[WN] De bosal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

De bosal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:58

Hey allemaal,
wat zijn jullie ondervindingen met bosals?
Wat als je een paardje hebt met een heel teer velletje is een bosal van kalsfleder dan beter dan die van rawhide?
Is het beter om ze te nemen met of zonder fiador?
Groetjes!

tamary

Re: De bosal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:03

Bosal is een optoming waarmee je niks kan afdwingen. Je hebt er dus een heel gehoorzaam paard voor nodig dat erg goed wijkt voor druk op de neus en een ruiterhand die zacht blijft zodat paard niet door de signalen ervan heenloopt.

Verder is een goedkope bosal snel scherp als in maakt de neus stuk en is een goede (+bijbehorende mecate teugels) 400-500 dollar.

Geen optoming om even uit te proberen dus en al helemaal niet zonder goed les te krijgen.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 08:57

Zal eentje van kalfsleer dan zachter en minder zwaar zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:55

Gaat om het aantal plaits en ook de kern die hoort nl van rawhide te zijn en niet zoals bij veel goedkope bosals van ijzer. Meer info :
http://www.vaquero.nl/WH/bosal.htm

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:20

Dank je voor de info, maar hierin staat dat die van Rawhide het beste zijn en toch heeft mijn paardje hier schuurplekjes van...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:26

En hoeveel plaits is die?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:37

tamary schreef:
Bosal is een optoming waarmee je niks kan afdwingen. Je hebt er dus een heel gehoorzaam paard voor nodig dat erg goed wijkt voor druk op de neus en een ruiterhand die zacht blijft zodat paard niet door de signalen ervan heenloopt.

Verder is een goedkope bosal snel scherp als in maakt de neus stuk en is een goede (+bijbehorende mecate teugels) 400-500 dollar.

Geen optoming om even uit te proberen dus en al helemaal niet zonder goed les te krijgen.

De bosal word in de westernwereld gebruikt om jonge paarden juist het neckreining, en het wijken voor de druk aan te leren. Het is geen optoming waarvoor je een reeds volledig getraind paard voor nodig hebt. Niet altijd althans (er zijn zeker uitzonderingen). Er word gezegt dat door de ruwheid van de mecate (oorspronkelijk uit staarthaar) het paard gekriebeld word op de hals, en dus uitgenodigd voor deze 'druk' te wijken. Het is ook een optoming waar in eerste instantie met twee handen gereden word (met de 'brug'). Om te sturen breng je ze beiden naar de kant waar je heen wil. De gewenste kant word vrijgegeven en de andere kant word 'geprikkeld' door de mecate.

Voor de rest, met je eens Tamary. Voor veel te veel mensen is de verleiding groot constante druk en contact op de bosal te hebben, waardoor deze kantelt en een flinke druk op de neus geeft. De bosal is dus een optoming waarmee je de hulp geeft, en hem direct daarna weer in de rustpositie terugbrengt. Doe je dit niet consequent maak je je paard binnen de korste tijd dood op de neus.

Daarentegen, heb je goede begeleiding, pak je het netjes aan en neemt het paard de optoming goed aan dan vind ik het erg fijn om mee te werken. Een paard dat geleerd heeft op de kleinste signalen te reageren is met een bosal heerlijk te rijden. Ik heb er één voor mijn pony, ooit eens gekocht, maar hij loopt er doorheen, dus er staat dan druk op en dan wil ik voorkomen. Daarom gebruik ik de mijn niet meer tot hij hem accepteert en ik hem kan gebruiken zoals het moet, zonder die constante druk.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:34

Er is een grote variatie aan kwaliteit bosal. Een simpele check of het een goede bosal is of niet (wat even goed lastig te beoordelen kan zijn als je nooit het verschil hebt gezien):
- is of de strands rawhide wel of niet 'gevijld' (eng: beveled) zijn. Niet gevijld, maakt het ruw.
- of het vlechtwerk gelijkmatig en strak is, het geen 'uitsteeksels' heeft (als het ruw aanvoelt op je eigen huid, zal het ook ruw voor het paard zijn).
- en de hoeveelheid strands (meer strands des te beter).

In NL is het lastig om een degelijk kwaliteit bosal te vinden. Zelfs hier in westernzaken moet je tussen de bosals zoeken voor eentje met een ok kwaliteit, beste kun je hier naar een goede rawhide braider.

Wat het gebruik betreft; Martin Black heeft een goede dvd over de hackamore (op youtube staat een korte introductie van deze dvd: http://www.youtube.com/watch?v=zYrRz58Ve_c)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:35

tamary schreef:

.

oh jawel, met de juiste technieken kun je meer met een bosal afdwingen dan met een snaffle

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:37

tamary schreef:
Gaat om het aantal plaits en ook de kern die hoort nl van rawhide te zijn en niet zoals bij veel goedkope bosals van ijzer. Meer info :

het gaat niet om het aantal plaits als we het hebben over zachtheid tov het vel. het gaat om de kwaliteit van de string en het bevelen ervan, niet de breedte of het aantal van de strings.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:15

dofuzz schreef:
tamary schreef:

het gaat niet om het aantal plaits als we het hebben over zachtheid tov het vel. het gaat om de kwaliteit van de string en het bevelen ervan, niet de breedte of het aantal van de strings.

Hehe eidelijk iemand die het snapt. De eerste die ik op vele site's tegen kom. Dankje echt bijzonder. Ik heb thuis zeer veel amerikaanse en australische boeken liggen over het vlechten van leder en rawhide ( Dus ook over bosals). En alle zeggen ze dit wat jij schrijft. SUPER!!!