Ieder paard bitloos te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schumers2012

Ieder paard bitloos te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:27

Ik heb een hele felle Namelus R, maar heb recent zelf een ongeval gehad met een ander paard (check mijn andere forum-topic-discussies)

Nu ben ik voorstander van bitloos rijden, maar zouden jullie dat bij alle paarden doen?

tamary

Re: Ieder paard bitloos te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:39

Nee. Niet alle paarden lopen er fijn op en lang niet alle ruiters kunnen er goed mee omgaan. Optoming moet bij de combinatie passen en dan moet je niet een optoming wel/niet willen omdat het als een vriendelijke of juist harde optoming gezien wordt. Kom verschillende paarden tegen die juist heel tevreden zijn met een pelham/stangetje en die je echt geen plezier doet met trensje of bitloos.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:59

Bij alle paarden? Ja :j Een bit is zo streng of zacht als de hand die hem bediend.
Dit geld ook voor bitloos rijden.

Ik denk dat elk paard wel bitloos gereden kan worden, mits de juiste ondersteuning en opvolging.
Mijn paard was een half jaar geleden levensgevaarlijk! Ondertussen kan zij zelfs op een touwhalstertje gereden worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:47

Ik denk wel dat het bij alle paarden mogelijk is.
Maar zou ik het bij alle paarden doen? Nee, als het paard gewoon lekker loopt op een bitje zie ik de noodzaak er niet van om bitloos te gaan. Het mooiste is gewoon dat beide kan. Maar er zijn echt wel paarden bij waarvan ik de meerwaarde niet zie om het te veranderen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:50

Bij alle paarden, ja zeker!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:51

Natuurlijk!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:53

tamary schreef:
Nee. Niet alle paarden lopen er fijn op en lang niet alle ruiters kunnen er goed mee omgaan. Optoming moet bij de combinatie passen en dan moet je niet een optoming wel/niet willen omdat het als een vriendelijke of juist harde optoming gezien wordt. Kom verschillende paarden tegen die juist heel tevreden zijn met een pelham/stangetje en die je echt geen plezier doet met trensje of bitloos.

Dit is waar men vaak de fout in gaat (ik gebruik even je mooie gequote stukje als voorbeeld)

Pelham, stangetje, trensje
En dan bitloos...

Nee de vegelijking moet zijn
Sidepull, kaakgekruist, kingekruist enz.

Of te wel vaak (mijn beleving) test men 10 bitten en maar 1 soort bitloos
De kans dat je dan meteen de goede optoming hebt is ook wel klein :+

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:54

Uiteraard is het bij alle paarden mogelijk om bitloos te rijden, maar niet elke ruiter zal met elk paard bitloos overweg kunnen.
Zelf zou het me zonder begeleiding niet met elk paard lukken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:03

Rider01 schreef:
tamary schreef:

Dit is waar men vaak de fout in gaat (ik gebruik even je mooie gequote stukje als voorbeeld)

En dan bitloos...

Nee de vegelijking moet zijn
Sidepull, kaakgekruist, kingekruist enz.

Of te wel vaak (mijn beleving) test men 10 bitten en maar 1 soort bitloos
De kans dat je dan meteen de goede optoming hebt is ook wel klein :+

Zwerven hier iets van 5/6 verschillende bitloze optomingen door het huis en 4 bitjes (trens en stang). Dus zat verschillende van beide kanten en hoewel hij overal op te sturen is, loopt hij toch het fijnst op snaffle met shank (en 2 teugels waar veel westernruiters aardig van gaan stuiteren omdat het niet zou horen).

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:13

Tamary, voor jou is er ook heus wel wat op de markt, inlezen, kijken, proberen en laten wennen
Maar goed mijn stukje in dit geval was meer algemeen bedoelt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:41

Rider01 schreef:
Tamary, voor jou is er ook heus wel wat op de markt, inlezen, kijken, proberen en laten wennen

Ik heb nooit het gevoel gehad dat bitloos moet, ik heb het wel uitgeprobeerd ivm het duidelijk niet fijn lopen met een bit met gebroken mondstuk. Kan er hoogst waarschijnlijk net zo goed een hack met lange scharen in hangen (die korte hebben een veel te slechte balans naar mijn zin), maar bitloos rijden (om het even hoe) is absoluut geen must voor mij. Voor het mennen pak ik trouwens zeker een bit. Daar kom ik nl de beperkingen van bitloos te sterk tegen, omdat je vanaf de bok geen been, zit en gewichtshulpen hebt om mee te sturen. Dat anderen het wel doen/willen soit, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de fijne communicatie mis en hang er dus wel een bitje in.

Ik ben rustig met nieuwe optomingen meteen naar buiten gegaan en dat is geen probleem, in de bak kan ik ook zo op een halsring rondsturen. Toch hang ik er een bit in, juist bij die brave, verkeers makke pony! Die is nl niet bang van auto's en wil dus rustig de straat oversteken naar huis ook al komt er een auto aan met 60+km/u. Op de neus is hij nooit zo gevoelig en dus licht op de hulpen. Je moet als je buiten rijdt ook de fouten van andere weggebruikers opvangen en daarvoor heb je een optoming nodig waar je paard naar luistert. Kan jij dat op een bitloze optoming is dat super, voor de combi van mij en deze pony vindt ik de resultaten niet goed genoeg. Komt daar nog wel eens een jong, huppelig handpaard naast dan verdubbelen mijn eisen voor hoe gehoorzaam mijn rijpaard aan lichte! hulpen is.

Uiteindelijk rij ik 99% van de tijd met een langere teugel, is zit, been en stem genoeg en zo hoort het wat mij betreft ook. Die 1% die overblijft is voor die auto die eerst moet passeren, snelheid regelen bij galopje richting huis, etc. en nee hoe braaf ook dan is een bitloze optoming (nu in elk geval) niet genoeg. Het is ook geen trainingsdoel van mij.

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:53

Ik denk ook dat elk paard bitloos te rijden valt, maar niet elke ruiter er mee om kan gaan. Net zoals met bit eigenlijk.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:01

Tamary, Och nee je moet van mij helemaal niks hoor.
Ieder moet doen en laten wat hij wil
Ik zeg alleen dat er wel vast iets op de markt is wat wel voor jullie werkt, maar net als sommige zadels moet je soms heel lang zoeken tot je de juiste gevonden hebt.

Ik ben geen anti dit of dat
Maar wel overtuigt dat ieder paard in vrijheid 100% kan gehoorzamen en daarmee dat een hoofdstel nietszeggend is.
Mijn eigen ukkie wordt daar het bewijs van, wat ik hem tot nu toe heb geleerd doet hij onvoorwaardelijk en puur in vrijheid.
Hij is nog te jong om bereden te worden, maar loopt wel nagevelijk de drie basisgangen op eigen benen
En dat liep in februari nog in het natuurgebied als wilde om zich heen te schoppen.
Hij wordt het voorbeeld voor de lessen die ik wil gaan geven, want als hij het kan, kan ieder ander het ook