Kosten goed zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Kosten goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 17:41

Ik vraag me al een poosje af hoeveel je ongeveer kwijt bent voor een goed passend dressuurzadelvan goede kwaliteit ? :)
En hoeveel kost het om de zadelpasser langs te laten komen (schatting) ;)

Mrijn

Re: Kosten goed zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:15

Een goed zadel nieuw heb je vanaf 500 euro (bijvoorbeeld Thorowgood), maar een zadel is pas een goed zadel als het goed ligt op jouw paard. Het duurste zadel (>3000 e) kan je paard in de vernieling helpen als het niet goed op je paard past.

Een zadelpasconsult (superhorse) kost bij mijn zadelmaker 75 euro excl kilometers. Dat geld krijg je terug als je een zadel bij haar aanschaft boven een bepaald bedrag.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:18

Het ligt ook eraan of je een geheel nieuw zadel wilt, of ook tevreden bent met een tweedehands. Ik heb voor mijn gebruikte kieffer lechprofi ongeveer 500 euro betaald (inc. het compleet leeg laten halen en opnieuw op laten vullen omdat de vulling oud was en mijn pony een moeilijke rug heeft).

Consult kost hier ook tegen de 70 euro aan en vervalt wanneer er een zadel gekocht wordt, of zit in de prijs mee inbegrepen als je een zadel laat aanpassen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:54

Goede kunststof zadels zijn er vanaf 500 euro, goede leren zadels zijn weer wat duurder, denk aan 1000 euro. Maar een tweedehands zadel kan natuurlijk ook. De kosten van een zadelmaker zijn heel verschillend, meestal rond de 50 a 75 euro excl reiskosten. Vaak komt (een deel van) de reiskostenvergoeding te vervallen als je het zadel aanschaft.

esmeejara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:56

en hoeveel ben je eigelijk kwijt voor een goed veelzijdigheidszadel

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:56

esmeejara schreef:
en hoeveel ben je eigelijk kwijt voor een goed veelzijdigheidszadel

Ongeveer hetzelfde, die prijzen verschillen haast niets.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:00

De zadelmaker vraagt hier voor 1 consult €50 ,of hij dan veel of weinig moet bijvullen maakt niet uit. Meestal is hij tussen de 20 min(als er bijna niets hoeft te gebeuren) en een uur bezig.
Wat het kost ligt geheel aan het merk en de staat van het zadel. Reken voor een ouder goed merk zadel min.€300 en hoe beter het merk en nieuwer het zadel hoe duurder het wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:39

Ik denk dat je nieuw zo vanaf de 400 a 500 euro moet gaan reken maar dan kom je vaak wel uit op kunststof zadels omdat leer vrij prijzig is en wil je dus een goed kwalitatief leren zadel je toch wat meer moet gaan reken en je denk toch al gauw nieuw aan de 800 zit. Tweedehands is het wel stuk goedkoper afhankelijk van wat op je paard past end zit je dan denk ik toch ook wel aan een 300 euro wil je ook een zadel waar je nog even mee toe kan.
Verder zadelmaker bij sommige is het gratis als je daar een zadel koopt vanaf een bepaald bedrag, andere is het standaard bedrag zo tussen de 50 en 100 euro gok ik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:43

Voor een echt goed nieuw leren kwaliteitszadel zit je tussen de 800-4000 te kijken. Tweedehands zit je tussen 450-2000. Een zadelpasconsult is vaak 50 tot 75 euro, maar je krijgt de kosten meestal terug als je een zadel aanschaft. Als je budget niet in de nieuwprijsklasse van kwaliteitszadels valt kan je beter hetzelfde zadel tweedehands kopen, dan een nieuw zadel die goedkoop is. Goedkope troep is niet voor niets goedkope troep. Vaak trekt het leer of zelfs de hele boom scheef, kloppen de verhoudingen niet en is de pasvorm waardeloos. Daarnaast zijn goedkope zadels over het algemeen geen lang leven gegund omdat er afvalleer voor wordt gebruikt. Als je voor kunsstof wil gaan zit je goedkoper, van 150-1500 euro (nieuw). Denk erom dat je ook dan eerst moet kijken of het goed op je paard past en of jij er lekker in kan zitten. Anders haal je ook ellende op je hals. Je kan hierbij denken aan Thorrowgood en Wintec.