelijk maken.
Men kan een paard zelfs namelijk zonder bit aan de teugel laten lopen, daar is totaal geen bit bij nodig.
Wanneer er wel een bit bij aan de pas komt, moet het paard op de EERSTE plaats correct worden gereden. Wanneer het DAN nog niet goed gaat, zul je kunnen kijken naar het soort bit.
Maar nogmaals: Ik wou de TS even duidelijk maken dat negen van de tien keer het weinig te maken heeft met het bit gezien het feit dat er nu veel ruiters op de aarde zijn die niet het geduld hebben om het met een goede ruiterhand op te lossen maar er liever even flink op gaan zitten zagen.

Dit niet naar de TS bedoelt dat de TS dat ook zal doen, maar in mijn ogen en op de manier waarop de TS het interpreteerde klinkt dit wel zo. :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 21:00

@Megamutsj, dat was ook zeker niet de bedoeling, ik vind het er arrogant staan... en het ging immers helemaal niet over wat ik doe, de vraag was van mij helpt dat om dat bit te gebruiken... niet om een uitleg te krijgen... misschien was het niet goed om idd zo te antwoorden daar mijn excuses voor, maar ik wil voorkomen vage afdwalende discussies te krijgen. en ik had tenslotte ook al antwoord op mijn vraag.